Заключение
“Обединение на македонския народ” в рамките на югославската
федерация. Зад тази формула се прикриват анексионистичните югославски
намерения спрямо Пиринска Македония през периода 1944-1948 година.
Настойчивите опити за фактическото заграбване на този български
край преминават през сложни перипетии и налагат въпроса за него като
един от най-конфликтните и възлови проблеми в българо-югославските
междудържавни и междупартийни отношения. За практическата реализация
на югославската присъединистка стратегия умело се използва сложната
вътрешнополитическа ситуация в България, тежкото й международно
положение, липсата на съобразена с националните интереси позиция
на комунистическата партия по македонския въпрос.
Истинските намерения на югославската страна спрямо
Пиринска Македония се разкриват още по време на предприетия в края на
август 1944 г. първи опит за заграбване на тази българска територия,
прикрит зад обединистка формула и съдържащ нескритата заплаха, че
и без българско съгла
сие “Титовата войска ще марширува в този дял на Македония”.
Налице е своеобразен диктат, характерен и за всички последвали опити
за постигане на “обединението”. Провалът на този първи по рода си
опит слага началото на нови, прикрити зад формулата “обединение на
македонския народ” опити за проюгославско решаване на македонския
въпрос. Методите и способите за постигането на тази цел са най-различни,
а усилията за нейното реализиране - особено настойчиви. Фактическото
им проследяване потвърждава наличието на две тенденции: от една
страна, постоянен, агресивен и поливариантен натиск на югославската
страна, а от друга - все по-засилваща се отстъпчивост на българската
страна в лицето на висшето ръководство на БРП(к).
Благоприятна почва за успешното настъпление на
анексионистичните югославски стремления спрямо Пиринска Македония
представлява фактическото идване на БРП(к) на власт като управляваща
сила в България и ангажираността й с коминтерновските постановки
за наличието на македонска нация. Не без значение е и подчиненото
положение, в което се намира българското партийно ръководство от
ръководството на съветската компартия, която подкрепя Югославия
в очертаващата се полемика относно пътищата за разрешаване на
македонския въпрос. Така че освен с целенасочена програма за действия
югославската компартия разполага и с явни съучастници. Открит остава
само въпросът за практическото реализиране на анексионистичната
програма, умело прикрита зад мнимо прокламираната необходимост
от “обединението на македонския народ”.
Системна и праволинейна е политиката на Югославия
спрямо Пиринска Македония, а отстъпчива, унизителна и недостойна
- на ръководството на българската компартия. Динамиката на взаимоотношенията
между двете страни, касаещи Пиринска Македония, тяхната еволюция
и практически резултати са най-добрата илюстрация за основателността
на подобен извод. Проследяването им позволява да бъдат извлечени
конкретни, съответстващи на отделните етапи на тези взаимоотношения
изводи за политиката им към този български регион, за генезиса на македонистката теория и
практика, за нейните носители и печални последици.
Двупосочният натиск спрямо ЦК на БРП(к) и областния
комитет на БРП(к) в Горна Джумая, осъществен от югославска страна непосредствено
след деветосептемврийския преврат от 1944 г., завършва с изтръгнати
обещания в България да се популяризира югославската обединистка
идея, да се работи за “внедряване на македонско национално съзнание”
сред населението в Пиринска Македония. Подобни щедри обещания се
дават задкулисно, зад гърба на политическите съюзници на БРП(к) в
ОФ, българското правителство и българския народ. Поставя се началото
на сделка, белязала началото на срамно и престъпно национално предателство.
Само фактът, че БРП(к) по това време не е единствената управляваща
сила, е причина ръководството на тази партия да отлага удовлетворението
на нестихващите югославски домогвания за недалечното бъдеще.
Стреми се да избегне опасностите от изолация във все още неблагоприятния
за нея и страната момент, характеризиращ се с неустановено външно
и вътрешно положение.
Опитите на партийното ръководство в България да
коригира поведението и позициите по адрес на Пиринска Македония
през октомври-ноември 1944 г. не дават съответстващите на националните
интереси резултати. Липсата на адекватна и съобразена с тези интереси
позиция е причина за трайното налагане на постоянна линия на отстъпки
пред все по-големите югославски апетити. Плод на тази отстъпчивост
са и първите резултати от предприетата безпрецедентна намеса във
вътрешните работи на България. Централното и областното комунистически
ръководства вече се въртят в промакедонистка и проюгославска орбита.
На територията на Пиринска Македония се създава “македонска” народноосвободителна
военна единица, в ход е акция за цялостното военно приобщаване на
този край към югославските военни структури с оглед използването им
за целите на така желаното “обединение”. Извършват се масови арести.
Без съд и присъда са избити десетки членове на бившата ВМРО като
“отявлени михайловисти”, “фашисти”, “великобългарски шовинисти”.
По същото време между югославската и българската
страна се води продължителна дискусия, в хода на която се стига до
изясняване позициите им спрямо Пиринска Македония. Спорът между
двете страни показва, че българското партийно ръководство не споделя
нетърпеливото югославско искане за незабавното присъединяване
на Пиринска Македония в тогавашния момент под каквато и да е форма
по редица причини. Става ясно, че населението в този край реагира
отрицателно на присъединистката стратегия, появяват се и първите
съпротивителни сили. В Югославия обаче не смятат да се съобразят с
мнението на БРП(к). Задкулисните действия и намесата във вътрешните
работи на България придобиват характер на тотална акция, провеждана
с невиждано настървение. Залелите Пиринска Македония скопски емисари
чертаят къде точно ще минават новите граници между България и Югославия.
Характерен е стремежът да се приложи тактиката на свършените факти.
Агресивните югославски домогвания принуждават българското партийно
ръководство да даде частичен отпор. Наред с това то прави поредното
отстъпление - ангажира се да съдейства за внедряване на небългарско
национално съзнание сред населението в Пиринска Македония. По този
начин се поставя началото на двойнственост в партийната политика:
от една страна, несъгласие с искането за незабавно присъединяване,
съпроводено с обещанието това да стане в подходящ момент и при определени
условия, а от друга, да се работи за промяна на националното съзнание.
Тази двойнственост непрекъснато се засилва и достига своя завършен
вид с очертаването на конкретните детайли на македонистката политика
на комунистическата партия в България за дълъг период от време.
Кулминационен момент в югославската експазионистична
политика от есента на 1944 г. представлява директивното нареждане да се пристъпи към незабавното
присъединяване. Ескалирането на тази дейност е причина ръководството
на БРП(к) още по-отблизо да следи развоя на събитията в Пиринска Македония
и да предприеме мерки за коригиране поведението на местните партийни
дейци, изпаднали в подчинение на Скопие. Очакванията за приемане
на съобразени с реалната обстановка и историческата истина решения
не се оправдават. Приетото на 2 ноември 1944 г. решение на ПБ на ЦК на
БРП(к) е поредното доказателство за двойнствеността и задълбочаването
на родоотстъпната линия в поведението на комунистическото ръководство
по македонския въпрос. Македонската му политика едва ли може да се
характеризира като достойна само от гледна точка на заявлението,
че за присъединяването на Пиринска Македония в тогавашния момент
и дума не може да става. По принцип присъединяването не се отхвърля
напълно, а се отлага за недалечно бъдеще и се обвързва с евентуалното
сключване на съюзен договор. Заедно с това се поемат недостойни и
несъобразени с националните интереси ангажименти: да се пропагандира
“обединението”, да се съдейства за “събуждане на македонско съзнание”,
областта да се преименува в “македонска”, областната комунистическа
организация да се нарича “македонска”, като се задължава да провежда
“комунистическа по форма и македонска по съдържание” денационализаторска
политика, да се признае населението за “македонско”. Приема се родоотстъпническо
по своя характер решение зад гърба на българския народ, правителството
и останалите политически сили, с което ръководството на БРП(к)
поема тежка отговорност пред българската нация. С лека ръка се подчинява
на югославския диктат и става проводник на явно антибългарска, денационализаторска
и просръбска политика с печални последици за българската кауза в
Македония, за македонските българи.
Най-същественият практически резултат за момента
е, че приетите програмни задачи се налагат на областната организация
на БРП(к) в Горна Джумая, свидетелство за което е приетата от нейната
първа областна конференция промакедонистка резолюция. С нея формированията
на БРП(к) се задължават да работят за македонизирането на Пиринска
Македония.
Българо-югославският спор за Пиринска Македония завършва
привидно в края на 1944 г., когато ясно се очертават становищата на
двете страни: ЮКП се стреми единствено към присъединяване на този
край, старателно отбягва обвързването му с въпроса за съюз или федерация,
а БРП(к) поставя федерацията като задължително условие, при което
е възможно присъединяването. И двете страни вървят самостоятелно
към осъществяването на своите цели. Няма доказателства, които да
сочат, че ръководството на БРП(к) съзнателно залага на посоченото
условие, ръководено от разбирането, че то на практика е неосъществимо,
като по този начин се избегнат югославските претенции. Ако това бе
така, то оценките за недостойния и предателски характер за поведението
на българското комунистическо ръководство ще са нереални и би им
прилягала обратната оценка - за “успешен” тактически маньовър.
Осъдителната оценка за денационализаторското поведение на комунистическото
ръководство не може да бъде смекчена и от аргументите, че то се налага
поради тежкото международно положение на страната, нейната изолация,
безпрецедентния югославски натиск и съпровождащия ги съветски диктат.
Стремежът на югославската страна на извлече максимална
полза от притесненото положение на България е постоянна нейна линия
на поведение и за пореден път се проявява по време на проведените
в края на 1944 г. и началото на 1945 г. преговори за федериране. В хода
на преговорите се открояват две противоположни становища за характера
на бъдещата федерация. Югославското искане България да влезе в
нея като една от седемте републики е оценено като неравноправно,
като прикрит опит за поглъщане от Югославия. На него българската
страна противопоставя предложение за федерация на двуединни начала.
В хода на преговорите се засяга и статутът на Пиринска Македония.
И сега бъдещето й зависи от характера на постигнатите задкулисни
договорености.
Преговорите, в които се намесва и съветското партийно
ръководство, завършват с договореност за степенуване и преминаване
през няколко етапа при изграждането на федерация - възстановяване
на дипломатическите отношения, сключване на съюзен договор и накрая
- създаване на обща федерация. Така въпросът за Пиринска Македония
се отлага за недалечното бъдеще. Остават обаче допуснатите отстъпки,
щедрите обещания за македонизиране на този край и неговото присъединяване
към Югославия.
До август 1946 г. е подчертан стремежът на комунистическата
партия да наложи македонистката си политика в Пиринска Македония,
сред македонските емигрантски кръгове и съюзниците в ОФ. Поведението
на областната организация на БРП(к) и на преобладаващата част от
ръководните й кадри е подчертано промакедонистко и проюгославско.
То се налага и на подчинените й масово-политически организации,
сред които на първо място е РМС. От началото на 1945 г. се предприемат
и конкретни стъпки за изпълнение на обещанията да се “внедрява” македонското
съзнание. Водеща роля в това отношение се отрежда на появилия се
“македонски” вестник “Пиринско дело”, заел се да пропагандира македонистката
линия на комунистическата партия.
Обществено-политическата практика в Горноджумайска
област през 1945 г. по недвусмислен начин потвърждава неактуалността
на македонистката линия на компартията сред населението и новоизграждащите
се нови политически организации. В средата на годината се оформят
опозиционните сили, които са открити носители на антимакедонистки
настроения. Нежелание за подкрепа на тази линия изявяват и съюзниците
на БРП(к) в ОФ - БЗНС, БРСДП и НС “Звено”. Македонистката позиция на комунистическата
партия е една от причините за възникване на сериозни противоречия
в областната организация на ОФ. Въпреки явната несъстоятелност
на македонисткия курс в изпълнение на обещанията пред ЮКП и Тито
през август 1945 г. ПБ на ЦК на БРП(к) приема специално решение “В подкрепа
на културно-националните искания на горноджумайското население
на Горноджумайска област”, разбира се, без да го е питало за това. То
е първото по рода си и има амбицията да подсили националните чувства
на вече “признатото за македонско” население чрез изучаване на
“македонското националноосвободително движение”.
И по време на зимната отчетно-изборна кампания в организациите
на БРП(к) през 1946 г. не се приемат съобразени с действителността и
настроенията на населението решения. Обратно, македонистката линия
се вменява като една от най-важните партийни задачи за годината,
което е подтик за ново ескалиране на македонистката пропаганда.
Все по-подчертан е стремежът населението в Пиринска Македония да
се третира като “македонско”, въздигат се “заслугите” на ЮКП за
“справедливото” решаване на македонския въпрос. Всичко това подхранва
апетитите на югославската страна, която полага значителни усилия
за заздравяване на позициите си в Пиринска Македония и без особени
усилия намира послушни съюзници в средите на областната организация
на БРП(к). В ход е поредната кампания в защита “националните права
на македонците” в Пиринска Македония. Въобще от началото на 1946
г. се подема добре планирана и направлявана от скопската агентура
македонистка пропаганда, която има остро настъпателен характер.
В акцията за популяризиране на македонската република
като образец, около който следва да се обедини “македонският народ”,
се прилагат всевъзможни средства - печатна и устна пропаганда,
взаимни посещения, организиране на “македонски” културни мероприятия,
приобщаване на отделни местни ръководители към идеята на македонизма.
Новост са все по-честите призиви за даване “културно-национална автономия
на пиринските македонци”, исканията за откриване на “македонски”
училища, за въвеждане на “македонски” учебни дисциплини. Искането
за даване културно-национална автономия за населението на Пиринска
Македония става удобен параван, зад който се прикриват истинските
намерения на югославската страна.
Такива са югославските намерения, но на практика
тогава е невъзможно незабавното въвеждане на исканите “национални”
права. БРП(к) все още не е единствена управляваща сила, поради което
и не е в състояние да задоволи поетите задкулисно ангажименти за
Пиринска Македония. Срещу македонистката й политика се надигат
съпротивителни сили в лицето на обединената опозиция, съюзниците
в ОФ, населението в Пиринска Македония, македонската емиграция и
нейните институции, макар че ръководните им тела са превзети от комунистите.
Македонистките действия и поведението на БРП(к) спрямо македонските
българи са подложени на сериозна критика от опозиционния печат,
който обвинява комунистическата партия в национално предателство.
Поставянето на дневен ред на въпроса за културно-националната
автономия с всичките присъщи за нея компоненти - статут на национално
малцинство, въвеждане на културна, административна и политическа
автономия, е важна цел със стратегическо предназначение, целяща
гарантирането на макар и бавното, но сигурно разрешаване на югославските
експанзионистични замисли спрямо Пиринска Македония. Апетитите
на югославската страна през първата половина на 1946 г. продължават
да се подхранват от все по-настойчивата промакедонистка и проюгославска
пропаганда на комунистическата партия в Пиринска Македония. Тя
се извършва и в отговор на опозиционните нападки срещу тази политика.
Характерът на развилите се публични нападки показва, че по това
време в България липсва единно, съобразено с националните интереси
становище по македонския въпрос. На преден план се открояват две коренно
противоположни и взаимно отричащи се гледища. От една страна, македонисткото
на комунистическата партия, отговарящо почти напълно и на югославските
стратегически намерения, а от друга - опозиционното, издигащо тезата
за напълно независима, автономна македонска държава, отричащо
действията за изкуствено създаване на македонска националност,
осъждащо македонистката позиция на БРП(к) и окачествяващо поведението
на БРП(к) като предателско и денационализаторско.
Липсата на единство по въпроса за Македония в българското
общество е твърде изгодна за югославската страна. Най-благоприятен
за нея се оказва фактът, че една от спорещите в България страни е неин
съюзник. Без съмнение новоприетото априлско решение на централното
българско комунистическо ръководство от 1946 г. е едно от поредните
доказателства за това. Както преди, така и сега, а и за в бъдеще
пред югославската страна все по-често се афишира намерението населението
в Пиринска Македония да се обособи в “македонско” малцинство. Поставя
се началото на нова, опасна тенденция - готовността да се удовлетвори
югославското искане за фактическото признаване на “македонско”
малцинство. За да постигнат това, югославяните прибягват и до съдействието
ръководство, разчитайки на нееднократно изразеното от там единомислие
по македонския въпрос. Известен е и крайният резултат от съветската
интервенция - в началото на юни 1946 г. югославското искане за даване
на културно-национална автономия се подкрепя от Сталин.
Последвалият в резултат на съветската намеса югославски
натиск дава своите резултати. Сервилността и готовността на българското
ръководство да отстъпи пред явно антибългарските външни внушения
намират своя най-висш практически израз в приетата от десетия разширен
пленум на ЦК на БРП(к) "Декларация по македонския въпрос". Става
въпрос за поредния несъобразен с обективните реалности документ,
за акт, с който изцяло се предават българските национални интереси
в Македония. Най-недостойно е решението за въвеждане на културно-националната
автономия, включително и за предприемане на редица действия, които
да способстват за изменение националното самосъзнание на населението
в Пиринския край. За подобно “самосъзнание” широко се отварят вратите
на македонистката експанзия на ЮКП. С лека ръка се дава съгласие за
извършване на денационализаторски мероприятия върху значителна
част от българската територия, населявана от незапомнени времена
с българско население.
Решенията на ЦК на БРП(к) по македонския въпрос от
9-10.VІІІ.1946 г. поставят началото на преход към практическото налагане
на исканата от югославска страна културно-национална автономия.
Сериозни белези за безконтролното отприщване на югославската експанзия
в Пиринска Македония през есента на 1946 г. са рязкото засилване на
македонистката пропаганда, все по-честите искания за най-бързо прилагане
на заложените в декларацията македонистки задачи, осъществените и отличаващи
се с антибългарската си насоченост практически стъпки като предаване
тленните останки на Г. Делчев, обявяването на 11 октомври за национален
празник на “македонците” в Пиринска Македония, изразената готовност
населението да се запише като македонско, обещанието за въвеждането
на “македонски” език, множеството македонистки превземки сред ръководния
актив на областната комунистическа организация и др.
В края на 1946 г. от югославска страна се предприема поредният
пропаганден натиск, целящ не само да бъдат приведени в действие партийните
решения за Пиринска Македония, но и за тяхното оформяне като текст
в бъдещата българска конституция. Югославяните искат Пиринска Македония
да бъде призната като административно-териториална и политическа
автономна общност в пределите на България, а нейното население по
конституционен път да се запише като “македонско национално малцинство”.
Реакцията в България към споменатите югославски
претенции е разнопосочна. Опозиционните сили са единодушни в преценката
си, че става въпрос за поредния пример на груба намеса във вътрешните
работи на страната с цел да се откъснат части от нейната територия
и че комунистическата партия е съучастник, отявлен съюзник на югославската
експанзия, че предава националните интереси на страната.
Опитът на опозицията да демаскира същността на югославските
претенции като денационализаторски и в съучастие с БРП(к), поставя
компартията в твърде деликатно положение. Достойното и съобразено
с интересите на страната поведение на опозицията й предоставя
възможността тя сама да осъди и отхвърли безспорната намеса във вътрешните
работи на страната, като се оправдае, че българското общество не
желае подобна политика. Но това е невъзможно. Противопоставянето
между двете най-големи политически сили по всички глобални проблеми
от развитието на България, включително и по македонския, е вече в
твърде напреднала фаза. Македонският въпрос е един от елементите,
който вече се експлоатира в борбата, която комунистическата партия
води с опозицията, без намерение да отстъпва, и по който тя вече се
е ангажирала твърде сериозно. На възможността за национално достойно
поведение партийното ръководство уверява задкулисно Белград, че
ще удовлетвори югославските претенции и като доказателство предприема
нови стъпки за практическата реализация на набелязаната македонистка
политика. Обладано от нихилизъм и идеологическа обремененост,
в края на 1946 г. то прави своята най-голяма, престъпна грешка - записването
на преобладаващата част от населението в Пиринска Македония и незначителна
част от емиграцията като “македонци”. С това предателското поведение
на ръководството на БРП(к) достига връхната си точка. Резултатите
от “демографското” преброяване, извършено по безцеремонен, груб и
насилствен начин, са най-големият успех на югославската страна по пътя
към осъществяването на стратегическите й намерения спрямо Пиринска
Македония. Официалното обявяване, че в този български край живее
“македонско” малцинство, става най-сериозният аргумент, върху който
се базират бъдещите югославски претенции. След него югославският натиск
все повече се засилва и довежда до нови антибългарски деяния. Ясно
се очертават параметрите на югославските искания за характера на
културно-националната автономия: преподаване на “македонски
език” и “македонска история”, откриване на македонски книжарници,
театър, провеждане на всеобхватни “македонски културни мероприятия”,
насочени единствено към “култивиране”, “внедряване” на “македонско”
национално съзнание.
Тази линия и сега среща осъдителния отказ на всички
некомунистически политически сили, изтъкнати интелектуалци,
патриотично настроената част от българския народ. Наличието на сериозни
съпротивителни сили е бариерата, наложила известно забавяне,
протакане и в крайна сметка отлагане на планираните мероприятия
- линия, характерна за времето до Бледските споразумения от 1 август
1947 г. Принос за липсата на желание за тотално прилагане на автономистките
мероприятия имат и съществуващите различия по проблема в ПБ на ЦК
на БРП(к). Като цяло обаче замразяването на автономистката дейност
в рамките на пропагандната дейност и взаимния “културен” обмен се
дължи най-вече на страха от изключително активния и разобличаващ
македонистката политика на БРП(к) отпор от страна на обединената
опозиция във и извън парламента, очевидната непопулярност на денационализаторската
политика сред българската общественост. Ето защо активната македонистка
дейност се отлага за периода след окончателния разгром на опозицията,
на съпротивителните сили в македонските емигрантски кръгове, съюзниците
в ОФ и населението в Пиринска Македония.
Първите жертви на разправата с антимакедонистките
сили в началото на 1947 г. са институциите на македонската емиграция,
техните печатни издания, определени личности, осмелили се да осъдят
публично предателските деяния на комунистическото ръководство.
Разправата с македонските емигрантски организации през март-април
1947 г. става единствено заради това, че прокомунистическите им ръководства
не успяват да накарат многохилядните емигрантски среди в България
да се поддадат на внушенията на югославската агентура и на БРП(к) да
следват македонистката им политика, за това, че отстояват българщината
в Македония. С ликвидирането им се премахва една от възможностите
те да бъдат ползвани като официална трибуна за нападки срещу македонистките
изтъпления на БРП(к). Правото да “управляват” и превъзпитават емиграцията,
се преотстъпва на ръководените от югославското посолство “българо-югославски
дружества”. Извършва се поредният недостоен, имащ тежки последици
за националните интереси акт, отворил широко вратите на югославската
агентура към средите на македонската емиграция в България, откъдето
тя всячески се стреми да влияе върху хода на събитията в Пиринска Македония.
Голяма вреда на българските интереси нанася решението за ликвидиране
на Македонския научен институт.
През първата половина на 1947 г. югославският натиск
за утвърждаване на македонското национално малцинство става все
по-силен. Действа се за създаване на благоприятни психологически,
политически, законови и други предпоставки за осъществяване на
“обединението”. Усилията за тотално македонизиране на Пиринска
Македония продължават с пълна сила. Главни проводници и подизпълнители
на все по-настъпателните експазионистични апетити спрямо Пиринска
Македония по това време си остават активистите на областната организация
на БРП(к). Стремежът на идващите от НРМ емисари и сега е да наложат
присъединистката стратегия като необратима, да обвържат централното
и местното комунистически ръководства с определени договорености.
Плод на съглашателското им поведение е откриването на “македонска”
книжарница в Горна Джумая, превърнала се в щаб, откъдето се координира
цялостната дейност на скопската агентура, допускането на подвижно
“македонско” кино, на подвижни “македонски” книжарници, заели се
с провеждането на изключително активна проюгославска и промакедонистка
печатна пропаганда по цялата територия на региона. Доказателство
за рязкото активизиране на македонистката пропаганда са и множеството
публикации на в. “Пиринско дело”, от страниците на който се осъществява
целенасочена кампания за популяризиране на Вардарска Македония
като всепризнат, единствен център, около който трябвало да се обедини
“македонският народ”.
Факт е, че до юли 1947 г. ЮКП и БРП(к) не могат да се похвалят
с трайни успехи по въвеждането на културно-националната автономия.
Забавянето на автономистките мероприятия дразни югославската
страна. Тя упорито настоява за радикално разрешаване на въпроса и
постига това. Желаният тласък на денационализаторската дейност се
дава в резултат на постигнатите в Блед договорености, регламентиращи
въвеждането на исканата от Югославия културно-национална автономия.
Българската страна прави отстъпки, довели до още по-голямо задълбочаване
на извращенията и насилията в практическите усилия за реализиране
на политиката по македонския въпрос.
Всичко това се потвърждава от създалата се в този край след Бледските
споразумения сложна обстановка. Вратите за денационализаторската
дейност на югославската агентура изцяло се отварят, едни от най-енергичните
й изпълнители и сега са активистите на областния и околийските комитети
на БРП(к). Реализирането им започва веднага след разправата с опозиционния
земеделски съюз и неговите народни представители - последните бариери
пред срамната и национално недостойна политика на БРП(к).
Към края на 1947 г. югославската страна се радва на значителни
успехи в усилията си за все по-пълното обвързване на Пиринска Македония
с Югославия: цялата агитационна дейност на комунистическите и ОФ
комитети е насочена към утвърждаване “македонския” характер на
областта, осъществяват се редица взаимни посещения, по време на
които скопските пратеници най-безпрепятствено агитират за югославския
вариант - бързо присъединяване; откриват се нови “македонски” книжарници,
чрез които регионът се наводнява с огромно количество пропагандна
македонистка литература; създава се “македонски” театър, насила
се разпространява скопският периодичен печат; в ход са мероприятия
за създаване на “македонски” кадри.
Липсата на преграда пред все по-настъпващия, войнстващ
македонизъм е факт, както са факт и все по-зачестяващите и засилващите
се отстъпки пред югославската експанзия. Нов връх в поредицата отстъпки
от българска страна в края на годината е
съгласието за въвеждане на “македонистките” учебни предмети
македонски език и история в училищата на този край. Дава се пълна
възможност на назначени от българска страна югославски кадри срещу
добро заплащане да предприемат безпрецедентна културно-просветна
инвазия, целяща окончателното денационализиране на Пиринска Македония.
Такива са югославските намерения, но по време на акцията
за тотално приобщаване на Пиринска Македония към целокупния културен
и македонистки образец, характерен за Вардарска Македония, скопските
книжари и учители се натъкват на съпротивата на учениците, учителите,
въобще на населението. Всеобщ е отказът да се приемат насила натрапваните
чужди и твърде съмнителни “културни” ценности. В крайна сметка съвсем
естествен е и провалът на предприетия всеобщ македонистки поход.
Периодът януари-юни 1948 г. е белязан с актове на действително
всеобхватното прилагане на мероприятията по културно-националната
автономия. Но това е и периодът, през който се вижда тяхната стерилност.
Почти никой от местните културни дейци (учители, артисти) не се наема
доброволно да провежда указанията на скопските пратеници и техните
помагачи от средите на БРП(к). Безплодието на усилията за доброволна
практическа реализация на автономистките “придобивки” става явен
факт за рекордно кратък срок. Тъкмо затова постоянен техен спътник са
насилията и грубото администриране от страна на комунистическите
партийни комитети, довели до единствено възможния за средата, в
която се прилагат, ялов резултат. Немалко са доказателствата за това.
Подетата от февруари 1948 г. акция за “ограмотяване
на македонците” е не само поредното доказателство за нечистите
намерения на скопяни, а и мероприятие, поставило началото на поредица
провали в автономистката истерия, обзела шепата денационализатори.
Административни наредби и заплахи се опитват да гарантират нейния
успех. Насилственото й провеждане е най-красноречивото доказателство
за подкрепата, на която се радва тази унизителна за българското население
кампания. Безбройни са свидетелствата за масовия отказ на населението
да участва в нея. Наличието на скрита и появата на все по-открита
опозиция срещу културно-националната автономия доминират в обществено-политическата
и културната практика в Пиринска Македония през зимата и пролетта
на 1948 г. Съпътства ги невероятната настървеност на скопските емисари
и техните агенти от средите на БРП(к) за реализиране на денационализаторските
мероприятия, включително и с цената на принудителни мерки. Резултатът
е само един - все по-засилваща се тенденция на отрицание, включително
и в партийните среди. Най-открито и смело е поведението на учителството,
дръзнало да осъди публично македонистката практика, да поиска нейното
преустановяване. Решителен е отпорът, на който денационализаторите
се натъкват в училищата от страна и на учениците.
Грубо вмешателство във вътрешноучилищния живот,
високомерие и надменност, открит и все по-настъпателен антибългаризъм,
войнстващ македонизъм, пренебрежение към всичко българско, подчертан
стремеж към налагане на македонистките прояви навсякъде и на каквато
и да е цена, развиване на скрита и явна агентурна дейност в пределите
на българската държава - такива са основните, характеризиращи
поведението на скопските учители елементи, съпътващи пребиваването
им в Пиринска Македония. Такова е поведението и на настанилите
се в театъра “театрали”, на шетащите из областта “книжари”. Театъра,
книжарниците, училищата те превръщат в средства за раздухване на
омраза срещу България и българския народ, в инструменти за дискредитиране
на българския език с оглед неговото заличаване в езиковата и културната
практика на този български край.
Всевъзможна пропагандна в името на “обединението”,
т.е. присъединяването на Пиринска Македония към Югославия, такава
е основната движеща сила в поведението на македонските емисари.
Пиринска Македония вече се третира като съставна част от НРМ.
Въпреки очебийните доказателства за задкулисните
намерения на югославското комунистическо ръководство по въпроса
за федерацията и още по-ясните сигнали за действителните намерения,
насочени единствено към заграбването на Пиринска Македония, ръководството
на БРП(к) не прави съответстващите
на националните интереси изводи. Тъкмо обратното. То продължава
да робува на македонистките си схващания и дори предприема съзнателни
действия за стриктно изпълнение на поетите в Блед и преди това договорености
с югославяните за Пиринска Македония и “разрешаването” на македонския
въпрос. То се съобразява не с реалностите, а с указанията на съветското
партийно ръководство. Комунистическото ръководство в България
продължава да играе ролята на искрен и верен съюзник на ЮКП, вярвайки
в непогрешимостта на Сталин, в това, че набелязаният път е единствено
правилен и възможен. На тази база се наслояват нови, тежки последици
за страната, продължават грубите, престъпни грешки по македонския
въпрос. Вместо да се предприемат стъпки за спиране на македонистката
линия, действията на партийното ръководство и сега се насочват към
услужливото й подпомагане с всички възможни средства.
Множеството сигнали и протести срещу денационализаторската
политика на скопските емисари и активистите на БРП(к) в Пиринска Македония,
изпратени до ПБ на ЦК на БРП(к), Г. Димитров и Министерството на народната
просвета и извършената проверка, довела до потвърждаването им,
не довеждат до предприемането на адекватни действия за нейното спиране.
Приемат се решения, имащи амбицията да ограничат денационализаторската
дейност само върху онази част от населението, смятаща се според партийното
ръководство по преброяването от 1946 г. за българи. Достига се до
парадоксалното положение да се разделя изкуствено населението
в този край на българи и македонци. Това още повече поощрява денационализаторските
деяния на чуждите емисари и техните български помагачи.
Характерен момент в недостойното поведение на централното
партийно ръководство от втората половина на април 1948 г. е фактът,
че то се ориентира към провеждане на македонистката линия чрез комитетите
на ОФ. Лансираното от името на НС на ОФ решение по македонския въпрос
критикува деянията на скопските учители с обвинението, че се “извращавал
курсът на ОФ за развитие на националното самосъзнание на македонското
население”... То показва, че е налице стремеж денационализаторската
дейност да се насочи в рамките на споразуменията с ЮКП, да бъде под
пряк български контрол, да се разпростира само върху “македонците”
от Пиринска Македония. Не се осъждат истинските извращения и техните
носители, срещу които са насочени многобройните протести и жалби.
Видно е, че ръководството на БРП(к) няма намерение да се откаже от
тази си антинационална политика, а набелязва мерки за нейното изпълнение,
прехвърляйки задълженията по тяхната реализация на комитетите
на ОФ.
Страхът да се тръгне по пътя на решителното скъсване
с вредната македонистка практика е факт и се обяснява до голяма степен
със зависимостта на комунистическата партия в България от съветското
партийно ръководство, идеологическата обремененост с постулатите
на македонизма и убедеността за непогрешимостта на начертания
път за разрешаване на македонския въпрос. Те не позволяват още дълго
време да се приемат желаните от населението и адекватни на националните
интереси решения и до юли 1948 г. ръководството на БРП(к) да е непоклатимо
вярно на обещанията си пред ЮКП и ВКП(б) по македонския въпрос.
Доколко БРП(к) скъсва с провалилата се македонистка
практика, е ясно от съдържанието на резолюцията на ХVI пленум на ЦК
на БРП(к). Партийното ръководство не намира сили да преустанови
македонистката си политика. Най-убедителното доказателство за
това е решението политиката на културно-националната автономия
да продължи с “неотслабваща енергия”. Предприемат се и стъпки за нейното
по-нататъшно “енергично” провеждане.
“Новото” развитие на партийната линия е съобразено
най-вече с намеренията за утвърждаване на Пиринска Македония като
противодействащ на Скопие обединителен за “македонците” център.
Комунистическото ръководство в България продължава да е в плен
на подчертано нихилистичното си схващане за небългарския характер
на населението в Македония. Не намира сили да осъди и собствените
си грешки и вина по отношение на това население. Изпуснат е най-благоприятният
момент за това, тъй като ЮКП и Тито вече не се ползват с доверието на
Сталин и съветското ръководство. Вместо това се приемат решения,
потвърждаващи като неизменна следваната от четири години политика
по македонския въпрос. Преобладава страхът да се влезе в открита
конфронтация с ЮКП и югославската страна, откъдето не престават откритите
нападки срещу България и българската компартия. Още по-открити са
претенциите към Пиринска Македония, базиращи се на допуснатите
от страна на комунистическата партия в България отстъпки. От Югославия
се претендира, че в България живеели 250 хиляди “тясно свързани с
НРМ македонци”, желаещи “час по-скоро да се присъединят” към нея. По
този начин се очертава стратегията на една продължила десетилетия
наред линия на постоянни претенции спрямо България, която югославската
страна старателно прокарва винаги, когато има възможност.
Вместо адекватна реакция срещу явната намеса във
вътрешните работи на страната ръководството на БРП(к) се опитва да
изпълнява решенията си за продължаване на работата по "издигане
на македонското национално съзнание", води борба срещу
"всички прояви на великобългарския шовинизъм", задушава
дори и най-малкия отпор и плахи критики срещу продължаването на денационализаторската
политика.
Очакванията петият партиен конгрес да скъса с македонизма
не се оправдават. Конгресът потвърждава постановките на ХVI пленум
за продължаване на македонисткия курс. Вместо обрат към национално
достойна политика конгресът декларира, че българските комунисти
са "против схващането, че Македония е българска земя", че
продължават да стоят на позицията, че "Македония принадлежи
на македонците", че признават "македонската нация",
че БКП ще подкрепя населението в Пиринска Македония да "развива
своето македонско национално съзнание". И всичко това е съпроводено
с декларираната готовност за федериране, за "съвместно"
разрешаване на въпроса, стига ЮКП да се върне в "лагера на социализма",
че отговаряло на българските национални интереси и т.н.
След конгреса се спуска линията, че "македонското"
население в България вече е получило своята свобода, че то свободно изразявало своята "македонска"
националност и култура, че Пиринска Македония е единствено свободната
част на целокупния "македонски" народ. Комунистическите
организации се задължават да реализират "новата" партийна
линия - Пиринска Македония да се превърне в "обединителен център
за македонците". Нихилистичните македонистки превземки
на партийния актив и опитите те да се пренесат извън рамките на партийните
кабинети си остават само пожелание, но не и реалност. Усилията за
утвърждаване на новата македонистка вълна замират в зародиш
още в средите на българската компартия. Изкуственото поддържане
на македонистката теза в началото на 50-те години е характерно
само за партийните среди на ниво околийски комитети на БКП и новосформиралия
се от есента на 1949 г. окръжен комитет, но не среща подкрепата на
населението. За жалост до изоставяне на македонистката политика
не се стига и през следващите години. Категорични доказателства
за това са преповтарящите се за кой ли път решения за продължаване
на провалилата се денационализаторска политика от 1952 г., българското
авторство на фалшифицираната "история на македонското националнореволюционно
движение", второто преброяване на "македонците" от
1956 г. Не се стига до открито осъждане на виновниците за това позорно,
нямащо аналог в световната история денационализаторско деяние
на българи срещу българи. Поради теснопартийни и конюнктурни съображения
десетилетия наред ръководството на БКП не намира сили да стори
това. Подпомагано услужливо от партийната историопис, негова
единствена грижа е да прикрива или оправдава фактите за родоотстъпната
си и предателска национална политика.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.