ВЪВЕДЕНИЕ
Тази студия за мюсюлманската смъртност и миграция е
резултат от проучването ми върху населението на Османската империя през
Първата световна война. Интересът ми по онова време беше насочен към просто
установяване на това колко мюсюлмани са живели в Анадол (Анатолия) и как се е
променяла числеността им през ХІХ и ХХ век. Резултатите ме поразиха – всичко,
което бях чел за османската история до този момент, не ме беше подготвило за мащабната
смъртност от онзи период. Статистиката показва, че е изчезнала една четвърт от
мюсюлманското население. Не можех да повярвам, че историята може да скрие
толкова много жертви, но проверявайки отново и отново, данните водеха до едни и
същи изводи. И то не само по времето на Първата световна война, а и през целия
ХІХ век мюсюлманите, населявали Анадол, Крим, Балканите и Кавказ, са подложени
на изтребление, което си заслужаваше и по-нататъшното задълбочено проучване.
Настоящата
книга е резултат от това проучване – тя описва историята на изтреблението и
принудителното разселване на мюсюлманските народи. Тя представя подробно
жертвите, дадени от мюсюлманите, но би било погрешно тези жертви да се
разглеждат, сякаш са дошли от нищото. Упоритото избягване в предишни исторически
анализи да се споменават жертвите, дадени от мюсюлманите, не може да бъде
обяснявано с твърдението, че християните също са страдали. Голяма част от
ужаса и мъките, документирани в тази книга, са преживени във войни, когато
всички страни са били подложени на страдание. Жертвите от мюсюлманска страна
винаги са били съпътствани от жертви на християни. Затова и винаги, когато
това е било възможно, съм споменавал злощастната съдба и на християните, които
са били в конфликт с мюсюлманите. Тази книга обаче не е история на османските
народи, не е и хроника за жертвите на всички войни в един регион. Това е
историята на мюсюлманското страдание, но не защото само мюсюлманите са страдали,
а защото е необходим коректив на традиционното, едностранчиво отразяване на
историята на турското и мюсюлманското население в региона. Вярвам също така,
че това е история, която има своята самостойна легитимност. Това е разказ за
една мащабна смърт и за едно от най-големите човешки преселения в историята на
човечеството.
Глава първа
ЗЕМЯ ЗА ОТНЕМАНЕ
През 1800
година Анадола, Балканите и Южна Русия представляват една огромна мюсюлманска
територия. Това са земи, по които властват мюсюлмани, населени са предимно с
мюсюлмани или – както е голяма част от Балканите и Кавказ – земи, където мюсюлманите
са внушително мнозинство. Те обхващат Кримския полуостров, значителна част от
Кавказкия регион, Източна и Западен Анадол, Югоизточна Европа от Албания и
Босна до Черно море – земи, почти изцяло включени в Османската империя. Географски
към тях принадлежат райони от Румъния и Южна Русия, където мюсюлманите са
мнозинство сред различните етнически групи. До 1923 година само Анадола,
Източна Тракия и части от Югоизточен Кавказ остават мюсюлмански. Балканските
мюсюлмани до голяма степен са изчезнали, избити или принудени да се преселят
другаде. Останалите живеят в компактни населени места из Гърция, България и
Югославия. Същата съдба е сполетяла и мюсюлманите от Крим, Северен Кавказ и
руските части на Армения – те просто изчезват. Милиони мюсюлмани, предимно турци,
умират; още толкова се преселват там, където днес е разположена Турция. В
периода между 1821 и 1922 година над пет милиона мюсюлмани са насилствено
изведени от техните земи. Пет и половина милиона мюсюлмани умират – мнозина
избити във войни, други измрели от глад и болести като бежанци.
Значителни
части от историята на Балканите, Анадола и Кавказ не могат да бъдат разбрани
правилно, без да е осмислена съдбата на мюсюлманските бежанци и на загиналите
по тези земи мюсюлмани. Това е особено валидно за историята на национализма и
империализма. Съвременната карта на Балканите и Южен Кавказ очертава граници
на държави със сравнително компактно население, държави, възникнали във войни
и революции, които са ги отделили от Османската империя. Тяхната етническа и
религиозна хомогенност е постигната чрез прогонване на мюсюлманското
население. С други думи, новите държави възникват върху страданието на хората,
които са принудени да напуснат земите си. Така, както руският империализъм,
определян често като „цивилизационен” марш на европейската култура, носи със
себе си смъртта на милиони черкези, абхазци, лази и турци. Национализмът и
империализмът се оказват далеч по-страховити, когато на сцената излязат техните
жертви.
Изтреблението
на мюсюлмани е значителна част от историята на турския народ. Най-вече турците
са тези, които са усетили най-тежко последствията на национализма и
империализма. Във времена, когато Османската империя води вътрешни битки, за
да се реформира и оцелее като модерна държава, държавата първо е принудена да
използва ограничените си ресурси, за да защити народа си от изтреблението, на
което го подлагат враговете му, а след това да се погрижи и за бежанците от
земи, където врагът триумфира. След като Османската империя е разрушена през
Първата световна война турците от днешна Турция се изправят пред същите
проблеми – инвазия, бежанци и смърт. Турците оцеляват, но тяхната нация е
силно засегната от събитията през последните два века. Новата Република Турция
е нация от емигранти, чиито граждани идват от България, Гърция, Югославия,
Армения, Грузия, Русия, Украйна и от всякъде другаде. Както и предшестващата я
Османска империя, Турция преживява всички трудности, породени от
необходимостта да интегрира емигрантското население и да възстановява
разрушенията от войната, докато полага усилия да се реформира и оцелее. Тези
предизвикателства оформят образа на Република Турция.
Независимо от
историческата значимост на мюсюлманските жертви, хрониките не ги отразяват.
Историческите книги и разкази говорят за изтреблението на българи, арменци и
гърци, но никога за съпътстващото ги унищожение на турци. Изгнанието и смъртта
на мюсюлманите си остават непознати за поколенията. Това противоречи на
съвременната практика в други сфери на историческата наука. Съвършено правилно
днес се приема за недопустимо писането за американската експанзия, без да се
отчита бруталността спрямо индианците. Масовите кланета по време на
30-годишната война са задължителна част от историческия анализ на религиозните
промени в Европа. Историците не могат да пишат за империализма, без да
отбележат масовото избиване на африканци в Конго или на китайци по време на
Войните за опиума. Към момента е сигурно обаче, че историята на страданието в
Кавказ, на Балканите или Анадола не е написана или разбрана от Запада.
Историята на Балканите, Кавказ и Анадола е написана без споменаване и почит към
един от основните играчи – мюсюлманското население.
„Традиционната”
гледна точка към историята на Балканите, Кавказ и Анадола е далеч от пълнотата
на събитията – да не кажем подвеждаща – тъй като историите на османските
малцинствени групи са извадени от контекста, голяма част от който са
страданията на мюсюлманите по същото време и на същите места, където се случват
нещастията на християните, и най-често са по-страшни. Неколцина са авторите,
осмелили се да променят традиционната историческа версия и те са били осмени
като „ревизионисти”, сякаш изразяването на алтернативна гледна точка е
академичен грях, а фактологическата точност на контекста – неуместна
подробност. Истината е, че именно историците са призвани да ревизират
едностранчиво представяните исторически факти, да променят дефицитната
традиционна мъдрост. Не са много историческите области, които толкова силно се
нуждаят от ревизия, колкото историята на османските народи. Историята, която
може да бъде прочетена след такава ревизия, нарушава установените представи –
тя е разказ за турския народ като жертва, а това не е обичайната роля, която се
присъжда на турците. Тази история не включва традиционния образ на турците
като мъчители – и никога като жертви – както все още биват представяни в
историята на Америка и Европа – дълго, след като би трябвало този образ да е
изчистен заедно с останалите артефакти на расизма от ХІХ век.
Мюсюлманите
Субектите в
тази книга принадлежат към различни етнически групи, но ги обединява общата им
религия – всички те са мюсюлмани. Болшинството са турскоговорящи; често се
оказва невъзможно определянето на етническата група, към която принадлежи
голяма част от мюсюлманите. Етническото разнообразие сред населението на
Османската империя никога не е било признавано официално от страна на
властите, а гражданите с османска националност са били нарочно преброявани за
целите на военната повинност и данъчното облагане в зависимост от тяхното
вероизповедание. Османският мюсюлманин е можел да принадлежи към която и да
било езикова група, но е бил признаван за такъв само въз основа на направена
декларация, че Мохамед е Божий пророк. Аналогично, гърците са били част от
Гръцката православна църква независимо от тяхната етническа или езикова
самоидентификация, арменците – на Грегорианската или на Католическата арменска
църква. Масовата идентификация също е осъществявана според вероизповеданието.
Съвсем доскоро турци, албанци, босненци, както и всички останали мюсюлмански
групи са се самоопределяли просто като „мюсюлмани”.
Поради тази
идентификация по признак религия съвсем закономерно е и определянето на
мюсюлманите като компактна, монолитна група. Проучваните и описани в тази
книга субекти, самоопределили се като мюсюлмани, са били класифицирани като „мюсюлмани”
и от техните държави и именно поради факта, че са мюсюлмани, са били подложени
на преследване. Независимо от всичко обаче етническият произход не е фактор,
който може да бъде пренебрегнат. Турците мюсюлмани и албанците мюсюлмани имат
различна съдба и исторически опит от войните им с гърци и сърби. Към помаците
– както са известни българските мюсюлмани – българските християни са имали специално
отношение. Прогонените черкези, заселили се в Анадола, са етнически различни
от местните турци. И накрая, кюрдските действия в Османския Изток не могат да
бъдат анализирани пълноценно, ако кюрдите не се разглеждат като такива. Затова
е важно и необходимо да се идентифицира населението на Балканите, Анадола и
Кавказ като „мюсюлмани”, но понякога е добре да се отчита и етническото
разнообразие сред хората, живели по тези места.
Твърде много
безсмислици са изписани по отношение на етническите групи в Близкия Изток и на
Балканите. Различните етнически групи често са назовавани „раси”, сякаш са
белязани по кръвна група или дух завинаги да бъдат гърци, албанци, турци или
арменци. Тук етническите групи са обособени по езиков признак. „Албанците” са
говорили албански. „Помаците” са били мюсюлмани, които говорят български.
„Турците”, включително и тези, наричани често татари или тартари, са говорели
турски. Изключение правят единствено онези, като например турскоговорящите
арменци, които демонстративно са се идентифицирали като част от друга общност.
Причини
за промяната
Подобно на
други исторически събития политическите причини за промяната, настъпила сред
тези мюсюлмани, е комбинация от различни политически процеси. Три значителни
фактора се съчетават, за да определят съдбата на мюсюлманите в Османската империя,
на Крим, Балканите и Кавказ – военната и икономическата немощ на Османската
империя, национализмът сред християнското население и руската империалистическа
експанзия.
Османската
немощ
Ако турците
бяха в състояние да защитят империята си, едва ли щеше да има такова
изтребление и преселение на мюсюлмани. Сред историците няма съгласие относно
причините, довели до подобно обезсилване на Османската империя. Постепенната
деградация на традиционната османска административна система със сигурност е
допринесла за вътрешното отслабване на държавата, така както пък пазарната
ситуация е оказала обратен ефект върху османската икономика. Подобно на
останалите народи по света османското население има маргинално участие в
интелектуалните, научните и индустриалните революции, които променят и овластяват
Европа. Когато установяват своята немощ, турците вече са останали без финансови
ресурси и административна власт, за да правят бързи промени. Въпреки че
постоянният военен натиск от страна на враговете изисква незабавни действия,
турците не могат в рамките само на няколко поколения да изравнят позициите по
отношение на онова, което Европа постига за петстотин години.
Към 1800 година
правителството на Османската империя е вътрешно слабо, не е в състояние да
финансира и контролира дори традиционната османска военна система, още по-малко
една модерна армия и флот, които биха могли да противодействат на имперските
врагове. Реформите от ХІХ век изграждат османските сили до ниво, което
позволява на турците да подчинят вътрешните си врагове и да разширят
централизирания контрол на империята, но турците не успяват да се изправят
срещу външните си врагове. Армиите на европейските сили са по-добре обучени,
по-добре въоръжени, със значително числено превъзходство. Заобиколени от
врагове, турците са оставени „без въздух”, за да подредят собствения си двор.
Изграждането на модерна държава и армия изисква време. Създаването на
индустриализирана икономика – основата на всяка силна държава – също изисква
време. Враговете на турците и в частност Русия не им дават това време. Османската
армия води войни през 1806–1812, 1928–1829, 1832–1833, 1839–1840, 1853–1856,
1877–1878, 1897, 1911–1913, 1914–1918 и 1919–1923, а през 1804, 1815–1817, 1821–1830,
1866–1868, 1875, 1876 и 1896–1897 години трябва да се справя с масови бунтове и
мащабни въстания. Военните, които е трябвало да бъдат обучавани, са били
принудени постоянно да се сражават неподготвени, постоянно са понасяли загуби
в жива сила. Държавните финанси, необходими за модернизацията, се насочват към
осигуряване на военните действия, завършили със загуба на територии и приходи
в хазната. Накратко казано, османската немощ води до османски загуби, а загубите
допринасят за това империята да остане слаба. Именно османската немощ
предпоставя и другите два фактора – национализма на османските малцинствени
групи и руската експанзия.
Национализъм
и неподчинение
Национализмът в
Османската империя несъмнено е концептуално привнесен от Западна Европа, но
развитието му по тези земи има уникални характеристики. Неговите първи
проявления се свързват с османската идея за религиозна чистота на нацията (millet), а не толкова с етническия
национализъм на Запада. От самото начало на Османската империя държавата е
допускала съществуването на християнски църкви, а чрез системата на миллета,
основана върху идеята за ограничено самоуправление, разделението по религиозен
признак е било поддържано и дори подкрепяно. Всяка религиозна общност или милеят
е получавала голяма доза автономност. Съдилищата, училищата, социалните
системи са били в ръцете на църковния клир. Правното разделение се е
отразявало и върху ежедневието на хората, принадлежащи към различните миллети,
които обикновено са живеели и работели заедно, отделени от останалите
религиозни групи. За ранните османлии тази политика е не просто зачитане на
правилото, завещано от Пророка Мохамед, да се толерират християни и евреи, а
житейска практика на „разделяй и владей”. Резултатът е такъв, че всички
владетели принадлежат към една религия – исляма – но всички останали
вероизповедания се запазват и получават изявена идентичност. Не са полагани
особени усилия за интегриране на различните религии в една „нация”. Предвид дълбочината
на религиозното чувство и значимостта на религиите за личната и груповата
идентичност обединението на тези раздробени религиозни общности би било
невъзможно без насилствено покръстване, а турците по онова време не водят
такава политика. През вековете османско владичество мнозина сa приели исляма, но не принудително,
тъй като почти не е имало религиозно насилие (еничарите са били специален казус
въпреки официалната политика).
В системата на миллета турците признават
наличието на класа от субекти, лишени от свойствената лоялност към държавата.
При системата на миллета няма очакване за лоялност към държавата и обикновено
такава не се демонстрира. Щом се поддържа общественият ред и се плащат
данъците, държавата не се интересува от отношението на поданиците към нея.
Истинската лоялност се проявява към индивидуалната религиозна общност.
Традиционно понятието „османлия” се използва по отношение на властимащите в
държавата – служители в бюрокрацията или военни лидери – а не за определяне на
националност. По-късно, когато реформаторите се опитват да създадат османска
националност, техните усилия се оказват твърде закъснели. Предишните нрави за
идентификация като грък или арменец, и по религии, са вече неизкореними.
С напредването
на ХІХ век „националното” самосъзнание сред османските християни се
задълбочава, национализмът сред османските малцинства придобива „расистки”
характеристики, познати от италианския или германския национализъм, но силната
религиозна връзка никога не изчезва. До голяма степен, ако не изцяло, националното
самосъзнание на гърци, българи и арменци се гради върху религиозната
идентификация. И в това няма нищо странно, тъй като християнските църкви векове
наред са били хранилища на културните традиции, характерни за отделните
християнски общности. Християните може и да са консумирали същата храна, да са
живели в същите като стил къщи, понякога дори да са говорили същия език като
мюсюлманските турци, но са изповядвали вярата си поотделно.
Турците обаче
не са получили сериозна отплата за дългогодишната и уникална традиция на
религиозна толерантност. По ирония на съдбата те плащат висока цена за нея.
Чуждите народи обясняват намесата си във вътрешните дела на Османската империя
с оправданието, че защитават християнските миллети и братства. Християнските миллети
от своя страна използват именно този смисъл на религиозното разделение, за да
възпитават антиосмански национализъм.
Икономическите
и социалните промени в Османската империя от ХІХ век създават у християните
чувство за надмощие и задълбочават тяхното недоволство от мюсюлманските
управници. Подкрепяни от връзките си с християнските сили в Европа и с една
превъзходна образователна система, християните извличат несъразмерни ползи от
икономическия напредък на ХІХ век. Мисионери и други проповедници им създават
чувство за надмощие и принадлежност към една общност с европейските имперски
сили. Множеството икономически проспериращи християни демонстрират естествено
желание да съчетаят икономическия успех с политическа власт. Това им бива
отказвано. Османската империя е мюсюлманска империя, където на християните се
разрешава да живеят. Мюсюлманите доминират както в демографско, така и в
политическо отношение. Недоволството от политическата ситуация трябва да е
било мощен фактор за национализма на християнските етнически групи. С икономическия
напредък на християните тяхното самочувствие се изправя срещу това на
мюсюлманите, което се основава на чувството им за превъзходство по религия и
вековна доминация. Когато се появява възможност за обрат, тя охотно е
оползотворена.
Религиозният
елемент в национализма на малцинствата има две значителни проявления. Първо,
той захранва безкомпромисната интензивност и чистота на самата
националистическа идея. Враговете се изправят не само срещу националните
аспирации на противника, те се изправят срещу Бога. Това улеснява атаките
срещу онези, които са обявени за враг на народа. Религиозният национализъм също
позволява лесно назоваване на врага. Както ще стане ясно по-нататък, мюсюлманите
като такива се възприемат като национални врагове от всяка друга
националистическа група. Те не е трябвало да бъдат толерирани като част от
нацията, защото не са били етнически братя, нещо повече, те са били
„неверници”. Това е една от причините, която води до насилственото изселване
на мюсюлмани, съпровождаща всяка национална революция.
През ХІХ век
историята на мюсюлманските жертви в новия национализъм започва с Гръцката
революция от 1821 година. Сърбите въстават преди това, но тяхната съпротива,
насочена предимно към властването на еничарите в Сърбия, носи малко от белезите
на националните въстания, които избухват през следващия век. Гръцкото
недоволство бележи началото на поредица от социални движения, които се
характеризират с изтребление и изселване на мюсюлманите от техните земи.
Гръцката революция създава модел, който по-късно следват и други национални
бунтове срещу Османската империя.
Гръцката
война за независимост
През 1861 година историкът Джордж
Финлей пише:
През месец април на 1821 година над
двадесет хиляди души мюсюлманско население живее разпръснато из цяла Гърция и
се занимава със земеделие. За по-малко от два месеца по-голямата част от тях
са били избити – мъже, жени и деца са били убивани безмилостно и безпощадно.
Старите хора все още сочат купчините камънак и споделят с пътешествениците:
„Тук беше кулата на Али ага, а там убихме него с целия му харем и всичките му
роби”. След това продължава бавно да оре нивата, която някога е била на Али ага,
без каквато и да било мисъл, че някога на пътя си може да бъде споходен от
нечия отмъстителна ярост. Престъплението е престъпление на нацията и всички
последици от него ще тежат на националната съвест, тъй като изкуплението му
изисква национално действие.[1]
Гръцката
революция срещу Османската империя започва през март 1821 година с убийството
на висши чиновници от османското правителство, най-вече данъчни служители. През
април следва общо нападение срещу турците от Морея (полуостров Пелопонес) в южните части на Гърция, при което гръцките въстаници
заедно с местното селячество избиват всеки турчин, на когото попадат. Турските
и албанските войници на османската армия са били примамени и избити до крак.
Някои, като например мюсюлманите от Калаврия и Каламата, се предават на гърците
срещу обещание за помилване и спасение. В крайна сметка и те биват убити.
Множество бежанци, като например турците от Лакония, биват избити по пътищата.[2]
Междувременно християнското население
напада и избива мюсюлмани във всички части на полуострова. Конаци и къщи на
мюсюлмани са палени и горени до основи, имуществото им е било унищожавано за
отплата на онези, които са избягали в отчаяние към крепостите. От 26 март до
неделята на Великден, който в 1821 година се падна на 22 април, се предполага,
че петнадесет хиляди [мюсюлмански] души са загинали, убити хладнокръвно и
около три хиляди селски къщи и турски домове са изпепелени.[3]
Патриотичният
лозунг на революцията, прокламиран от гръцкия архиепископ Германос, гласи:
„Мир за християните! Респект към дипломатите! Смърт за турците!”[4] Единствените оцелели турци са онези, успели да
се укрият в крепостите. Те бягат със семействата си на няколко места, като
например Атинския акропол, където е настанена войската на един от османските
гарнизони. Там те са били обсадени и впоследствие избити или, макар и в много
редки случаи, спасени от османските сили. Продължаващата Гръцка революция
обхваща нови територии, където атаките продължават и се повтаря масовото
избиване на мюсюлмани. В Мисолонги (днешно Месолонги) повечето мюсюлмани са убити бързо, но
турските жени са взети за робини в богатите гръцки фамилии. Мюсюлманите от Врачори
(днешен гр. Агринио) са измъчвани до
смърт. Евреите, обявени от гърците също за неверници, са убивани със същата
безскрупулност, както и мюсюлманите.[5]
Подобни събития
се случват и в Румъния, където изначално господства гръцкото православие, а
гръцките въстания по времето на Александър Ипсиланти се опитват да разпалят
бунтове, които е можело да обхванат целите Балкани (март 1821). Разчитайки на
предполагаема подкрепа от Русия, Ипсиланти и неговите поддръжници завземат
Галац и Яш. И на двете места „турците от всякакъв ранг, търговци, моряци,
войници са били изненадвани и хладнокръвно убивани”.[6] По
градове и села, в планините следват убийства на високопоставени османлии,
войници и местно турско население. Така или иначе руснаците – вероятно
подвластни на антиреволюционния дух от Конгреса във Виена – отказват военна
подкрепа за Ипсиланти и турците бързо отвръщат на зверствата. Ипсиланти е принуден
да бяга, а революцията му претърпява крах.[7] Единственият „успех” на този бунт е
изтреблението на турци.
Броят на
убитите турци в Гърция не е равен на обичайната смъртност на жертвите по време
на война. Всички турци, пленени от гръцките банди, включително жени и деца, са
били избити – с изключение на незначителен брой жени и деца, които са взети за
роби. Понякога турците са били убивани на място, в разгорещени бунтове и със
задоволство от гледката на падналия ниско господар, но убийствата винаги са
били пресметнати и хладнокръвни. Цялото турско население от малки и големи
градове е било събирано и извеждано извън града, на удобно място, където е
било масово избивано.[8] Например в крепостта Триполица:
В продължение на три дена нещастните
[турски] жители бяха оставени на похотливата и жестока тълпа от диваци, за
които нито полът, нито възрастта имаха значение. Жените и децата бяха измъчвани,
преди да бъдат изпратени на смърт. Касапницата беше толкова ужасна, че самият
[водач на партизаните] Колокотронис казва, че когато влязъл в града през
портата на цитаделата, копитото на коня му не могло дори да докосне земята.
Пътят на неговия триумф бил постлан с трупове. В края на втория ден жалките
останки от мюсюлманско население били свикани и нарочно преброени до две хиляди
души – от всякакъв пол и възраст, предимно жени и деца. После били изведени в
дефилето на близката планина и изклани като добитък.[9]
Убийствата са
били добре пресметнати политически актове, а не просто изблик на омраза.
Турците в Гърция са били възприемани като фактор, който пречи за чистотата на
гръцката нация и независимостта на Гърция. Революционерите правилно са
допускали, че турците в Гърция ще бъдат по-лоялни към Османската империя, отколкото
към „Нова Гърция”. Едно турско малцинство винаги ще бъде събирателна точка на
проосмански настроения, а може би и на бъдещи османски атаки в помощ на турците
в Гърция. Турците несъмнено ще бъдат пета колона срещу Гръцката революция.
Отговорът на тези проблеми е в изтреблението им. Когато Европейските сили
принуждават турците да създадат Царство Гърция в Мореа (Протоколът от Лондон,
1830), това е Царство Гърция без турците, живели по тези земи векове наред.[10] Макар и броят на жертвите да не е
точен, по всичко личи, че над 25 000 мюсюлмани са избити от гръцките
революционери.[11]
Гръцката
революция създава модел за бъдещите революции на Балканите. Прочистването на
региона от турското население в името на националната независимост се превръща
в политика, която се наблюдава отново по време на войните от 1877 –1878, 1912–1913
и 1919–1923. В по-късните войни намеренията са същите като тези на гръцките
революционери от 1821 година – създаване на чисти нации чрез унищожаване на
етническите и религиозните групи, които препречват пътя към тази възвишена цел.
Омразата към турците е реален фактор за масовите убийства, но канализиран за
целите независимост и национализъм. Не е за подценяване и желанието да се
владеят турските ферми, да се завземе тяхната собственост.
Национализмът
и мюсюлманите
Първоначалните
мотиви за гръцката революция не могат да бъдат определени като чисто
националистически. Още през 1821 година и преди това множество гърци смятат
себе си за „народа”. Историята и величието на древна Гърция са възпитали у
гърците уникално усещане за единственост. Революционерите смятали, че румънците
с гръцко православно вероизповедание ще се присъединят към бунта им и,
хипотетично, към новата им държава. Владиците и проповедниците попадат в
първите редици на революцията и е твърде съмнително дали бунтът щеше да бъде
толкова успешен, ако обикновените хора не бяха уверени, че действат в името на
Бога. Независимо от това кръвопролитната революция и нейният окончателен успех
са фактори за възникването на гръцкия национализъм. Неговите водещи принципи са
връщане на „невъзстановените” територии в турско владение и създаване на
Велика Гърция със столица Константинопол – възраждане на Византийската империя.
Повечето хора, населяващи голяма част от земите, които е трябвало да влязат в
границите на новата империя, били мюсюлмани – основно в Тракия и Западния
Анадол. Духът на национализма предполага тези мюсюлмани да бъдат прогонени оттам.
Както става
ясно по-нататък в историята, създаването на нация чрез изселване на турците и
останалото мюсюлманско население е принцип, следван от българи, руснаци и
арменци. Злощастна съдба поставя мюсюлманските общности от Балканите, Анадола и
Кавказ на пътя на новия национализъм. Тяхното нещастие е още по-голямо поради
факта, че Османската империя е немощна, за да ги защити. В тяхното страдание
има известна ирония, защото ако турците бяха националисти от гръцки тип, то
християните щяха да бъдат прогонени от земи, които са били изначално на
мюсюлмански турци. Вместо това турците са подложени на гонения, за да останат
християните. Те винаги са имали добро отношение към християните – често бедни
– приемали са ги, позволили са им да съхранят своите езици, традиции и религия.
Постъпили са правилно, но ако турците от ХV век не бяха толерантни, тези от ХІХ
век щяха да запазят домовете си.
Руската
експанзия
Въпреки своята
немощ Османската империя не се свива и не рухва от вътрешна революция. Дали
империята щеше да се разпадне под вътрешен натиск – примерно, за политически
реформи или автентичен национализъм на различните етноси – е интересна спекулация,
но фактически империята е разрушена в международни войни с мощни и добре въоръжени
врагове и най-вече с Русия. Същите тези войни решиха съдбата и на мюсюлманските
народи в империята – техните страдания са резултат от набези върху империята и
инвазия на родната им земя. В някои райони, например в Източен Анадол, по време
на Първата световна война смъртта на множество мюсюлмани е резултат от
конфликти между различни общности, възникнали от международните военни
действия.
Руската
експанзия започва през ХІV век, когато руснаците възраждат местното си
господство след това на Златната орда. В края на ХV век руският цар Иван ІІІ
(1462-1505) завладява едно царство, освободено от мюсюлмански суверенитет. След
това процесът на зависимост се обръща. Иван Грозни (1533–1584) пристъпва към
завземане на земи северно от Черно море, където населението е предимно
мюсюлманско и турскоговорящо. По време на неговото царуване, както и стотици
години след това, продължават войните с турскоговорящите татари в Крим, както
и с други мюсюлмани. Войните са били жестоки, водени от жестоки нашественици от
двете страни. Както и преди това в подобни войни за експанзия в Испания роля
играят някакви отделни, самостоятелни лидери и нестабилни съглашения между
християни и мюсюлмани, което често размива границите и страните в конфликта.
Така или иначе мюсюлманите са победени. По времето на Петър Велики (1689–1725)
татарското господство се ограничава до една малка територия, която обхваща
Крим и земите в непосредствена близост.
По времето на
цар Петър и неговите наследници руската експанзия на юг продължава. По
неизбежност тя се случва за сметка на мюсюлманските владетели, а жертви на
завоеванията са мюсюлманските народи. Естествено, трудностите на този
исторически процес са по-осезателни за руснаците, отколкото за всички останали.
В продължение на два века руснаците са под господството на хора, които по
религиозни и етнически признаци са различни от населението, над което
господстват. Накрая успяват да се освободят от онова, което се определя като
чуждо господство. Царете им предприемат подобни набези срещу чужди народи,
завземат ги и е логично да очакват същата съпротива срещу чуждия завоевател.
Тактиката на руснаците – за да избегнат съдбата на Златната орда – е
ефективна, а действията им са още по-безмилостни: те опустошават земите на
мюсюлманите и ги населват с християни. Това обаче не е политика само на
руснаците: по същото време, когато руснаците изтребват мюсюлмани, европейските
заселници в Северна Америка налагат същата политика спрямо местното индианско
население. Това не е и политика, следвана от всички руски царе и владетели.
Имало е и такива руснаци, които са изпитвали симпатия и уважение към мюсюлманските
народи. Независимо от това, разглеждано като историческо явление, руското
господство над мюсюлмани е систематична и резултатна политика, упражнявана в
продължение на 150 години. Етноложката карта на Южна Русия, Крим и Кавказ днес
отразява успеха на руските операции от онова време.
Причините за
руския империализъм и тяхното анализиране не са обект на настоящото изследване.
Учените приписват руската страст към анексиране на всякакви територии на
множество фактори: от параноя (резултат от незабравената монголска доминация)
до желанието за излаз на топли морски води; същевременно обаче не бива да се
пренебрегват и по-простите обяснения, като например демонстрацията на имперски
престиж и желанието да се плаща на съюзниците със завзети земи. Империализмът
винаги е имал свое собствено оправдание. Каквито и да са изначалните причини,
руската експанзия до голяма степен се случва за сметка на мюсюлманските
народи. Първата внушителна група мюсюлмани, подложени на насилствено изселване,
са кримските татари. Тяхната история е показателна не само заради страданието,
а защото създава модел на последващата руска експанзия.
Емиграцията
на кримските татари
Смята се, че
кримските татари произхождат от тюркски племена, дошли в региона между 1000 и
1300 година с няколко вълни от завоеватели. Макар и твърде независими под властта
на собствените им ханове от края на ХV век кримляните са фактически васали на
султана. Кримските ханове – самостоятелно и като съюзници/васали на турците –
водят войни с руските царе. Растящата мощ на Русия отслабва властта на
татарите. След като през 1770 година ногайските татари на Йердистан
(северозападно от същинския Кримски регион) оттеглят подкрепата си за кримския
цар, през 1771 година руснаците нападат Крим, принуждавайки кримляните да
приемат руското господство. През 1774 година в мирния договор от Кючук Кайнарджа турците признават
загубата на власт над Крим и неговата независимост като държава, но с
ограничена територия и под контрола на приемлив за руснаците хан. Руските сили
започват да разполагат християни от Османската империя по земите, завзети от
Крим. Новите заселници се оказват на практика военни части, организирани от
Русия. Когато татарите въстават срещу хана, наложен от Русия, новите руски
сили атакуват татарите, опожаряват Кефе и други кримски градове, убиват хиляди
татарски въстаници в градовете заедно с жените и децата им. Други са подгонени
към планините, изловени и убити там.[12]
Кримската независимост продължава само до 1783 година, когато царица Екатерина
Велика – след руската инвазия – обявява анексирането на Крим към Русия.[13]
Изтеглянето на
татарите от Крим и прилежащите райони към Османската империя, вдъхновено от
желанието за отхвърляне на руското господство, започва още през 1772 година.
Малко се знае за мащаба на тази ранна миграционна вълна, която може да е била
от около 100 000 човека.[14] Подобно на ограниченото знание за
руския натиск, причинил изселването на тези хора. Знае се обаче, че останалите
са повече, отколкото напусналите. В началото на ХІХ век кримските и ногайските
татари продължават да бъдат доминиращата в демографско отношение група по
техните родни земи. В крайна сметка останалите татари също са били принудени да
напуснат домовете си. Марк Пинсън е убедителен в твърдението си, че основният
натиск върху татарите е бил административен.[15]Със
„законни” и незаконни средства руските господари и чиновници спират разпростирането
на татарските земи. Татарските селяни са били рутинно гонени от техните
наследствени поземлени имоти. Нещо повече, татарите, останали да обработват
земята на новите им господари, са плащали допълнителни такси, ставали са жертва
на конфискации и принудителен труд. Руското правителство постоянно и систематично
повишава данъците, дължими от татарите, а чиновниците събират джобните си от
тях чрез незаконни допълнителни налози. В допълнение към безобразията на
руската администрация армията също е насърчавана да ги тормози и ограбва.
Например след Руско-турската война от 1828–1829 година цялата казашка армия е
разположена по кримските брегове и безчинства из всички татарски села в
региона.[16]
Кримската война
(1854–1856) извежда ситуацията на татарите на преден план. Руското правителство
допуска – вероятно правилно – че предпочитанията на татарите са по-скоро на
страната на турците и техните британски и френски съюзници, отколкото на
Русия. Изпреварвайки всякакви бунтове, руснаците изпращат въоръжени отряди сред
татарите. Казашки и други войници нахлуват в татарските села и заплашват с
пълно унищожение.[17]
Мнозина са избити или принудени да напуснат домовете си.[18]
Неизвестен остава броят на изселените във вътрешността на Русия.[19]
Руски генерал, свидетел на събитията, ги коментира така:
От самото начало до края на войната
казаците контролираха кримските села, обвинявайки постоянно кримляните, че
помагат на врага, арестуваха ги и ги пускаха срещу подкупи; други биваха убивани
или отвеждани надалече.[20]
Приносът на
кримските татари в подкрепа на съюзниците по време на Кримската война е
практически минимален. Татарите са били напълно невъоръжени хора и без каквато
и да било надежда за ефективен бунт.[21]
Независимо от това непосредствено след войната руското правителството дава да
се разбере, че татарите са нежелани. През 1856 година цар Александър II
заповядва да се ускори татарското изселване. Основният натиск върху татарското
население е от типа, който днес бихме нарекли „психологически” – създаване на
общности, чиято цел е да разпространяват християнството, пускане на слухове за
предстоящо масово депортиране на север, мерки за „русификация” в образованието
и административния език и други подобни. В частност земите, населени с татари,
се облагат с нови данъци, завземат се нови територии, все повече татари са
принуждавани да напускат земята си.[22] За татарите в Крим най-зловещото послание
е присъствието на десетки хиляди ногайски татари, принудени да напуснат земите
си в северната и западната част на Крим и да прекосят полуострова по пътя си
към морските пристанища и Османската империя. Ногайците получили предложение
да избират между освобождаване на земите си срещу по-малко привлекателни райони
другаде в Русия или трайно преселване в Османската империя. Техните братя
татари от Крим са можели да очакват само едно: и техният ред да дойде скоро.[23]
Емиграцията на
ногайските татари продължава и през 60-те години на ХІХ век. Кримските татари
също се включват в това преселение.[24] Всички те попадат в Османската империя,
която е неподготвена да ги приеме. Наблюдатели на масовото движение на кримяните
твърдят, че хората са нямали достатъчно пари, достатъчно палатки, достатъчно
храна и транспорт.[25]
Обитателите на гъсто населените лагери били в окаяно здравословно състояние. В
Месидие – център, където се събират и отсядат повечето татарски изгнаници – са
умирали по 50 – 60 човека на ден.[26] Положението в други райони, приемали
бежанци, е същото. Крим престава да бъде мюсюлманска земя. Напускат я поне 300 000
татари,[27]
освобождавайки земите си, за да бъдат населени със славяни и други етнически
християнски групи. Там остава една съвсем малка група татари до края на Втората
световна война, когато Сталин окончателно унищожава татарското присъствие на
Крим, депортирайки жалките останки от него.[28]
Макар и
невероятно, въпреки нечовешкото страдание, татарите заплащат най-ниска цена от
всички мюсюлмански народи, които руснаците принуждават да напуснат родните си
земи. Започнатото от тях по отношение на татарите продължава с още по-голяма
жестокост и бруталност в Кавказ и на Балканите. Прогонването на татарите
става с прилагане на административен натиск, несправедливо отношение, а често и
с физическо насилие. Татарите – невъоръжени и беззащитни, страхуващи се за
религията си, културата, а и за живота си – напускат изконните свои територии.
Истината е, че руснаците рядко са използвали сила и оръжие, за да прогонят
местните хора от домовете им – това просто не се е налагало. Както показва
историята на Кавказ, татарите правилно са допускали, че оръжията са били
готови за употреба, ако възникне необходимост от тях.
Следващи
войни и изгнания
Руските
владетели са объркани в емиграционната политика, провеждана в Крим. В средата
на ХІХ век някои я насърчават като крайна мярка и реакция срещу мюсюлманите,
живеещи под руско господство, но също така и по обясними икономически и
стратегически причини. Други са нерешителни в подкрепата си, главно поради
краткосрочните икономически загуби, които съпътстват оттеглянето на основния
селскостопански фактор в Крим. След изселването на татарите загубите са
компенсирани и кримските земи се превръщат в безценна част от славянска Русия,
а руската аристокрация получава огромни по площ имения. Руските политици
извличат ценни поуки за в бъдеще. Принудителното изселване на цели народи се
използва като ефективен инструмент на руската политика в последващите атаки
срещу Кавказ. За разлика от кримските татари обаче, кавказките мюсюлмани не
напуснат земите си доброволно и главно под административен натиск. Срещу тях е
упражнено далеч по-сериозно насилие – масови кланета, грабежи и плячкосване,
разрушени къщи и цели села.
Инструмент на
национализма и империализма, който води до смъртта на мюсюлмани в Анадола, на
Балканите и в Кавказ, е войната. Във всички случаи – с изключение на един –
войните са с Руската империя, и във всички случаи – с изключение на последната
война – мюсюлманите са разгромявани. Войните на Запад започват с Гръцката
революция от 1821 година и Руско-турската война от 1828–1829 година. Те продължават
с Кримската война от 1853–1856 година, Руско-турската война от 1877–1878 година
и с Балканските войни от 1912–1913 година. На Изток стълкновенията, за които
става дума тук, започват с Руско-персийската и Руско-турските войни от 1827–1829
година, последвани от Кримската война и войната от 1877–1878 година, както и
от Първата световна война. Към гоненията на мюсюлмани във връзка с тези войни
трябва да се добавят и репресиите срещу кавказките мюсюлмани от 60-те години
на ХІХ век, когато са били принудени да напуснат земите си. Последната война –
Турската война за независимост (1919–1923) – е единствената, спечелена от
мюсюлмани.
Във всяка от
войните, водени през ХІХ и ХХ век, мюсюлманите са избивани и насилвани да
напускат домовете си. Милиони мюсюлмани загиват, милиони са подложени на
гонения и изгнание. Всяка война е различна от останалите, но резултатът за
мюсюлманите е все един и същ – огромен брой убити или прогонени от домовете
им. Погромите, нанасяни над турците, стават не просто военен или политически въпрос;
те са повод за мащабно движение на големи маси хора и още по-мащабна
смъртност. В тези процеси жертви дават не само мюсюлманите, макар че броят на
убитите мюсюлмани надхвърля многократно този на загиналите гърци, българи или
арменци. За всички народи на Балканите, Анадола и Кавказ ХІХ и началото на ХХ
век са времена на ужас. Всички етнически групи преживяват ужаса на войната, на
съпътстващите я глад и болести, на принудителното изселване на победените.
Следващите страници на тази книга представят – избирателно – историята на
мюсюлманската миграция и смъртност. Избирателното представяне на мюсюлманските
страдания е съвършено уместно, тъй като ограничаването на мюсюлманските
поселения и техните гонения са продължителен процес, който илюстрира една последователна
историческа тенденция. Нещо повече, без да се разбере съдбата на мюсюлманите, не
е възможно да се осмисли както общата историческа картина на Османската
империя и Русия, така и историите на немюсюлманските народи в двете империи.
[1] Джордж Финлей, История
на гръцката революция, Лондон, 1861, с. 172 (Това е препратка към неговия
оригинален разказ за революцията, а не към по-късното издание на общата история
на Гърция под редакцията на Тозер.) В множество истории за Гръцката революция
дори не се споменава масовото избиване на турци или се отделя много малко
внимание на тези факти (например Едуард Блакиер, Гръцката революция, начало и развитие, Лондон, 1824 и Джон Лий
Комсток, История на гръцката революция,
Хартфорд, 1851). Така се натрапва усещането, че тези въпроси не съвпадат с
идеологическата позиция на авторите. За отразяване с акцент върху мюсюлманското
изтребление вж. Алфред Леметр, Alfred Lemaître. Musulmans et Chrétiens. Notes
sur la guerre de l’indépendance grecque. Paris, 1895.
4 Томас
Гордън, История на гръцката революция,
Единбург и Лондон, 1832, с. 149. Усещане за общото настроение зад емоционалното
„Смърт на турците” може да се разпознае в У. Алисън Филипс, Войната за гръцката независимост, 1821,
Ню Йорк, 1897, с. 48:
...през април бунтът стана повсеместен. Навсякъде,
сякаш по предварително уговорен сигнал, селячеството въстана и изби всички
турци – мъже, жени и деца – които можеше да докопа.
В
Морея няма да остане турчин, както и никъде по света.
Така се
пее в една песен, предавана от уста на уста, която бележи началото на войната
за изтребление. Мюсюлманското население на Мореа се изчислява на двадесет и пет
хиляди души. Три седмици след началото на бунта няма останал жив нито един мюсюлманин,
оцеляват само онези, които успяват да избягат в градовете.
6 Джордж Финлей, История на Гърция (под редакцията на Х. Ф. Тозер), т. VІ, Оксфорд,
1877, с. 119. Вж. също Филипс, сс. 32 и 33.
8 К. М. Удхауз, Гръцката война за независимост: историческа картина, Лондон, 1952
(преиздадена, Ню Йорк, 1975), с. 77. Дори Удхауз, който болезнено се пази от
твърдения, които могат да бъдат разчетени благосклонно спрямо турците, е
принуден да признае тези факти.
10 Османското правителство отговаря на клането
в Гърция с не по-малка жестокост. Гръцкият патриарх, както и мнозина други, са
обесени в Истанбул, а бунтовете в Айдънския вилает и на остров Киос са
посрещнати с изтребление на гърци.
11 Жертвите, дадени от мюсюлманската общност,
се оценяват на около 25 000, но при липсата на официална система за регистрация
на населението никой не може с точност да определи мащабите на тези събития.
Прочитът им, както са описани, говори за мащаба на човешките жертви. Според долните пасажи от
Финлей (1877) в никакъв случай изчерпателни, за времето от 22 март до 22 април
1921 година „хладнокръвно” са убити между 10 и 15 хиляди мюсюлмани (с. 152),
последвани от още 22 в Мисолонги (с. 163), 500 семейства във Врачори (с. 165),
почти всички мъже, жени и деца в Наварино (с. 215); над 2 000 в Триполица (с.
219) и др. Дъглас Дакин (Гръцката борба
за независимост, 1821–1833, Лондон, 1973, с. 59) казва, че „15 000 от общо
40 000 турци са изчезнали”, но не излага доказателства за това как толкова
много турци са успели да избягат, след като според по-ранни източници броят
на избягалите е далеч по-малък. Дакин систематично преувеличава смъртността
сред гърците и подценява тази сред турското население.
13 Тази кратка част от историята на Крим е
взета от книгата на Алън У. Фишер Кримските
татари, Станфорд, Калифорния, 1978, сс. 1–69 и Руското анексиране на Крим.
14 Вж. Алън Фишер, „Емиграцията на мюсюлмани
от Руската империя във времената след Кримската война”, Jahrbucher fur
Geschichte Osteuropas, т. 35, № 3, 1987, сс. 356 –377. Другаде Фишер оценява
броя на кримските емигранти преди 1789 г. на 20 до 30 хиляди (Кримските татари,
с. 78).
15 Марк Пинсън, „Руската политика и
емиграцията на кримските татари в Османската империя, 1854–1862”, Guney-Dogu
Avrupa Arastirmalari Dergisi. I (1971), сс. 38–41.
21 Лично генерал Тотлебен осъжда резултата от
татарските нагласи или действията на руснаците, като казва, че татарите не са
отговорни за руските жертви във войната (Пинсън, с. 43).
Constantinople,
1877, специално сс. 3, 4 и 36. Сайдахмед, сс. 39–43.
23 Това е ценно прозрение на Марк Пинсън,
според когото ногайската емиграция е „последната брънка” от кримляните
(Пинсън, с. 46).
24 Руското правителство, обезпокоено от мащаба
на миграционните процеси, се колебае дали да допусне изселването на толкова
големи маси продуктивно население, или не. Издадените разрешения за напускане
са били следвани от откази, а желанието да се прогонят всички мюсюлмани,
противоречи на страха, че реално това ще предизвика разрушаване на икономиката
(вж. Пинсън, сс. 48–56). Горните противоречия са едно от обясненията на факта,
че татарската общност в Крим продължава да съществува до експулсирането ѝ
от Сталин. (По времето на по-толерантни съветски лидери някои дори се
завръщат.) Вж. Александър Бенигсен и С.
Ендерс Уимбуш, Мюсюлманите в Съветската
империя: ръководство, Лондон, 1985, сс. 240–241.
26 F.O. 195 – 644, Suter to Bulwer, Кюстенджа,
22 октомври 1860. Кемал Карпат описва поселението на кримските бежанци с
интересни детайли в „Османският урбанизъм: Кримската миграция към Добруджа и
началото на Месидие, 1856–1878”, Международен
журнал на турските проучвания 3 (№ 1, 1981), сс. 1–25. Статията е ценна не
само заради информацията относно Месидие и Добруджа, но и заради гледната
точка по османската политика за усядане, която изразява загриженост за
бежанците в официалната османска политика.
27 За оценка на бройките вж. Фишер, Руското
анексиране на Крим, сс. 145 и 146 и „Мюсюлманската емиграция”. Що се отнася до
броя на кримските емигранти, има много противоречия. Кемал Карпат говори за
1 800 000 „в периода от 1783–1922” (Османското население: демографски и
социални характеристики, Медисън, Уисконсин, 1985, с. 66), докато други автори
цитират различни цифри. Когато става въпрос за това кои цифри да се използват,
моят избор в този, а и в други случаи е в полза на по-ниските числа, отразяващи
мюсюлманската миграция и смъртност. Тезата в тази книга е, че исторически се
наблюдава висока смъртност и насилствена миграция на мюсюлманското население.
Затова, използвайки по-малките числа за смъртност и миграция, вероятно
подценявам явлението, но пък правейки тезата по-трудна за доказване,
възнамерявам да изведа доказателствата по безспорен и правдоподобен начин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.