Глава четвърта
ИЗТОКЪТ, 1878-1914 г.
Периодът,
довел до Първата световна война, се характеризира със засилена поляризация на Изток.
Руско-турската война от 1877-1878 г. допълнително допринесла за засилване на de facto обмeна на население – мюсюлмани
към Анадола и арменци към Кавказ. Военновременната помощ, оказана на османците
от кавказките мюсюлмани и подкрепата, предоставена на руснаците от анадолските
арменци, довела до надмощие на етническата и религиозната принадлежност над лоялността
към държавата. В Анадола арменската революционна агитация и кюрдските набези задълбочават
омразата и противопоставянето между арменци и мюсюлмани. В Кавказ същата омраза
и противопоставяне се изливат в кръвопролитие по време на революцията от 1905
г.
РУСКО-ТУРСКАТА ВОЙНА ОТ
1877-1878 ГОДИНА
Руско-турската
война от 1877-1878 г. започва с бързо напредване на изток. В деня на обявяване
на войната - 24 април 1877 г., руските войски пресичат османската граница[1].
Османците съсредоточават отбранителните си войски близо до Ардахан, но са
разбити през месец май. През юни руснаците достигат Карс и започват обсада на
този укрепен град. На запад руснаците заобикалят връх Арарат и завземат Баязит
към 1 юни 1877 г. Те продължават към долината Елешкирт, където са посрещнати радушно
от многобройно арменско население. Руснаците обаче са спрени от османските
войски под командването на Ахмед Мухтар паша и са принудени временно да
отстъпят. Турците навлизат в руска територия близо до Игдир, където на свой ред
са спрени от руснаците. До октомври руснаците настъпват отново и спечелват голямото
сражение при Алакадаш. На 18 ноември 1877 г. пада Карс. Османските войски,
които претърпяват огромни загуби, се оттеглят към Ерзурум. Ерзурум пада на 31
януари 1878 г. Така до началото на 1878 г. османските войски на изток претърпяват
пълен разгром.
Османската стратегия, която в най-голяма степен застрашава
руснаците по време на войната, е отклонението към Абхазия по море. На 12 май
1877 г. османски войски дебаркират на север от Сухумкале. Малките руски
гарнизони бягат. Последват още дебаркирания, включително на контингенти от
черкези и абхазци, които са избягали от Османската империя десет години по-рано
и възнамеряват да вдигнат срещу руснаците онези свои сънародници, които все
още са останали в Кавказ. Начинанието им се увенчава с успех. Абхазците от
крайбрежните райони се присъединяват към османските войници срещу руснаците. С
разпространението на мълвата за случаите на дебаркиране на османците избухват бунтове
и сред мюсюлманите от Чечня и Дагестан. Въпреки някои успехи, свързани с
изтеглянето на руските войници от основното бойно поле на изток, османското
нашествие и бунтовете в Чечня и Дагестан са неуспешни. В крайна сметка се оказва,
че руските войски в района са твърде силни и че след депортациите от 60-те
години на ХІХ в. са останали твърде малко кавказки мюсюлмани, за да се поддържа
активен бунтарският дух. Фактът, че въпреки неблагоприятното за тях
съотношение на силите кавказките мюсюлмани са готови отново да въстанат срещу руснаците,
е поредната илюстрация за принципа на лоялността на религиозна основа в Кавказ.
Арменците от долината Елешкирт и Карс вземат страната на руските нашественици,
а мюсюлманите от Кавказ – на турските. И двете групи проявяват лоялност към
братята си по религия, а не към държавите, които са техни господари на теория.
ИЗТОЧНИЦИ
Информацията
за източния театър на бойните действия в рамките на Руско-турската война от
1877-1878 г. е в подчертан контраст с информацията за войната в България поради
сравнителната липса на наблюдатели на Изток. Докато в цялата европейска военна
зона (в Галац, София, Ниш, Русчук, Филибе, Одрин, Селаник, Юскюп и т. н.) има
западни консули, на изток консулите са много
малко. Най-близките до военната зона консулски служби са в Трабзон, Ерзурум и
Тифлис – доста далеч от повечето бойни полета. Нещо повече, британският консул
в Ерзурум – Зохраб, робува на силни предубеждения и е лишен от анализаторски умения,
каквито се очакват от един дипломат. Когато напуска Ерзурум по време на
войната, притокът на британски консулски доклади от Ерзурум е напълно преустановен.
Затова най-пълната информация за източния фронт на войната от консулски
източници постъпва от сравнително по-безпристрастните британски консули в
Тифлис и Трабзон.
В периода 1877-1878 г. османците не са в състояние
да водят записи за най-важното тук - миграцията на бежанците. Те обаче се интересуват,
напълно естествено, от масовите кланета на мюсюлмани, извършвани от руснаците
и техните съюзници. Дори и в това отношение обаче те често са принудени да
разчитат на информация, събрана от европейски репортери и наблюдатели. Има някои
доказателства за руски акции срещу мюсюлманите на Източния фронт, съпоставими
с тези от Западния фронт през 1877-1878 година. На практика не се съобщава
почти нищо за последиците от войната за цивилното население. Това рязко
контрастира със сведенията – както от висши служители в консулствата, така и от
журналисти – за войната в България.
РУСКИТЕ И
АРМЕНСКИТЕ ДЕЙСТВИЯ
ПО ВРЕМЕ НА ВОЙНАТА
По време
на войната, а вероятно и преди нея, руското правителство започва да се
възползва от религиозната и зараждащата се етническа изолираност на арменците в
Анадола[2]. Например въпреки че християните по това
време не са мобилизирани в армията, те имали право да служат като доброволци във
войската в началото на 1877 г., преди началото на войната. В Ерзурум 84
християни се записват като доброволци в първия ден от наемането на войници.
Впоследствие не се явяват повече доброволци, тъй като руският консул уведомил
гръцкия и арменския владици, че подобно записване не трябва да се насърчава. Владиците
и техните последователи се подчиняват[3]. Вероятно най-ярък пример за руски зверства по
време на кавказката кампания е превземането на Ардахан - град, който се предал
мирно[4].
Въпреки
мирната капитулация руските войски, съставени предимно от казаци и каракалпаци на
руска служба, избиват около 300 души от османския гарнизон и далеч по-голям
брой цивилни. В руските телеграми се споменава за 800 трупа на турци по улиците
на града и множество още, изхвърлени в клисурите[5].
Рикетс, британският консул в Тифлис, съобщава, че османският гарнизон в
Ардахан, който се предал мирно, бил почти изцяло изклан и градът бил подложен
на плячкосване от 12 000 войници от редовната руска армия[6].
С Ардамиш се случва подобно нещо, като и в двата града има много жертви сред
цивилното население[7].
Османските
източници също съобщават за масова сеч, като добавят, че турските села в околностите
на Ардахан също са подложени на грабежи и че голяма част от турското население
от района на Ардахан бяга към Карс и е (за кратко) в безопасност[8].
Привидно
съдбата на Карс не е толкова лоша, колкото тази на Ардахан. Когато градът
паднал, руските войници получават разрешение да плячкосват в рамките на три дни,
но действията там, изглежда, са свързани основно с кражби[9].
Честа гледка са изнасилванията и издевателствата над пленници[10].
Отношението
към османските войници, които се предават, било варварско, както съобщава
британският консул Рикетс: „Състоянието на турските пленници, изпращани от
щаба, е окаяно, от 700, които напуснаха Карс, 400 останаха по пътищата или
мъртви, или болни от треска.”[11]
По-нататък Рикетс съобщава, че нехуманното отношение на руснаците към османските
пленници е очаквано поради същото отношение към турските пленници в предишната
война[12].
По отношение на действията спрямо турските войници репортерът Чарлз Уилямс отбелязва,
че руснаците „са подпомагани в избиването на ранените от арменските си
приятели.”[13]
Руските
действия след завладяването на територията принуждават мюсюлманите да се
вдигнат на неуспешен бунт. Арменските акции срещу мюсюлманите се разрастват с
всеки изминал ден и руснаците не правят нищо, за да защитят мюсюлманите –
картина, твърде подобна на случващото се в България, за да бъде съвпадение или погрешно
сведение. Естествено мюсюлманският бунт, който е предприет от отчаяние и без
реална надежда за успех, се проваля.
Когато
руснаците превземат Ерзурум, арменците в града се възползват от християнското
управление, за да малтретират мюсюлманите. Руснаците осъзнават това и поне
според собствените твърдения полагат усилия да накажат провинилите се арменци.
Дали назначеният от руснаците началник на полицията в Ерзурум е заслужаващ
доверие служител, или не, не е известно, но фактът, че е арменец, вероятно води
до определени опасения сред мюсюлманите[14].
Британският консул в Трабзон съобщава, че 6 000 турски семейства са избягали
от Ерзурум до края на лятото на 1878 г. и че ако руснаците останат, повечето от
останалите мюсюлмани също ще избягат[15].
Посланик Лаярд отбелязва, че „тъй като няма съмнение, че по време на руската
окупация на Ерзурум арменците се ползват от защита, която им позволява да
безпокоят, малтретират и обиждат мюсюлманското население, не е неестествено
след заминаването на арменските защитници мюсюлманите да потърсят реванш.”[16]
Следователно налице е основателна причина да се очаква, че мюсюлманите
от Ерзурум ще отвърнат със същото след връщането в града на османците след
мирния договор. Всъщност османците успяват да поддържат ред и
християните са защитавани от османските войници[17], но
местните мюсюлмани определено са наясно какво могат да очакват при руско или
арменско владичество.
МИГРАЦИЯ
Десетки хиляди мюсюлмани преминават в Османската
империя от Русия непосредствено преди и по време на Руско-турската война от
1877-1878 г.; много от тези, които прекосяват сухопътната граница, са кюрди[18]. По
време на и непосредствено след войната много случаи на миграция на арменци от османски
към руски територии са предизвикани от страх от кюрдски племена, а не от османското
правителство или от местните турци.
По време на войната много арменци влизат в съюз с руснаците.
Сега, при напускането на руснаците, много арменци считат, че също трябва да
заминат[19]. Според
сведенията между две и три хиляди арменски семейства напускат само долината
Елешкирт и последват руските войски на руска територия след войната[20].
Други напускат различни райони на изток[21].
Вероятно 25 000 арменци са прекосили границата[22].
Общият брой на мюсюлманските мигранти през войната надхвърля 60 хиляди.[23] Още много мюсюлмани дошли в Източната османска
империя след войната от Южен Кавказ, предимно от Карско-Ардаханския район,
отстъпен на руснаците, но сред тях има и бежанци от Османска Европа. (Водени са
подробни записи за мигрантите, но само част от тях са открити в архивите.)[24]
До 1881 г. османското правителство преброило 27
712 бежанци само във вилаета Сивас.[25]
Бежанците пристигат във всички части на Изтока, в една империя, съсипана
от войната и още по-неспособна да предостави помощ на имигрантите, отколкото
през 60-те години на ХІХ в.[26]
Общият брой на бежанците мюсюлмани от Кавказ по време на войната и
непосредствено след нея вероятно надхвърля 70 000 души.
Освен разселените турци голям брой от бежанците от
наскоро завладените от руснаците територии са кюрди, а някои – кавказки
планинци, преселени в Османската империя след изгонването от руснаците и
принудени сега да се местят отново. След установяването им още по на юг те влизат
в конфликт с арменците, живеещи в провинциите Ван и Ерзурум. Това поражда
многобройни протести от страна на арменците.[27]
За разлика от селищата в
районите на Западен Анадол населението
от „нови” черкези, установило се в Източен Анадол, е сравнително малко.
Черкезите обаче са важни като група, защото броят им на изток се увеличава още
от 60-те години на ХІХ век, докато не стават значително малцинство и тъй като носят
у себе си значителна омраза към кавказките християни, които възприемат като
хората, откраднали старите им домове. Християните от Източен Анадол били предимно арменци.
Лази
Лазите са мюсюлмански народ, чийто език е диалект
на грузинския и който живее в югоизточния крайбрежен регион на Черно море, в
днешна Грузия (в района на Батуми) и Турция. Тяхната родина е част от Османската
империя до началото на завладяването им от руснаците. Въпреки че са сравнително
малка група, лазките войници водили геройски битки при нашествията на руснаците
в техния регион през 1828, 1853 и 1877 г. Имиграцията на лазите в Османската
империя, подобно на предишната черкезка имиграция, представлява преместване
на почти целия им народ.
Лазите в границите на Руската империя воюват като
нередовна част от войските срещу руснаците във войната и се страхуват за положението
си, ако попаднат под руско господство. Лазите имат основание да се страхуват
от лошо отношение от страна на руснаците, които опустошили част от земите им
по време на войната от
1877-1878 г.[28] След като Берлинският
договор отрежда на руснаците районите Батуми, Карс и Ардахан, лазите започват да
се изселват от традиционните си домове към крайбрежието, откъдето след това пътуват
с кораби до Османската империя. Тъй като не могат да намерят купувачи за земята
си, те разрушават домовете си, отсичат плодните си дръвчета и поемат на път към
Батуми и корабите[29].
По свой избор те се заселват в района на Черно
море заради приликата му с техния роден край и поради географската близост с
руски Лазистан, където се надяват да се завърнат.[30] Османското
правителство обаче, в силния си стремеж да разпредели тежестта, причинена от
новите имигранти, настанява много лазки мигранти в Северозападен Анадол, във
вилаета Хюдавендигар (Бурса) и в санджака Измит.[31]
Руснаците
не само направили невъзможно оставането на лазите по родните им места, но и им
причинили страдания в процеса на изселването. През 1880 г. британският консул
на Тифлис информира за следната ситуация в Батуми:
Почти цялото мюсюлманско население, за което се твърди, че се
състои от 10 000 семейства с 60 000 души, е решено да емигрира в Турция, като
повечето от тях вече щяха да са напуснали руската територия, ако не бяха
досадните формалности, на които са подложени от страна на руските (арменските)
държавни чиновници, които ги изнудват за пари и земи, като подлагат на съмнение
документите им за собственост, отказват да им издадат паспорти и прилагат други
процедури и тормоз, които ги забавят. Всъщност свидетелствата на моите
информатори, които знаят добре всички говорими в страната езици, описват
ситуацията като арена на безгранична несправедливост, грабеж и плячкосване.[32]
Руските и
арменските държавни чиновници в района успяват да се обогатят за сметка на
лазите, на които просто отказват правото да продават недвижимата си собственост
без административно разрешение. А разрешение се издава, само ако купувачите са
същите държавни служители.[33] Подобно на другите мигранти
преди тях лазите установяват, че османците не са добре подготвени да се
справят с голям брой бежанци от Кавказ. Повечето от бежанците получават земя,
но почти нищо друго. Още несъвзела се от загубите в руската война, османската държава не е разполагала с кой
знае какво за раздаване. Лазките бежанци в Западен Анадол в повечето случаи са
добре устроени и ако успеели да намерят зърно за посев, се вписват сравнително
добре в региона – доста по-добре от черкезите.[34] Тези
на изток не получават почти никаква подкрепа в опустошения от войната район.[35]
Заселването на лазите в османски Анадол невинаги е
радушно посрещано както от мюсюлманите, така и от християните, живеещи в
областите, в които се планира тяхното установяване. Тази реакция се дължи отчасти
на предубеждения – лазите имат репутацията на разрушителна сила - нещо силно преувеличено
в сравнение с действителната им размирност. Всъщност реалните оплаквания от
обири или неправомерно поведение от страна на лазите са доста редки.[36]
Въпреки това битува разбирането, че район, в който бъдат приети лазки
имигранти, непременно ще стане по-опасен. По-правдива причина за тяхното
отхвърляне е заселническата политика на османското правителство. Селяните са принуждавани
да даряват зърно на наскоро пристигналите лази и да им помагат за построяването
на къщи и разчистването на земята. Това означава, че навсякъде, където се заселват
лази, селяните неизбежно обедняват и са принуждавани да работят в полза на пришълци;
най-вероятно, и двете неща никак не са им били приятни.[37]
Трудно е обаче да се предположи какво друго би могла да направи османската държава,
освен на практика да разсели лазите във вече съществуващите села. Финансовите
средства, предназначени за подпомагане заселването на лазите, са оскъдни. На
5 септември 1878 г. консулът Билиоти от Трабзон изпраща следната телеграма:
„Пристигнаха 2 000 лазки емигранти; очакват се още 1000. Не им се раздават провизии
поради липса на пари в държавната хазна”.[38] Като
се има предвид международното политическо и икономическо положение на Османската
империя през 1878 г., „липса на пари в държавната хазна” е подходящо описание.
До 1882 г. в Османската империя се заселват приблизително 40 000 лази.[39]
ИЗТОЧЕН АНАДОЛ, 1878-1914 г.
Когато условията позволяват на османското правителство отново да предостави войски за поддържане на
реда, то изглежда прави всичко по силите си, за да възстанови, доколкото е
възможно, едно относително вътрешно спокойствие след войната. С известна доза цинизъм
бихме могли да отбележим, че османците се опитват да впечатлят европейските
сили със способността си да поддържат реда в собствената си страна, но всъщност
изглежда те просто се опитват да възстановят положението от преди войната. Отделени
са войскови поделения, които да защитават християнските общности, търговците и
пътищата, които са толкова важни за османската държава и за нейната данъчна
база, колкото и за хората от източните вилаети[40].
Османското правителство се надява също да убеди европейските сили в
намерението си да проведе „реформи” на Изток, както предвижда Берлинският
договор. Основният проблем на османците обаче – липсата на финансови ресурси,
продължавал да съществува и да осуетява усилията за реформа. След войната противопоставянето
между мюсюлманите и арменците в източните райони се задълбочава още повече. Това
се дължи както на събитията по време на самата война, така и в следвоенния
период – осъзнаването както от страна на мюсюлманите, така и от страна на
арменците на руската мощ и намерения, както и действията на арменските революционни
организации.[41]
По време
на Руско-турската война от 1877-1878 г. и в следващите години арменците от Югоизточен
Анадол страдат от действията на кюрдските племена подобно на заселилите се
кюрди и турци и дори на османските войници и държавните чиновници. Арменците са
пострадали от кюрдския бунт и естествената им реакция е да се съмняват в
авторитета на османското правителство и да мразят обикновените мюсюлмани. За
много от тях е лесно да предположат, че властите кроят злонамерени планове.
През 1891 г. султан Абдул Хамид II създава Хамидийската кавалерия, с което
определено допринася за засилване на страховете им. Хамидийците са кюрдски полкове,
на които държавата предоставя оръжия и униформи, но практически не контролира и
които не се поддават на военна дисциплина. Въпреки че идеята на Абдул Хамид е да
създаде войскова част, подобна на руските казаци, арменците най-вероятно възприемат
хамидийците като опит да се назначи лисица за пазач на кокошарника. (От друга
страна, султанът вероятно вижда у хамидийците единствения начин да упражнява
някакъв контрол над кюрдите и да разполага с тях като сила, готова да се
сражава срещу арменците по време на бунтове.) Съответно много арменци се съмняват
в способностите на държавата да опази мира; други арменци направо считат, че
правителството е враждебно настроено срещу тях. За някои собственото им
въоръжаване е от съществено значение за тяхната самозащита; други гледат на
въоръжаването си като необходимост за революционния национализъм, в който вярват.
Мощта на
Руската империя, демонстрирана чрез пълния разгром на османците в
Руско-турската война от 1877-1878 г., е допълнителен стимул за арменския
сепаратизъм. И най-ревностният арменски революционер не би повярвал, че
арменците могат сами да се изправят срещу потисниците си. Но вече не се налага
да са сами. Очаквало се Русия в крайна сметка да победи турците и да завземе Изтока.
След установяването на християнско управление на Изток – донякъде наивно – те очаквали,
че проблемът за независимостта на Армения ще намери по-лесно разрешение.[42]
Към 1879
г. вече очевидно започва формирането на националистични настроения в Армения,
особено сред по-младите, както и сред арменското духовенство.[43]
По сцените се играят по
сцените пиеси с националистическо съдържание. Арменските епископи демонстрират
подкрепата си за национална автономия и себеизява и дори независимост. Много от
тези нагласи се проявяват учудващо открито.[44]
Самият
арменски патриарх на Константинопол открито подкрепял отделянето на „Армения”
от Османската империя. Той написал писмо в този смисъл до Бисмарк и други
ръководители и споделил с британския посланик Леярд своя план. Леярд му споменал
че в „Армения” „много голяма част от населението се състои от мюсюлмани”, но
патриарх Нарсес го уверил, че мюсюлманите ще се радват да бъдат управлявани от
арменци.[45]
Традиционната
османска система, която позволява на хората от източните провинции да се грижат
сами за себе си, създава възможност сред арменците да се зародят антиосмански
настроения, а в крайна сметка и действия, в състояние на относителна сигурност.
Същата липса на османски контрол, която застрашавала арменските селяни,
позволявала на арменците да развиват и антиосманска революционна дейност.
Арменските
революционни партии са класическа за ХІХ век реакция на националистичните вълнения. Тяхното развитие е извън
обхвата на настоящото изследване – това е тема, разгледана адекватно другаде.[46]
Трите основни арменски партии („Арменакари”, „Хунчак” и „Дашнак”) приличат на
успешните революционни организации в Гърция и България по своите националистични цели и готовност да прибягват до масово
насилие или убийство на набелязани личности, когато е необходимо. Уникалното
при тях било, че тяхната народност представлява малцинство в района, който
планирали да заемат. Степента на подкрепа, която тези групи получават от
източните арменци, не може да бъде определена; като се имат предвид жестоките
традиции, едва ли много арменци биха могли да им се противопоставят открито или
успешно.[47]
Революционните партии са били склонни в определен момент
да жертват живота както на арменци, така и на мюсюлмани, за да постигнат целите
си. В общи линии планът им бил да имитират успешното българско въстание от
1876 г. - да подтикнат местните арменци да нападнат мюсюлманите (или самите те
да свършат тази работа), което да провокира масова сеч на арменци, за да се
предизвика европейска намеса в полза на създаването на арменска държава.
Един от революционерите казал на д-р Хамлин, основателя на
„Робърт Колеж”, че хенчакските банди ще „следят за възможности да убиват турци
и кюрди, да подпалват техните села, а след това да бягат в планините. Сетне
разярените мюсюлмани ще се надигнат, ще нападнат беззащитните арменци и ще ги
изколят с такава бруталност, че Русия ще се намеси в името на хуманността и
християнската цивилизация”. Когато ужасеният мисионер осъдил плана като пъклен
и прекалено жесток, надминаващ всичко, на което някога се е натъквал, той
получил следния отговор: „Няма съмнение, че на Вас Ви изглежда така; но ние,
арменците, сме решени да се освободим. Европа обърна внимание на ужасите в
България и освободи българите. Тя ще се вслуша и в нашия зов, когато той се
извиси чрез писъците и кръвта на милиони жени и деца... Ние сме отчаяни. И ще
го сторим.”[48]
На изток основният ефект от дейността на арменските
революционни партии бил въвеждането на организационния принцип сред арменците.
Русия и другите световни сили, независимо от добронамереността си към арменския
бунт, не биха могли просто да раздадат оръжия на всяко арменско село. Оръжия и
подкрепа обаче биха могли да се предоставят например на партията „Дашнак”,
която би осигурила организираното им използване както срещу османците, така и
срещу местните мюсюлмани.[49] Чрез
революционерите зараждащите се чувства на омраза към мюсюлманите и мюсюлманското
владичество биха могли да бъдат насочени към революционна борба.
Въпреки че арменските революционери са прави в
преценката си за европейското благоразположение към християните от Османската
империя, те надценяват готовността на Европа да окаже практическа помощ за
революцията им. През 80-те години на ХІХ век избухват арменски бунтове в малък
мащаб, които довеждат до смъртта на много мюсюлмани и още повече арменци.
Европейците така и не се намесват със сила, но революционните действия убеждават
мюсюлманите, че всичките им страхове са основателни. Положението е правилно
анализирано от посланик Лаярд - може би един от най-проницателните европейски
наблюдатели. Той смята, че арменските революционери се самозаблуждават. Големият
печеливш в крайна сметка ще бъде Русия; арменците ще бъдат погълнати от
Руската империя[50].
АРМЕНСКИТЕ ВЪСТАНИЯ
В течение на двете десетилетия след 1890 г. в
целия Изток често избухвали въстания срещу османското управление, както и междуособни
битки между арменци и мюсюлмани. Арменските революционери действали активно в
областта Самсун през 90-те години на ХІХ век, като формирали партизански
отряди и водили битки срещу кюрдските племена. В кръвопролитията участват арменци,
кюрди и османски войници, като всички те били и убийци, и жертви[51].
През 1894 г. големи арменски бунтовнически групи нападат османски бирници и
други висши чиновници в района на Самсун. Докато бягали от османската армия,
която била изпратена да ги накаже, бунтовниците избиват жителите на
мюсюлманските села по пътя си. В отговор на тези действия османската редовна
армия и хамидийските войскови единици подлагат на масово изтребление арменците
в селата от бунтовния район. Броят на загиналите по време на въстаническите действия
се оспорва ожесточено, но фактът, че има масово клане и ответна масова сеч, е достатъчен,
за да се затвърди омразата между арменци и мюсюлмани в района и да се изложат
на опасност и двете общности.[52]
През 1895 г. въстание, предвождано от партията
„Хунчак” в Зейтун, се разпространило из целия регион около Зейтун и Мараш. Арменският
водач на въстанието твърди, че са убити
125 арменци и 20 000 мюсюлмани,[53]
което определено е преувеличено (много арменци и някои европейци твърдят,
че броят на намерилите смъртта си арменци е много по-голям), но османците
определено срещат трудности при потушаването на въстанието.[54]
Съвременниците очакват, че е възможно османците да загубят битката с
бунтовниците, но в крайна сметка арменците са победени и обсадени от османската
армия в град Зейтун. На този етап европейските представители принуждават османците
да вдигнат обсадата, да обявят амнистия за бунтовниците и да позволят на петимата
водачи на въстанието да емигрират.[55]
Същата година, само по време на въстанието във Ван, загиват 400
мюсюлмани и 1700 арменци.[56] Сред
инцидентите през 1895 г. се включват от единични убийства на арменци и
мюсюлмани до опити за покушение над управителя на Ерзурум и през 1905 г. над
султана. Като цяло изглежда, че арменското население е дало най-много жертви.
Събитията от Адана през 1909 г. са симптоматични
за влошаването на положението. Те показват, че в цялата Източна Османска империя
всяка „страна” очаква най-лошото от другата, което води до решимостта и на
двете общности да атакуват първи. През 1908 г. Комитетът за единство и прогрес повежда
бунт срещу Абдул Хамид II, детронира го и обявява нова конституционна ера. Настъпва
време на публично деклариране на братство между турските и арменските политици,
както и на развитие на революционните процеси сред арменците. Съгласно разпоредбите
на новата конституция всички османски граждани получават законно право да притежават
оръжия. Арменците като група се възползват от новия закон, за да закупят големи
количества оръжие. Спокойни до този момент райони като Киликия се въоръжават до
степента, обичайна за вилаетите Ван и Ерзурум. Арменските атаки срещу
мюсюлманите в района на Адана започват на 14 април 1909 г. под въздействието на
революционера в расо, владиката Мусеч[57]
от Мерсин, който проповядва за арменската нация в Киликия. Когато чуват
силно преувеличените разкази за силата и действията на бунтовниците, османските
управници в Адана изпадат в паника. Те призовават мюсюлманското население на
Адана да се защити срещу арменците, много малка част от които всъщност вземат участие
в бунта. Както може да се очаква, мюсюлманите реагират, като нападат арменците.
В крайна сметка жертвите са между 17 000 и 20 000, като 10% от тях са мюсюлмани,
а останалите - арменци. Както арменците, така и турците очакват европейците
да се намесят в Адана на страната на арменците. След като нито Англия, нито
Франция, нито Русия се притичат на помощ на арменските бунтовници, в действията
срещу християните се включват изключително голям брой мюсюлмани.[58]
Събитията през периода от 1890 до 1909 г. изиграват важна роля за
подготовката на психологическия климат през 1915 г. Мюсюлманите са убедени,
че арменците готвят революция и че ако вземат връх, мюсюлманите ще бъдат
избити, както в Зейтун. Арменците имат също толкова основателна причина да се
боят от изтребление в случай, че предприемат опит за революция, който се окаже
неуспешен (дори ако те самите не участват в бунта, както много арменци в
Адана). И двете страни са убедени, че цената на поражението е само смърт. В
последвалите войни тези очаквания се потвърдили; по време на войните и двете
страни понасят поражения и дават големи жертви.
ПРОДЪЛЖАВАЩАТА АРМЕНСКА ЕМИГРАЦИЯ
Въпреки че през 90-те години на ХІХ век османското
правителство предприема мерки за намаляване на арменската емиграция към Русия,
държавата все още губи значителен брой хора, чието място се заема от мюсюлмани,
които продължават да прииждат от Русия към Османската империя. Руснаците насърчават
миграцията. Мигриращите арменци получават земя, която преди това е собственост
на мюсюлмани, напуснали страната или починали.[59]
Макар че някои християни емигрират поради
„национални” или религиозни нагласи, по-голямата част от тази емиграция е по
икономически причини. Значително по-малка е вероятността да емигрират арменци и
гърци от сравнително проспериращи райони, както и от региони, в които османската
държавна власт е силна и следователно сигурността – по-голяма.[60] Има
дори известна слаба емиграция на мюсюлмани от Източния черноморски район,
особено след като там започват да се появяват нови имигранти.[61]
Европейските консули, които съобщават за
емиграцията на християни, рядко споменават „националистични” причини. Причините,
които те изтъкват, са предимно икономически - бягство от прекомерно данъчно
облагане, от кражби от страна на кюрдите или от системата на владениe на земеделските
земи, при която често земята е в ръцете на едри земевладелци, които експлоатират
селяните.[62] Арменците не се оплакват от
религиозни или етнически преследвания, а от несправедливата икономическа
система и липсата на сигурност.[63] Тези
проблеми те споделяли със съседите си - мюсюлмани. Арменците обаче за разлика
от мюсюлманите имали възможност да избягат. В случая нямало значение дали
животът им реално се подобрявал, след като се преместели на руска територия;
като цяло вероятно животът на християните в руска Армения бил по-добър от
този, който водели в Източен Анадол. Животът на християните, които мигрират към
други части на Османската империя, особено Османска Европа и Западен Анадол,
също се подобрява значително. Въпросът се състои не в това да се избяга в Русия, а да се избяга от Източен Анадол.[64]
Поради политически и икономически причини руското
правителство насърчава и предпочита имиграцията на сравнително заможни
християни[65] пред тази на
бедни арменци или селяни, които не дават вид, че са способни да се занимават с
доходоносно земеделие.[66] От
икономическа гледна точка няма съмнение, че замяната на мюсюлмани номади с
уседнали арменци означава подобряване на основаната на селското стопанство
икономика на руски Кавказ. Съответно икономиката и данъчната база на османските
територии най-вероятно претърпяват загуби в резултат на арменската емиграция.
Поради тази причина, османската държава силно желае да задържи арменците в
границите на Османската империя. От политическа гледна точка заселването на
арменци в кавказките гранични райони осигурява на руснаците приятелски
настроено население и буфер срещу евентуално османско нашествие. Руснаците
винаги можели да разчитат на арменците да се противопоставят на османците,
точно както османците можели да разчитат на хора като лазите да се
противопоставят на руснаците.
Като стимул за емиграция руснаците обещават,
обикновено чрез слухове, а не чрез официални съобщения, че имигрантите в Южен
Кавказ ще могат да се ползват от различни облаги: „Според християните тук
[район Юние[67]] семействата, които са
емигрирали тази година [1879-1880 г.] в Русия, не само са получили земи и по 15
рубли всяко, но им е било обещано и освобождаване от военна служба и от данъци
за период от 7 до 14, дори 20 години, ако не им потръгне в земеделието”.[68]
Такива условия са повече изключение; най-вероятно рядко са спазвани на
практика, но въпреки това послужили като мощен стимул за емиграция, с цел
избягване на османските данъци.
Османското правителство осъзнава причините за
голяма част от емиграцията на християните и прави всичко по силите си, за да я
предотврати. Когато османското правителство е уведомено за предстояща миграция
на арменци от Орду, то изпраща смесена християнско-мюсюлманска комисия там, за
да разследва оплакванията на арменците
от региона.[69]
Почти половината от семействата от Орду Казаси, които планират да емигрират, се
връщат обратно от морския бряг, откъдето се канят да се качат на кораб
за Русия чрез обещания за безплатно
предоставяне на земя от османското правителство.[70]
Понякога, когато се чувстват достатъчно силни, за да устоят на натиска на
руснаците да позволят безпрепятствена емиграция, османците ограничават издаването
на паспорти на арменци, които искат да напуснат империята.[71]
Вероятно
част от арменците емигрират поради големия глад през 1879 г., който засяга сериозно
големи части от вилаетите Ерзурум, Ван и Диарбекир.[72]
Някои арменци се изселват по чисто икономически причини. Например арменски
работници от Ерзурум тръгват за Русия през 1879 г., защото руснаците спрели
износа на дървен материал, необходим за работата им. Те заминават, за да
продължат да упражняват професиите си в Кавказ.[73]
КАВКАЗ, 1905 г.
Омразата
между арменци и турци (наричани от руснаците „татари” или „тартари” ) в Южен
Кавказ достига връхната си точка по времето на Руската революция от 1905 г.,
когато ефективният контрол на Русия върху реда в Задкавказкия регион е осуетен
за известно време. В Кавказ руснаците възприели режим, до голяма степен същия
като този на османците в Източен
Анадол, но с по-голям ефект. Били използвани руски
войски за разделяне на враждуващото и воюващо мюсюлманско и арменско
население.
Когато
нападали друга общност, атакуващите обикновено трябвало да очакват реакция от
страна на руските войници. Руснаците най-често се отнасят с по-голяма благосклонност
към арменските християни, отколкото към мюсюлманите, но техните пристрастия
имат граници. Намерението на Русия е да управлява Кавказ и Източен Анадол
сама. Въпреки че малка част от действията на руснаците би могла да се обясни
със съчувствие към братята християни, подкрепата за арменските християни е по
същество средство за разширяване на империята и за контрол. На арменците,
както и на мюсюлманите не трябвало да се позволява да влизат в битки и да извършват
масови погроми. Избиването пречи на гражданския ред и на икономиката и потенциално
застрашава руския режим. Нещо повече, руснаците предприемат мерки за
ограничаване на арменската независимост чрез ограничаване дейността на
арменската църква и изземване на църковни земи - източник на силата и
богатството на духовенството през 1903 г.
През 1905 г.,
след поражението във войната с Япония, руската държава се сблъсква с множество стачки и открити бунтове в Кавказ,
както и в други райони на Русия. Затваряни са производства; селяните нападат земевладелците
и заграбват земи. На практика руснаците не предприемат нищо, за да отговорят на
заплахата в Кавказ. До голяма степен те разчитат на дълбоко вкоренената омраза
между християни и мюсюлмани, която препятства съвместните действия на враговете
на царския режим. И наистина, скоро след началото на революцията революционният
център в Кавказ – нефтеното пристанище Баку - е потопен в етническа война
между арменци и турци.[74] През февруари 1905 г. британският консул
Стивънс съобщава за „сериозни расови вълнения” в Баку. Той информира за 900 арменци
и 700 мюсюлмани, убити към 25 февруари 1905 година.[75]
Сраженията между мюсюлмани и арменци продължават с „редовни битки между
арменците и татарите, които прегрупират силите си в различни части на града”,[76]
които също са описани като резултат от „расова омраза”.[77]
В Баку
сериозните сблъсъци между арменци и турци са възобновени на 2 септември 1905
г. и до следващия ден вече обхващат района на нефтените полета на Баку. За
отбелязване е, че по време на тази втора вълна от сражения руската система „разделяй
и владей” не дава резултат. Макар че е възможно боевете да са започнали поради
антипатия между арменци и мюсюлмани,[78]
те скоро прерастват в общ бунт, в който най-изявеният елемент са руските
работници. Британският вицеконсул А. Е. Макдонъл, който е на място в Баку, съобщава,
че повечето мюсюлмани не вземат голямо участие в размириците, „като цяло като
народ, те са по-скоро пасивни наблюдатели”. Той отбелязва, че ако мюсюлманите
се бяха включили пълноценно в битките, нито един арменец не би оцелял.[79]
Консул Стивънс отбелязва, че по приблизителна оценка са „убити 275 татари, 150
руснаци, 95 арменци и около 100 войници”,[80]
но тези цифри вероятно са много малка част от реалния брой на
загиналите. Когато руските войници за пореден път са изпратени да възстановят
реда, те го сторили по кървав начин. Както би могло да се очаква, мюсюлманските
села пострадали най-тежко от техните атаки.[81]
Междуособните
битки не се ограничават само до градовете. Арменците и турците се избиват взаимно
и в южната част на провинция Ереван. Стотици са убити през май в Нахичеван.
През юни 1905 г. арменците и мюсюлманите вече се избиват едни други масово:
Кланетата на арменци и татари в Нахичеван,
Ереван и всички села в техните околности през последните няколко дни придобиха
обезпокоителни размери. Със съжаление съобщавам, че страните, които са се
отдали на кланетата, са толкова решени да си причинят взаимно възможно
най-тежките вреди, че в някои местности цели села са опожарени и изравнени със
земята.[82]
Единичните убийства продължават през
целия октомври.[83]
Не се знае
много за междуособните битки в селата поради обърканото и опасно положение в
Кавказ, което не позволява на наблюдателите да изпращат точни съобщения. Знае
се, че в райони, в които турци и арменци живеят заедно векове наред,
нестабилният мир помежду им е напълно разрушен през 1905 година. Следното
свидетелство е доста типично за действията по онова време:
След един час в селото се
разпространи слух, според който изтеглящите се татари срещнали арменка с дете
в покрайнините на селото и убили детето, а жената отвели със себе си. Нашите
хора [т. е., арменците] много се разстроиха от тази новина и искаха да
нападнат нашите татарски съседи за отмъщение. Казашките войници не биха
позволили подобно разчистване на сметки през деня; но с настъпването на нощта
се случи следното: шестима казаци влизат в една арменска къща и поискали
храна; получили хляб и чай;
Разговаряли, след което повикали
главните мъже на селото ни и казали: „През деня сме на служба и не можем да ви
позволим да нападате татарите; сега вече не сме на служба; намираме се в тази
къща и няма да знаем какво правите”. Нашите мъже се въоръжили, събрали се и
тръгнали към татарската част на селото. Светлините на къщите били изгасени и
вратите били залостени, защото татарите подозирали какво ще им се случи и
много се страхували. Мъжете ни блъскали по вратите, но не получили отговор;
след това те разбили вратите и започнали сеч, която продължила, докато и
последният татарин не бил убит. През цялата ужасна нощ аз треперех от ужас
вкъщи [разказвачът е бил малко момче], защото не можех да запуша ушите си и да
не чувам пронизващите писъци на беззащитните жертви и силните викове на
нашите мъже. До сутринта работата беше свършена.[84]
Въпреки че
за да докажем това твърдение, ще са ни нужни доказателства от руските архиви,
изглежда вероятно руснаците съзнателно да са използвали междуособните вражди
в Кавказ, за да запазят териториите си, докато Руската империя била обхваната
от суматохата на революцията. Както отбелязва Хю Сетън-Уотсън, първите месеци
на революцията в задкавказките провинции „бяха белязани от битки между арменци
и татари, които в основната си част са дирижирани от руските власти – нещо
като задкавказка версия на еврейските погроми в Украйна”.[85]
В южните кавказки провинции истинските поддръжници на короната в Русия са малцина.
Много етнически руснаци са работници в нефтените полета на Баку или в други
отрасли и подкрепят революцията. Всъщност единствената сила, на която царят
може да разчита в Кавказ, е собствената му войска и по-специално казаците,
които са сравнително малко през 1905 г., когато услугите са били
необходими за водене на войната и впоследствие за потушаване на революцията.
Следователно като поощрява (или най-малкото не предприема никакви мерки)
враждите между арменците и мюсюлманите, царят бил сигурен, че те ще воюват
едни срещу други и няма да се обединят срещу държавата. Когато революцията приключва,
руската власт е отново наложена със сила и през следващите тринадесет години не
се забелязват открити междуособни враждебни действия.
ПРЕДСТОЯЩОТО НАСИЛИЕ
За населяващите османския Изток и Кавказ събитията
между 1877 и 1914 г. вероятно са изключително пагубни. Мюсюлманите загубват много
от земите си, които попадат в ръцете на руснаците, докато арменските
революционери си присвояват онова, което остава. Арменците стават свидетели на
неуспеха на руснаците да завладеят и задържат голяма част от земите в Анадола,
за които твърдят, че са арменски. Стават свидетели и на провала на арменската
революция – в случая с аданското въстание – провал, който довел до ужасна
реакция.
През 1895 г. в Анадола и през 1905 г. в Кавказ се разразява
междуособна война. Преди този период мюсюлманите и арменците подкрепят или Руската,
или Османската империя. Сега мюсюлманите и арменците започват да се избиват
взаимно в селата и градовете. Тази война се води не от армии, а от народи. Тя
назрява от почти столетие и избухва благодарение на руското нашествие, арменския
национализъм и османската слабост. През 1910 г. поляризацията, която скоро ще
доведе до взаимно изтребване, вероятно е неизбежна. Пролята е кръв, а
отмъщението е очаквано и желано. Независимо от индивидуалните си намерения
мюсюлманите знаят, че са застрашени от арменците, а и арменците са наясно, че
са застрашени от мюсюлманите. В началото на Първата световна война всяка от
страните естествено очаква най-лошото от другата и действа според тези свои
очаквания.
[1] Материалите
за това кратко описание на войната са взети от Кавказките бойни полета (Caucasian Battlefields), сс. 105-217.
3 Според изказването на руския консул Обермюлер (F.O.
195-1140, Зораб до Елиът [Zohrab to Elliot], Ерзурум, 8 януари 1877 г).
Консулът Зораб считал, че записването е добра идея, защото то „може да бъде от
голяма полза за християните чрез привикването им към ползване на оръжие и
създаване на навик у мюсюлманите да виждат християни в униформата на войници”.
4 Виж например доклада за подкуп във F.O. 65-978, №
92, Рикетс до Дерби (Ricketts to Derby), Тифлис, 10 юни 1877 г.
5 F.O. 65-978, №. 113, Рикетс до Дерби,Тифлис, 22
август 1877 г. Виж също F.O. 65-978, № 92, Рикетс до Дерби, Тифлис, 10 юни 1877
г.
6 Руското правителство се опитва да прехвърли вината
за ардаханското клане на каракалпакците, които руските войски били „безсилни да
спрат” – удобна мишена, като се има предвид, че каракалпакците са мюсюлмани.
По-късно е доказано, че явни членове на групата, опустошила и избивала
ардаханските мюсюлмани, били казаци и редовни войски. При всички положения
каракалпакците били под командването на руски командири през цялата война
(F.O. 65-978, № 92, Рикетс до Дерби, Тифлис, 10 юни 1877 г). Каракалпакците са
сравнително малка племенна група, която живее в провинция Карс и в руски
Азербайджан. Виж Каракалпак (Karaкalpakh) в E.I.2, том IX, стр. 627
(У Бартхолд-Р-Уиксман).
7 F.O.
65-978, № 125, Рикетс до Дерби, Тифлис, 15 октомври 1877 г. Консулът Рикетс в
Тифлис бил изключително точен коментатор на ситуацията в Кавказ. Това е
щастливо стечение на обстоятелствата, тъй като британският консул в отоманската
империя, консулът Зораб в Ерзурум, бил възможно най-предубеденият и лош
наблюдател. Например в същия период, по който се случило ардаханското клане,
Зораб докладвал че всички се радват на руснаците: „С напредъка на руската армия
селяните, както мохамедани, така и християни, излизат да я посрещнат с удоволствие”
(F.O. 195-1140, Телеграма от Зораб до британското посолство в Константинопол,
Ерзурум, 6 май 1877 г.).
Руските
войски също така преднамерено обстрелват ардаханската болница, когато превзели
града, както свидетелстват европейските лекари по това време (F.O. 19511187,
писмо от Квиятковски, консулът на Австроунгария в Трабзон до вицеконсул
Билиоти, Требизонд [Трабзон], 13октомври 1877 г.).
8 L. Bernhard, Les Atrocités russes en Bulgarie
et en Arménie pendant la guerre de 1877, Berlin, 1878, 61-64. Британският
консул за Кавказ – Рикетс, споменава доказателства, предоставени от руски
войници за пронизване с щик от страна на руските войници на мюсюлмански жени и деца
(F.O. 65-977, Рикетс до Дерби, Тифлис, 29 май 1877 г.).
9 F.O. 195-1187, № 21,
Билиоти до Лаярд, Требизонд, 22 януари 1878. Билиоти получил информацията си от
„д-р Розентал, австрийски хирург на турска служба”, който бил в града, когато
той е превзет. Той описва пълно ограбване на всички обитатели на града,
включително арменски християни.
10 F.O. 65-1016, № 8, Рикетс до Дерби, Тифлис, 5 февруари
1878 г.. Рикетс също споменава как руснаците нарочно стреляли с артилерия по
болницата в Карс.
12 F.O. 65-978, № 137, Рикетс до Дерби, Тифлис, 26
ноември 1879 г. Рикетс се опасява, че много турски пленници няма да оцелеят.
14 Майор Камсараган (Major Kamsaragan) [sic] (F.O. 195-1237, № 42,
Тротър до Лаярд (Trotter to Layard), Ерзурум, 7 юни 1879 г.).
15 F.O. 78-2845, № 101, Билиоти до Солсбъри (Biliotti
to Salisbury), Требизонд (Trebizond), 14 август 1878 г.
16 Турция No. 53 (1878 г.), № 213, Лаярд до Солсбъри
(Layard to Salisbury), Терапия, 16 септември 1878 г., в Билал Н. Шимшир, Британски документи, отнасящи се до османски
арменци II (British
Documents on Ottoman Armenians ІІ), Анкара, 1982 г., № 92.
17 F.O. 195-1237, № 2, Тротър до Солсбъри (Trotter to
Salisbury), Ерзерум [Ерзурум], 13 ноември 1878 г. Тротър считал, че същото не
може да бъде казано за селата, в които били разквартировани войници, защото
лошите офицери понякога позволявали на хората си да излязат извън контрол. Виж
също анализа на консул Билиоти, който достигнал до същите заключения като
Тротър (F.O. 78-2845, № 117, Билиоти до Солсбъри (Biliotti to Salisbury),
Требизонд, 6 септември 1878г.).
19 Консулът Рикетс в Тифлис дал описание на причините
за арменските миграции. (Виж F.O. 65-978, № 121, Рикетс до Дерби (Ricketts to
Derby), Тифкус, 2 октомври 1877 г.).
21 F.O. 65-978, Рикетс до Дерби, Тифлис, 28 ноември
1877 г. Виж още F.O. 65-978, № 139, Рикетс до Дерби, Тифлис, 29 ноември 1877 г.
22 Предположение, изказано от Х. Пасдермаджиян в Histoire
de l’Arménie, 3e édition, Paris, 1971, p. 311, което вероятно е просто
догадка. Виж също F.O. 424-63, № 77, Рикетс до Дерби (Rickets to Derby),
Тифлис, 28 ноември 1877 гг, Британски
документи I (British
Documents), №
49.
23 Консулът Билиоти направил внимателно проучване на
корабите, превозващи мюсюлмански имигранти, които акостирали в Трабизонд през
1877 г., преди още да приключат както войната, така и миграцията. Той преценил,
че около 30 000 души „са акостирали или са минали през Требизонд. Към този
списък трябва да бъде прибавен този на емигрантите, които преминали директно от
кавказкия бряг до други турски пристанища. ...около 15 000, като по този начин
се получават общо 45 000 емигранти” (F.O. 195-1141, № 72, Билиоти до Лаярд,
Требизонд, 3 септември 1877 г.). Консулският агент Доулрс в Самсун уведомил
Билиоти, че приблизително 8 000 души, акостирали в Самсун, 7000 в Юние, Фатса и
Терме (F.O. 195-1141, № 74, Билиоти до Лаярд (Biliotti to Layard,), Требизонд,
7 септември 1877 г.). Гореспоменатата цифра не включва преминалите по суша или
тези преминали по море след септември 1877 г., така че сумата от 60 000 общо е
може би дори подценяване.
24 F.O. 195-1237, Тротър до Лаярд (Trotter to Layard),
Ерзурум, 7 октомври 1879. Имайки предвид произхода на тези цифри, те вероятно
са верни.
25 Официално завръщане на бежанци от Карс във вилает
Сивас (1881 г.): 27, 712 (F.O. 78-3281, У. С. Ричардс до Уилсън (W.S. Richards
to Wilson), Сивас, 23 юни 1881 г.). Виж също F.O. 78-3280, Ричардс до Уилсън,
Сивас, 29 май 1881 г., за личното минимално предположение на Ричардс,
направено, преди да бъдат оповестени официалните числа.
26 За трудности по настаняването на бежанци, липсата на
османски финансови средства и т. н. виж F.O. 78-3280, Ричардс до Уилсън, Сивас,
29 май 1881 г.
28 F.O. 78-2582, № 964, Лаярд до Дерби (Layard to
Derby), Терапия, 20 август 1877 г. Посланик Лаярд продължава с описанията на
изтезанията на мюсюлмани. Консулът Рикетс докладва, че мюсюлманите от Кавказ,
които въстанали през Руско-турската война от 1877-1878 г., били избити от
руснаците с голяма ожесточеност. Цели общности били заточени в Сибир и голям
брой жени и деца били убити освен бунтовниците (F.O. 65-978, № 121, Рикетс до
Дерби, Тифлис, 2 окт.1877 г.).
29 F.O. 78-3137, Билиоти до държавния секретар на
външните работи (Biliotti to Secretary of State for Foreign Affairs),
Требизонд, 15 юни 1880 г.
30 Зовът на родината трябва да е бил силен за тях. Има
свидетелства за малка част реално завърнали се въпреки продължаващото руско
управление. Защо руснаците им позволили да се завърнат, не е известно. Виж F.O.
78-3137, Билиоти до държавния секретар на външните работи, Требизонд, 15 юни
1880 г. Виж също F.O. 78-2845, № 118, Билиоти до Солсбъри (Biliotti to
Salisbury), Требизонд, 7 септември 1878 г.
36 Консулът
Билиоти считал, че „населението на Лазистан би било ценна придобивка за
Турция; то превъзхожда по качества черкезите и абхазците” (F.O. 78-2845, № 118,
Билиоти до Солсбъри (Biliotti to Salisbury), Требизонд, 7 септември 1878 г.).
37 Описанието на консула Билиоти на лазката ситуация е
чудесно обобщение за всички трудности, свързани с тяхната имиграция (F.O.
78-3137, Билиоти до Министъра на външните работи на Нейно величество (Biliotti
to Her Majesty's Principal Secretary of State for Foreign Affairs), Требизонд,
20 април 1880 г.).
39 Османски
държавни статистики, цитирани в F.O. 78-380, Билиоти до Дюферен (Biliotti to
Dufferin), Требизонд, 5 януари 1882 г.
Пол
Хензе много правилно ми обърна внимание, че много лази са останали и вероятно
били идентифицирани като „аджари” в съветските преброявания на населението.
40 В градовете и селата били разквартировани войски,
отчасти с цел да защитават християнското население веднага след заселването от
войната. Виж F.O. 195—1237, № 2, Тротър до Солсбъри, Ерзерум, 13 ноември 1878
(също записано в F.O. 78-2846).
41 Вероятно
най-добрият анализ на региона през този период е този на Марк Сайкс. Сайкс не
бил известен с предпочитанието си към учтивите фрази, когато невъздържаните
биха му свършили работа, но неговите анализи на психологията на революцията и
кланетата, изглежда, са много близко до истината. Подозирам, че той рядко е
цитиран при обсъждането на арменско-турския въпрос, защото написаното от него
кара и двете страни да изглеждат лошо – арменците заради създаването на
собствените си неприятности и турците за това, че повярвали на твърденията на
арменските революционери и че предприели съответните действия. Виж Дар-ул-Ислам: Очерк за пътуване през десет
от азиатските провинции на Турция (Dar ul-Islam: a Record of a Journey through Ten of
the Asiatic Provinces of Turkeу), Лондон, 1904 г., сс. 72-78,
115-17, 126-27, и 130-31.
Има
много интересни неща в Altan Deliorman, Turklere Karsi Ermeni
Komitecileri, Истанбул, 1973 г., включително цитати от видни
арменски и турски обществени фигури. Делиорман обаче не включва никакви цитати
или бележки под линия и съответно използваемостта на книгата е значително
намалена.
42 Много
от арменците вярват, че въпреки преследванията срещу арменската църква в
миналото Русия ще им позволи самоуправление. Виж например F.O. 424-122, № 32/1,
Клейтън до Тротър, Ван, 13 декември 1880 г., в Британски документи II (British DocumentsІІ) , № 56.
За ранната руска подкрепа
на арменските революционери виж F.O. 424-106, № 246/1, „Меморандум от
подполковник Уилсън относно Анадола и необходимите реформи” в Британски
документи II („Memorandum by Lieutenant-Colonel Wilson on Anatolia and Necessary
Reforms”,
in British Documents II), №
15; F.O. 424-107, № 212, Клейтън до Тротър, Ван, 9 ноември 1880 г., в Британски Документи II (British
Documents IІ), № 41; F.O. 424-122, № 53/1, Клейтън до Тротър, Ван
15 февруари 1881, в Британски Документи
II (British Documents IІ), №
62. Консул Ейрис, пишейки през 1883 г., вярвал, че руснаците не водели
арменското революционно движение, а поддържали революционни изблици (F.O. 424-
140, № 27, Ейрес до Уиндъм /Eyres to Windham/, Ерзерум, 6 април 1883 г., в Британски Документи II (British
Documents IІ), № 202).
43 За открито изявените симпатии, виж F.O. 4241107, №
213, Евърет до Тротър (Everett to Trotter), Ерзерум, 24 ноември 1880 г. Виж
също F.O. 424-122, № 1/1, Меморандум от лейтенант Кърмсайд (Chermside), Смирна,
22 декември 1880г. в Британски документи
II (British
Documents II), № 47, и F.O. 424-141, №
16/1, Ейръс до Еверет (Eyres to Everett), Ван, 16 март 1884 г., в Британски документи II (British Documents II), № 227.
44 F.O. 195-1237, № 3, Тротър до Солсбъри (Trotter to
Salisbury), Диарбекир, 17 юни 1879. Също F.O. 195-1237, Клейтън до Тротър
(Clayton to Trotter), Ван, 19 август 1879.
45 F.O. 424-68, № 639, Лаярд до Дерби (Layard to
Derby), Константинопол, 18 март 1878, в Британски
документи I (British
Documents), №
64.
46 Луис Налбандиян е направил отличен анализ на целите
и действията на арменските революционери – Арменско
революционно движение: Развитието на арменските политически партии през ХІХ в.
(The
Armenian Revolutionary Movement: The Development of Armenian Political Parties
through the Nineteenth Centurу), Бъркли и Лос Анджелис, 1963 г. Виж също отличните
описания в Салахи Рамсдам Сониел, Османските
арменци (Salahi Ramsdam Sonyel, The Ottoman Armenians), Лондон, 1987 г., сс. 109-154,
и Есат Ураш (Esat Uras), Tarihte Ermeniler ve Ermeni Meselesi, Анкара, 1950 г., сс. 423-460.
47 Един американец в Сивас – д-р Джует, споменава, че
арменците били поставени между „две правителства”, едното било османското,
другото полуправителството на арменските революционери. И двете според него
потискали арменците (F.O. 78-4683, Джует до Никълсън (Jewett to Nicolson),
Сивас, 10 септември 1893 г. Британците идентифицирали Джует като „американски
консул”, но изглежда слабо вероятно да е било така. Виж също F.O. 78-4683, №
547, разшифровано от мистър Хърбърт, Константинопол, 28 октомври 1895 г.
48 Уилям Ландер, цитиран в Камуран Гирин, Арменското досие (Kamuran Giiriin, The Armenian Filе), Лондон, 1985г., стр. 128.
Виж също Сониел (Sonyel), сс. 156 и 157.
49 Историческото място на руските агенти в ранното
развитие на арменското революционно движение не е добре известно. Активното
участие на Русия в движението е теория, възприета от съвременниците. Виж F.O.
424-132, № 101, Еверет до Тротър, Мамакатун, 5 юни 1882 г. в Британски Документи II (British Documents IІ), № 189 и приложението на
F.O. 424-132, № 36, Дюферен до Гранвил (Dufferin to Granville), Константинопол,
11 февруари 1882 г., в Британски
документи II (British
Documents IІ), №
167.
50 Турция No 7 (1880 г.), № 3, стр. 2-8, Лаярд до
държавния секретар по външните работи на Нейно величество (Layard to Her
Majesty's Secretary of State for Foreign Affairs), Константинопол, 27 април
1880 г., в Британски документи I (British Documents І), № 354.
51 При вълнения във вилает Ван през 1892 г. арменци
били убивани от кюрди, кюрди – от арменци и турци (войници и държавни
чиновници) – от кюрди (F:О. 78-4683, № 17, Фицморис до Грейвс (Fitzmaurice to
Graves), Ван, 20 януари 1892 г.). Този период от турско-арменските отношения е
отразен у Сониел (Sonyel), стр. 155-199.
54 „Зейтуните са обградили турските войски между Мараш
и Зейтун” (F.O. 78-4683, № 565, дешифрирано от Хърбърт в Терапия (Herbert,
Therapia), 31 октомври 1895г., цитат от консула на нейно величество в Алепо;
Хърбърт отбелязва, че турците може да бъдат победени).
55 Османският
командващ генерал оценил приблизително броя на бунтовниците в Зейтун - Марашка
област, на около 8000 души (F.O. 78-4683, № 610, дешифрирано от Хърбърт,
Терапия, 5 ноември 1895 г., цитат от консула на Н. В. в Алепо). Виж също Сониел
(Sonyel), сс. 158-172 и многобройните писма от османския посланик с прикачени
телеграми от Истанбул, в които се разказва за арменското подтикване към
размириците във вилает Адана през 1895 г., доказателства, предоставени от
консула на Н. В. в Алепо.
Въпреки
че революционната инерция на въстанието изглежда неизменна, съвременните
арменски източници обвиняват какво ли не за размириците в Зейтун през 90-те
години на ХІХ
век – включително има твърдения за османски заговор за инжектиране на отрова в
арменски деца по време на ваксинирането им (F.O. 78-4683, F.O. обобщение на
бележките от мистър Кембъл от дата 8 януари 1891 г.).
За подробна картина от въстанието във Ван през
1895-1896 г. виж генерал Майевски, генерален консул на Русия във Ван, а след
това в Русия, Les Massacres d'Arménie (намерено в Британската
библиотека - 9134.2). Това копие, датирано от 1916 г., е описано като
„старателна транскрипция” на неговия доклад, озаглавен Statistique des Provinces de Van
et de Bitlis, който
е публикуван в ограничен тираж от Военната печатница в Петербург. Използваното
копие е на руски и френски, а откъсът за въстанието във Ван е на сс. 33-49.
Освен това копие виждал само османотурския превод на пълния оригинал, Van ve Bitlis Istatistigi, Mehmet Sadik, превод, Истанбул,
1330 г.
Майевски
предлага много интересни прозрения относно арменските революционери, които
критикува, но приписва по-голямата част от подкрепата за тях на британците!
58 Гурун,
стр 166-170 и Сониел, сс. 281 и 282. Виж
също Националните архиви на Съединените щати, отдел държавни архиви (United
States National Archives, Department of State Records) (наричано оттук нататък
С.А.Ш.) 867.4016/13, Рокхил до държавния секретар (Rockhill to Secretary of
State), Константинопол, 26 февруари 1913 г. La Situation des Arméniens
en Turquie, exposée par des documents, 1908-1912, том III, докладът на
„починалия
Бабигян ефенди, депутат от Адрианопол (Babiguian Effendi, deputy from Adrianople),
описващ клането в Адана. Това е памфлет,
публикуван по сцени от арменския патриархат. На стр. 19 авторът посочва
значителни разлики в докладите за броя на избитите. Арменците и някои чуждестранни
журналисти според Бабигян (Бабикян) съобщават цифрата 25 000 до 30 000 убити,
докато правителството споменава за около 6 000. Той цитира османските данни за
убити 1487 мюсюлмани и 4196 немюсюлмани, общо 5683 души, но казва, че голям
брой не били регистрирани. (Цифрата 5683 е взета според докладите от анализ на
държавните регистри на населението.) За проблемите на арменците виж множество
други публикации от същата серия С.А.Щ. 867/4016/13, 17, 20, 21 (със същото
заглавие като основната серия по-горе). Интересно е, че османското правителство,
изглежда, не се е опитало да спре отпечатването и разпространението на тези
арменски пропагандни документи.
За
представяне на арменската историография за този период виж източниците в
библиографията на Саркисян (Sarkissian), Хованисян (Hovannisian) (Пътят към
независимостта (Road to Independence), сс.
24-39), Тернън (Ternon) и Пасдермаджиян (Pasdermadjian). Съществуват и голям
брой проарменски книги, написани от хора на Запад и отпечатани по онова време.
За представителна извадка от тях, виж източниците, цитирани у Ричард Г.
Хованисиян, Армения по пътя на независимостта
(Richard G. Hovannisian, Armenia on the Road to
Independence), 1918 г.,
Бъркли и Лос Анджелис, 1967 г., сс. 265-171.
59 F.O. 78-4483, Грейвс до Никълсън (Graves to
Nicolson), Ерзерум, 5 октомври 1893 г. Консулът Стивънс докладва, че арменски
семейства се изселват от Елешкритския регион към Карс и се очаква скоро да
бъдат последвани от цели села (F.O. 78-4683, № 22, Стивънс до Розбъри (Stevens
to Rosebery), Батуми, 23 авг. 1893 г.).
60 F.O. 78-3137, Билиоти до главния държавен секретар
на външните работи (Biliotti to Principal Secretary of State for Foreign
Affairs), Триполи, 1 октомври 1880 г.
61 F.O. 78-3137, Билиоти до
главния държавен секретар на външните работи, Фатса (Fatsa), 1 август 1880 г. Консулът
Билиоти говорил с гръцки емигранти от Гюмюшхане, които заминавали за Русия
поради затварянето на османските мини и нуждата им да работят (F.O. 78-2992, №
39, Билиоти до главния министър на външните работи на Нейно величество,
Требизонд, 24 април 1879 г.).
62 F.O. 78-3137, № 14, Билиоти
до главния министър на вътрешните и външни работи на Нейно величество,
Требизонд,
29 май 1880 г.
63 Това личи от факта, че някои арменци, които били
избягали в Русия, се върнали през 1877-1878 г. в Османската империя с руски
паспорти (F.O. 78-2992, Билиоти до Солсбъри (Biliotti to Salisbury), Требизонд,
24 февруари 1879 г.).
64 Много арменски селяни говорели за емигриране, но не
го направили и вероятно нямали такова намерение. Мотивите им за разпространение
на слухове за неизбежното им заминаване варирали от нуждата да си осигурят
по-добро отношение от страна на местните бейове до желанието да принудят
отоманската държава да не заселва лази в селата им (те казвали, че в такъв
случай ще емигрират). Виж F.O. 78-3137, Билиоти до главния министър
на външните работи,
Требизонд, 14 май 1880 г.
65 За руската употреба на дезинформация и
психологически натиск, за подпомагане на арменската емиграция виж F.O. 424-74,
№ 436, Плънкет до Солсбъри (Plunkett to Salisbury), Санкт Петербург, 19
септември 1878 г. в Британски документи
1 (British
Documents 1), №
213, и F.O. 424-72, № 211, Лаярд до Солсбъри (Layard to Salisbury), Терапия, 14
юли 1878г. в Британски документи 1, №. 182.
66 След като отбелязва готовността на Русия да приеме и
улесни имиграцията на повечето християни от османския Изток, консулът Билиоти
добавя: „Но руската държава изглежда не желае да допусне преселването на
мизерстващи християни от Турция към Русия и е изпратила заповеди в този смисъл
към [османските] валии (F.O. 78-3137, Билиоти до главния държавен секретар на
външните работи, Фатса, 1 август 1880 г.).
Друг пример от консула Билиоти: „Каймакаминът на
Орду му казал [„Главният губернатор” на вилает Трабзон] неотдавна, че след като
жителите на три гръцки села в неговия окръг изразили намерение да напуснат
страната, той запитал някои от местните за мотивите за това им намерение и те
не скрили от него, че го правят, подбудени от руския консулски агент в
Керасонд, който им обещал пари, земи и други привилегии в Русия”
(F.O. 78-3137, № 6, Билиоти до главния държавен секретар
на външните работи, Требизонд, 30 април 1880 г.).
69 F.O. 78-3137, Билиоти до главния държавен секретар
на външните работи, Требизонд, 30 април 1880 г. Османската политика за
ограничаване на емиграцията и същевременно разследване на причините за
арменските оплаквания била приложена и в други райони. Виж Турция No. 1
(1890-1891г.), № 37/6, Лойд до Уайт (Lloyd to White), Ерзерум, 1 май 1890 г., в
Британски документи II (British Documents IІ), № 350.
70 Билиоти пресметнал християнските емигранти в своя
район. Виж F.O. 78-3137, Билиоти до главния секретар на външните работи, Фатса,
1 август 1880 г.
71 F.O. 424-145, № 66/1, Вратислав до Уайт (Wratislaw
to White), Ерзерум, 24 май 1888 г., в Британски
документи II (British
Documents II), №.
286.
73 F.O. 195-2992, Билиоти до главния държавен секретар
на външните работи на Нейно величество, Требизонд, 9 май 1879 г.
74 Фируз Каземзадех, Битката за Транскавказия (Firuz
Kazemzadeh, The Struggle for Transcaucasia, 1917-1921), Ню Йорк, 1951 г.
Препратките тук са към допечатката от 1981 г., сс. 16-19. Каземзадех твърди, че
руснаците „играли позорна роля в армено-азербайджанските бунтове. Те имали
властта да предотвратят кръвопролитието, но вместо това се въздържали от
намеса във враждата между двата народа” (стр. 19). За междуособната война, виж
Тадеуш Швиетоховски, Руски Азербайджан (Tadeusz
Swietochowski, Russian Azerbaijan), 1905-1920, сс.
41-43. Луиджи Вилари (Luigi Villari) (Огън и меч в Кавказ, Лондон и Ню Йорк 1906 г.,
стр. 144-99) разглежда същата тема с интересни коментари (напр. сс. 145 и 196),
но неговите разкази често противоречат на всички останали и мненията му са
толкова едностранчиви, че е невъзможно да го приемем като надежден източник.
78 „Вълненията изглежда са възникнали заради убийството
на един мохамеданин от арменски войници и атаката срещу уважаван мохамеданин,
извършена пред всички на улицата от арменци” (F.O. 65-1699, № 142, Харди до
Ландсдаун (Hardy to Landsdowne), Санкт Петербург,
26 февруари 1905 г.).
79 F.O. 65-1714, „Доклад за ситуацията в Баку от 15 до
31 октомври (стар стил) 1905 г.” от А. Е. Роналд Макдонъл, действащ вицеконсул,
изпратен в Стивънс до Ландсдаун, Батуми, 22 ноември 1905 г.
80 F.O. 65-1714, № 43, Стивънс до Ландсдаун, Батуми, 12
септември 1905 г. Консул П. Стивънс не харесвал така наречените от него татари.
Въпреки че се опитва да докладва събитията точно, постоянно изказва пристрастия
към арменската кауза. Например: „С висшия си интелект и скромност [на
наричаната от него „арменска раса”] тя е успяла да създаде конкуренция на
татарите, която те никога не биха могли да се надяват да преодолеят с какъвто и
да било успех (виж по-горе).
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.