Джъстин Маккарти
Смърт и изгнание
Етническото прочистване на
османските мюсюлмани
(1821-1922)
© 2010
Джъстин Маккарти, автор
© 2010 Капка Панайотова, преводач
© 2010
Владимир Минчев, художник на корицата
© 2010, Веселин Ангелов, предговор към българското издание
ISBN 978-954-582-031-1
Издателство
„Галик”
Тази студия за мюсюлманската смъртност и миграция е
резултат от проучването ми върху населението на Османската империя през Първата
световна война. Интересът ми по онова време беше насочен към просто
установяване на това колко мюсюлмани са живели в Анадол (Анатолия) и как се е
променяла числеността им през ХІХ и ХХ век. Резултатите ме поразиха – всичко,
което бях чел за османската история до този момент, не ме беше подготвило за мащабната
смъртност от онзи период. Статистиката показва, че е изчезнала една четвърт
от мюсюлманското население. Не можех да повярвам, че историята може да скрие
толкова много жертви, но проверявайки отново и отново, данните водеха до едни
и същи изводи. И то не само по времето на Първата световна война, а и през
целия ХІХ век мюсюлманите, населявали Анадол, Крим, Балканите и Кавказ, са
подложени на изтребление, което си заслужаваше и по-нататъшното задълбочено
проучване.
Настоящата книга е резултат от това проучване – тя
описва историята на изтреблението и принудителното разселване на мюсюлманските
народи. Тя представя подробно жертвите, дадени от мюсюлманите, но би било
погрешно тези жертви да се разглеждат, сякаш са дошли от нищото. Упоритото
избягване в предишни исторически анализи да се споменават жертвите, дадени от
мюсюлманското население, не може да бъде обяснявано с твърдението, че християните
също са страдали. Голяма част от ужаса и мъките, документирани в тази книга,
са преживени във войни, когато всички страни са били подложени на страдание.
Жертвите от мюсюлманска страна винаги са били съпътствани от жертви на
християни. Затова и винаги, когато това е било възможно, съм споменавал
злощастната съдба и на християните, които са били в конфликт с мюсюлманите.
Тази книга обаче не е история на османските народи, не е и хроника за жертвите
на всички войни в един регион. Това е историята на мюсюлманското страдание, но
не защото само мюсюлманите са страдали, а защото е необходим коректив на
традиционното, едностранчиво отразяване на историята на турското и
мюсюлманското население в региона. Вярвам също така, че това е история, която
има своята самостойна легитимност. Това е разказ за една мащабна смърт и за
едно от най-големите човешки преселения в историята на човечеството.
Джъстин Маккарти
ДРУГАТА ИСТОРИЯ
(Предговор към българското издание)
Американският историк Джъстин Маккарти е
непознат за българския читател. Изключения са твърде малкото и оскъдни информации
за него в някои дискусионни интернет форуми за история. Почти непознат е и за
българските историци. И доколкото се е налагало някои от тях да се произнесат
за научното му творчество, оценките за него са крайно отрицателни. Например
според някои български историци това е „един изключително протурски настроен
американски изследовател”, защото „до голяма степен тезите му съвпадат с
вижданията в турската историография”.
Кой всъщност е Джъстин Маккарти? Маккарти
е
американски демограф, професор по история в
Университета в Луисвил, Кентъки. Неговата изследователска област е историята на
Османската
империя и най-вече последните й 100 години. While he has written on various topics,
McCarthy has attracted most attention for his unorthodox view of the events
known as the .Автор е на редица
сериозни изследвания
,
но си е спечелил известност преди всичко с книгата „Смърт и изгнание”. За
цялостното си научно творчество е получил престижни награди и стипендии.
В проучванията и публикациите си
Маккарти се концентрира върху периода, в който Османската империя започва да се
разпада (началото на ХІХ в). Той
McCarthy
believes that orthodox Western histories of the declining Ottoman Empire are
biased, since they are based on the testimonies of biased observers: Christian
missionaries, and officials of (Christian) nations who were at war with the
Ottomans during World War I. твърди, че много от западните изследователи
на последното столетие на Османската империя са повлияни от показанията на
предубедени наблюдатели
-
най-вече християнски мисионери и представители на християнските народи, които
са били в непрестанни войни с османците от 1821 до 192
2 година. Много педантично и подробно
Джъстин Маккарти се фокусира върху промените в етническия състав на
населението в империята.
Thus, he has
written about the ethnic cleansing of Muslims from the Balkans and the
Caucasus, as well as the tragedy of the Armenian massacres in Anatolia. [ 12 ]
Even his critics acknowledge that McCarthy has brought forth a valuable
perspective, previously neglected in the Christian West: that millions of
Muslims and Jews also suffered and died during these years. По този
начин той обосновава тезите си за етническото прочистване на османските
мюсюлмани от Балканите до Кавказ и Анадола, за разрушения на хиляди населени
места, за християнски (най-вече руски, арменски и гръцки) погроми, зверства,
кланета на мюсюлмани.
Маккарти
има неортодоксален поглед върху т. нар.
арменски геноцид, за който се твърди, че е настъпил
през 1915-1916 г. За разлика от повечето учени, изследвали тази тема, които
окачествяват събитията като геноцид,
Most
Маккарти ги разглежда като част от
гражданска война, като предизвикани от развитието
на
Първата световна война, в която по редица
причини загиват голям брой арменци, но и многократно по-голям брой османски
мюсюлмани.
Because his work denies the
genocidal nature of the
Тъй като Маккарти на практика отрича т.
нар. арменски геноцид, той често е обект на критика. В повечето случаи нападките
срещу него не са подплатени със сериозни научни доводи. Най-често го характеризират
като "учен от турската страна на дебата". По разбираеми причини към него най-много има
критики от проарменски настроени учени, включително и обвинения, че е
„агент на турското правителство”. Justin McCarthy
has been the target for hate campaigns to label him as a "genocide
denialist" and "revisionist".Заради коренно
противоположните си научни твърдения Маккарти е бил обект и на кампании, по
време на които го етикетират още като „отрицател на геноцид" и
„ревизионист".Including continuous vandalism
of his wikipedia page to discredit his historical credentials. Обект на постоянен
вандализъм е неговата страница в Уикипедия. Изобщо с всевъзможни средства се
цели неговото дискредитиране.
И все пак дори критиците му признават,
че Маккарти се позовава на солидни източници, пренебрегвани преди това
най-вече в християнския Запад. Въз основа на тях той доказва, че мюсюлманите също
са страдали не по-малко по време на тези войни и непрестанни бунтове на
християнските народи. Маккарти не отрича, че през това размирно столетие
стотици хиляди християни са загинали (най-много арменци), но твърди, че не по-малко мюсюлмани в
региона също са били убити, и то най-много от ръцете на арменските бунтовници,
подпомагани от руснаците (1890, 1994-1895, 1905, 1909, 1915-1922 г.). Позовавайки се на малко
известни, в повечето случаи достоверни, безпристрастни, обективни и съзнателно
премълчавани доскоро източници, той доказва, че в съучастие и подпомагани от руснаците „арменците са изтребвали мюсюлмани с рафинирани
методи за причиняване на смърт по особено жесток начин и второ, че именно
арменците носят отговорност за повечето разрушени градове и села”. Че не
по-малък в масовото изтребление на стотици хиляди мюсюлмани и разорението на
стотици населени места е и делът на руснаците. Че в крайна сметка многобройните
смъртни случаи по време на Първата световна война и непосредствено след нея са
в резултат на междуобщностна война между мюсюлмани и християни (арменци, руснаци
и гърци), на глад и болести и не са поради умишлено и съзнателно провеждане
на политика за извършване на геноцид от Османската империя. McCarthy has been active in disseminating the
results of his work and analysis, that Ottomans never had a policy of genocide,
through books, articles, conferences, and interviews. This has made him a target of much criticism
from mainly strong Armenian diaspora organizations and historiСпоред
него през последното столетие на империята турците никога не са провеждали
политика на геноцид.
Горните си твърдения Маккарти
популяризира активно не само чрез своята книга, а и в редица статии, в доклади
на научни форуми, при дебати и интервюта. Бил е лектор в Турция, Англия,
Германия, Австрия, Холандия, Израел, Босна и Канада.McCarthy has received the Order of Merit of the Turkish
Republic and is the only American scholar to address the Turkish Parliament.
Това го прави мишена на много критики главно от страна на силната арменска
диаспора, на организации и немалко историци от тези страни, които го нападат
като водач в „списъка на отричащите арменския геноцид”.He was one of four scholars who participated
in a controversial debate hosted by ……. Всеобщо е мнението на критиците
му, че той е съучастник в „мащабен проект” за подкопаване усилията за
осъждане на арменския геноцид. Че той просто е „купен” историк, че се е
„продал”.
Има и историци, които се отнасят положително
към резултатите от научните дирения на Маккарти. Според тях например често се
пренебрегват страданията на мюсюлманите по време на войните от 1877-1878 и
1912-192
2 г. и Маккарти
е допринесъл много за коригиране на тази неправда.
He identifies McCarthy's work in this field as part of a wider
project of undermining scholarship affirming the Armenian Genocide, by reducing
it to something analogous to a population exchange. [ 15 ]
Bloxham writes that McCarthy's work "[serves] to muddy the waters for
external observers, conflating war and one-sided murder with various discrete
episodes of ethnic conflict... [A] series of easy get-out clauses for Western
politicians and non-specialist historians keen not to offend Turkish
opinion." [ 15 ] Те признават необоримостта на част от тезите
на Маккарти, включително и това, че опустошенията и разоренията от армиите и
бунтовниците на арменците, сърбите, българите, гърците и руснаците на
територията на империята са много по-широкомащабни и унищожителни. Че те също
са причинили смъртта на много мюсюлмани и че броят на смъртните случаи може да
бъде равен от двете страни. Че
He
nevertheless maintains that atrocities committed by Armenians were
qualitatively different from those committed by Turks and Kurds. жестокостите,
извършени от християните, са качествено по-различни, далеч по-жестоки от тези,
извършени от мюсюлманите (турци, кюрди и татари).
Има и отзиви на читатели на английското
издание. И те, както и в научните среди, са крайни - от пълно отрицание до категорична
подкрепа. Изглежда обаче, че за разлика от историците обикновените читатели
са по-спокойни, по-толерантни и оценяват като положителен факт появата на
„другата история”. Много от тях споделят, че им е било полезно да научат нещо
повече за другите, за техните страдания и болки. Според някои книгата е
ръководство за тези, които искат да видят една справедлива история. Други
след прочитането на книгата са убедени, че This book is a guide, for those who'd like to see a fair handed
analysis.Маккарти не е турски наемник, защото почти всяко изречение в книгата му се доказва от надеждни
източници.There is no way to say this is untrue
or didn't happen for any event described in the book. Трети благодарят
на Джъстин Маккарти за подробното изследване и обективния подход.It is so sad to see how millions of Turkish and Muslim
people were being tortured and killed and how the world turned its face to the
other side and ignored this long-term genocide. И споделят колко е тъжно
да се види как милиони мюсюлмански хора също са били измъчвани и убивани и как
светът е обърнал лицето си към другата истина, като е пренебрегнал този вековен
геноцид.Unbelievable! Четвърти вярват, че No, Justin McCarthy is not a hired gun as some of the
Armenian symphatizers have claimed her книгата разкрива историческата
истина за страданията на милиони невинни мюсюлмани, които са изнасилвани,
убивани, прогонени в изгнание и It also reveals disgusting double standard of western
societies claiming to be "civilized".изобличава отвратително
двойния стандарт на западните общества при тълкуването на историята.
По всяка
вероятност, четейки книгата на Джъстин Маккарти, преобладаващата част от
българските читатели ще бъдат изумени, втрещени и ще поискат да я захвърлят.
Няма да повярват на нищо от написаното в нея и ще мислят, че събитията там са
представени едностранчиво. Ще мислят, че в ръцете си държат продукт на
огромна фалшификация, „оръдието” на една добре организирана, мащабна
манипулация на турската историография и пропаганда. Казано най-общо, ще им се
струва, че четат една история, съшита с бели конци. Недоволството им ще бъде
особено голямо там, където авторът представя ключови събития от новата
българска история в коренно противоположна светлина. И навярно ще се питат: ако
написаното в нея е вярно, защо българските историци не са ги запознали поне с
един от изнесените там неприятни факти. Защо не знаят почти нищо, с което да
поставят под съмнение или да подкрепят поне една от основните тези на автора.
Както всяка,
така и тази книга носи някаква ценност, затова нека читателите да не бързат с
оценките си. Без съмнение пред българския читател е четиво, което той няма да
одобри и трудно ще възприеме, защото ще му е трудно да се раздели с някои от представите
си за нашата история. Редица факти от най-новата българска история в тази
книга са преобърнати наопаки, представени са в коренно противоположна
светлина. Авторът дава много различен поглед към редица събития от българската
история. За много от тях гледната му точка е диаметрално противоположна от
официално приетата в България.
И все пак
звучи успокоително, че на няколко места в книгата си Маккарти изрично
подчертава, че преобладаващото, огромното мнозинство от българите не са
участвали в кървавите
събития, описани на почти всяка нейна страница. По-голямата част от съдържанието
на книгата е посветена на осъдителното поведение и на други християнски народи
и държави, на техните армии и бунтовнически формирования по време на последните
100 години на Османската империя. На стълкновенията им с османците и
османската армия, а именно: на руснаците и Русия, гърците и Гърция, на
арменците и в по-малка степен на сърбите и Сърбия. Не са спестени и фактите за
участието във взаимното изтребление на противната страна – турците, татарите и
черкезите, причинили също немалко страдания и мъки на християните. Не е
пропуснато да се посочи вината и открои злокобната роля на някои от Великите
сили (Великобритания и Франция) за сполетелите християнското и мюсюлманското население
страдания.
Гледните
точки, които липсват в тази книга и които изобщо са загърбени и не се споделят
от Маккарти, са на историографиите на западноевропейските държави, САЩ, на
руската, арменската и на балканските страни. Личи, че авторът на книгата ги
отминава съвсем умишлено, защото те отдавна са тиражирани и чути. Той си е поставил
за цел да ни представи другата, премълчаната история, прикриваната, другата
истина. И като резултат от задълбоченото му проучване се оказва, че истината
за много от дискутираните събития е някъде по средата: и от едната, и от
другата страна (мюсюлмани-християни) в продължение на 100 години се извършва
взаимно изтребление. Оттук нататък вече е спорен въпросът кой повече е избил,
кои са по-потърпевши - християните или мюсюлманите. Маккарти твърди, че това са
мюсюлманите.
Книгата, с
която Маккарти за първи път се представя в България и която най-вероятно ще
предизвика значим обществен интерес, е подкрепена с доста солидни и необорими научни
доказателства. Видно е, че става въпрос за сериозен научен труд, който може да
служи като еталон как трябва да се дискутира по спорните теми от историята. И
като еталон за хуманизъм и толерантност. Маккарти просто ни е предоставил в
пълна степен и по коректен начин само конкретните исторически факти.
Оставяме
българския читател сам да прецени дали изнесените многобройни и звучащи доста
скандално факти са достоверни. Сами да решат доколко основателни са изводите на
Джъстин Маккарти, част от които се отнасят и до историята на България през
разглеждания период. Думата за професионалната стойност, за качествата и
обективността на този солиден научен продукт има и немалобройната армия от
титулувани български историци, чиято тясна специализация е османистиката, а
по-конкретно последните 100 години от историята на Османската империя (в това
число българската, балканската). Засега е ясно само едно, че и те често са
ползвали изворите и литературата, на които Маккарти се позовава, при това с
голяма вещина и педантичност. Дали си е съчинявал и преиначавал, лесно може да
се провери.
McCarthy's studies concentrate on the period
in which the Ottoman Empire crumbled and eventually fell apart.
Няма нищо
страшно в това да прочетем другата история. Може би е полезно да изпием една
горчива чаша, да научим какво другите пишат за нас. И без това тези събития
напоследък много повече и все по-открито се дискутират и вече не можем да се
преструваме, че не знаем за написаното. Без да сочим кое е истина и кое
неистина, намираме книгата на Джъстин Маккарти за ценна, защото дава различен
поглед към исторически събития, в които има много митология и политическа
партизанщина. Освен документалните източници е използвана впечатляваща по своя
обем научна литература. Гледната точка не само е различна от официалната, но
тук несъмнено става въпрос за научен, творчески опит да се представи историята
през различна оптика. Дори само това я прави ценна, за да я препоръчаме на
читателите.
Ст. н. с. д-р Веселин Ангелов
1 Death and Exile: The Ethnic Cleansing of Ottoman Muslims,
1821-1922 (Смърт и изгнание: етническо прочистване на османските
мюсюлмани, 1821-1922 (Принстън, Ню
Джърси, 1995); The Ottoman Peoples and the End of Empire (Historical
Endings) (London : Arnold ; New York : Oxford, 2001) Османските народи и края на империята (Исторически
завършеци) (Лондон, Ню Йорк, 2001);
The Ottoman Turks: An Introductory History to 1923 (London ; New York
: Longman, 1997) (Османските турци: встъпителна история до 1923, Лондон; Ню Йорк, 1997); Muslims and Minorities: The Population of Ottoman Anatolia
and the End f the Empire (New York : New York University Press, 1983)
(Мюсюлмани и малцинства: Населението на османския Анадол
и краят на империята (Ню Йорк,
1983); Turks and Armenians: A manual on the Armenian question, (Washington, DC :
Committee on Education, Assembly of Turkish American Associations, 1989)
Турци и арменци: наръчник по арменския въпрос (Вашингтон, 1989); Arab World, Turkey, and the Balkans, 1878-1914: A Handbook
of Historical Statistics (Reference Publication in International Historical
Statistics, Арабският свят, Турция и Балканите, 1878-1914, (Boston, MA : GK Hall, ©1982)
Историческа статистика (Бостън, 1982); Who Are the Turks? (A Manual for Teachers) by Justin McCarthy
and Carolyn McCarthy with contributions by Talat Halman, Ülkü Bates, and Özlem
Sensöy (New York, NY : American Forum for Global Education, ©2003) Кои са турците? Наръчник за
учители (в съавторство с Каролин Маккарти и с участието на Талят Халман, Юлкю
Бейтс и Йозлем Сенсой (Ню Йорк, 2003) и др.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.