2. "Изглаждане” на противоречията за
Пиринска Македония (ноември-декември 1944 г.)
Продължаващото упорство на ръководството на МКП
да се откаже от искането си за незабавно присъединяване го кара
да пристъпи към окончателно изясняване на позициите с ЦК на ЮКП и
постигане на споразумение. Основа за всички разговори с югославяните
са вече известните решения от 2.ХI.1944 г.
До края на областната комунистическа конференция
в Горна Джумая югославяните не отговарят на настоятелните български
искания за временно преустановяване на присъединистката акция.
И това се прави съзнателно, защото се изчаква нейният резултат.
След като се убеждава на място, че планът за “обединение” е неприложим,
ЦК на ЮКП пристъпва към диалог. На 12.ХI.1944г. чрез ЦК на МКП в ЦК на
БРП(к) пристига едно твърде интересно обяснение на югославската позиция
по присъединяването и едно искане. Ръвокодството на МКП се опитва
да заличи наслоилото се неприятно впечатление от обединистката
акция, пояснявайки, че то не е поставяло “въпроса за самоопределението
и присъединяването като акционен лозунг, като лозунг, който трябва
да получи своето незабавно практическо разрешение, а като подготовка
на масите за утрешното присъединяване”. Така представено, македонското
пояснение звучи като своеобразно извинение, сякаш всичко преди това
е плод на някакво недоразумение.
Споменатото обяснение не звучи убедително на фона
на амбициозните и нескрити действия за незабавното присъединяване.
Налице е по-скоро тактически ход, умело нагаждане към българската
позиция. Декларираното от МКП становище се покрива с това на
БРП(к), която също е за “утрешното присъединяване” и също обещава
да подготви масите за него. Наред с това се отправя и искането
“един представител на Областния македонски национално-освободителен
комитет да бъде представен в НК на ОФ”. Изразява се съгласието “...
тези националноосвободителни комитети” (македонските - бел.
В.А.) да подкрепят ОФ власт, но веднага се посочва, че “една от главните”
им задачи трябва да бъде “подготвяне на македонския народ за присъединяване
към македонската демократическа федерална държава в нова Титова
Югославия”.91
Повече от явно е, че зад споменатото искане прозира
намерението да се върви към набелязаната цел по заобиколен начин.
Искането БРП(к) да включи в състава на НС на ОФ представител на въображаемия
“областен македонски националноосвободителен комитет”, е искане
за признаването му като реален субект на присъединяването. Това
се прикрива зад мнимото обещание, че “националноосвободителните”
комитети щели да подкрепят ОФ власт. Нескрито е намерението МКП да
получи гаранции, че БРП(к) ще изпълни поетите ангажименти за предстоящо
в близко бъдеще присъединяване. Тъкмо затова се иска в националното
ръководство на управляващата политическа формация в София да бъде
внедрен подчинен на МКП и верен на обединистката стратегия човек.
Включването му в състава на НС на ОФ безспорно ще е официално българско
признание, че подобен комитет съществува, без дори да е изграден.
След това не би било трудно да се оформи отгоре надолу.
Упоритостта на македонското ръководство е причина
спорът за Пиринска Македония да продължи и през оставащите дни на
ноември 1944 г. Решаването му се предоставя на Г. Димитров и Тито.
На 13.ХI.1944 г. Тр. Костов информира Г. Димитров за
тази упоритост, заключвайки, че “македонците явно страдат от великомакедонски
шовинизъм”. “Струва им се - посочва той - че македонският въпрос стои
в центъра на света. Вън от Македония и нейното обединение за тях не
съществува нито България, нито Гърция, ни Балкани, ни Англия, ни
СССР.” Търсейки обяснение за тази непреклонност, Тр. Костов изтъква
аргумента им, че “такава директива са получили от Тито” и че “никой
друг за тях не е авторитетен”. Той информира Г. Димитров за зачестилите
нападки срещу българската армия в Македония и опитите да се омаловажат
заслугите й за нейното освобождение. Съобщава му, че македонските
представители продължават да провеждат агитация за присъединяването,
убеждавайки, че това щяло да спаси населението в Пиринска Македония
от репарации, които щели да бъдат наложени на България като победена
страна.92
За изясняване на възникналите противоречия на
11.ХI.1944 г. за Белград заминава членът на ПБ на БРП(к) Добри Терпешев. Със срочна радиограма от 16.ХI.с.г. Г. Димитров
иска от Тр. Костов сведения за резултатите от мисията на Терпешев,
за “тревожните съобщения за мероприятията по македонските дела и
по отношение българските части в Македония”.93
На 12.ХI българска делегация с ръководител Д. Терпешев
и членове Добри Колев - министър без портфейл, генерал-майор Благой
Иванов - представител на българската армия и Петър Тодоров - пълномощен
министър, участва в сесията на Антифашисткото събрание за народно
освобождение на Сърбия (АСНОС). Терпешев и Иванов приветстват събранието
от името на българския народ. На политическите наблюдатели прави
впечатление само един момент от поведението на българската делегация
- декларираното от Терпешев съгласие за “правото на народа от Пирин
да се присъедини към Вардар като част от Югославската федерална държава”.94
Същия ден делегацията е приета от Й. Б. Тито. За протеклия разговор
и неговия резултат най-добре говори част от доклада на Д. Терпешев
пред ПБ, изнесен на 20.ХI.1944 г. Той посочва: “На разговорите ни по македонския
въпрос освен Тито присъства и Темпо. Ние изнесохме проявите на македонците:
за задържане на наши хора, разграбване на складове, на постове и
арести. Що се касае до образуването на македонска дивизия, като се
вземат войници македонци от Българската армия, Темпо обясни, че това
било работа на Апостолски и Андреев (Бане - бел. авт.). Темпо докрай
поддържаше, че македонците в България трябва да се борят за присъединяване
към македонската държава”. По-нататък Терпешев съобщава за опита
на Темпо да злепостави Вл. Поптомов, съобщавайки за изказаните от
него пред областната партийна конференция в Горна Джумая мисли, че
присъединяването зависело от това какво влияние щяло да надделее
в Югославия - английското или съветското, както и за споделената
от него възможност Югославска Македония да бъде присъединена към
България, а не Българска - към Югославия. “Това е явно погрешно и Тито
не го одобрява” - съобщава Терпешев. По-нататък в доклада се посочва:
“като поставихме въпроса за ръководството на македонците в България,
че ние смятаме за правилно нашата партия да ги ръководи, без да им отрича
качеството на македонци, че могат да получават само от нас директиви,
Тито попита Темпо: “Правилно ли казва? Аз казвам, че е правилно!” Що
се касае до границите както за Македония, така и за Царибродско, Тито
се произнесе, че сега изменение на границите не бива да става. Също
така не може да се поставя въпросът за Гръцка Македония, за Солун и
т.н...”.
След като заключава, че териториалните въпроси в
момента не са актуални, Тито великодушно препоръчва: “Не бива да
се пречи на българските комунисти, които не са сами, а имат и съюзници
и чието положение следователно е трудно”. Обръщайки се към Темпо,
Тито заявява: “Не се увличайте по настроението на македонците. Не
всякога трябва да се върви по течението на масите. Македонците могат
да искат веднага да се присъединят, но това сега е невъзможно”. А в
отговор на репликата на Темпо, че е недоволен, Тито го успокоява:
“Не само Македония, но и България може да влезе в югославската федерация,
но въпросът не е назрял, сега още не е време”.95
От разговорите на Д. Терпешев с Тито могат да се направят
редица изводи. Изниква въпросът дали последният е бил искрен. Едва
ли, защото в неотдавнашно изявление сам казва: “Дайте ги на мен (българите
от Пиринския край), аз ще ги направя за две години македонци”.96 Поведението
му по-скоро е поведение на опитен политик, постигнал голяма част от
начертаните цели и имащ редица предимства пред своите противници.
Той е информиран подробно за развоя на българо-югославския спор за Пиринска
Македония, за направените от ръководството на БРП(к) отстъпки.
Размерът на постигнатото му дава основание да бъде доволен и считайки
момента за най-подходящ, разиграва ролята на покровител и благосклонен
спрямо България арбитър. Знаейки, че българското ръководство е против
присъединистките действия на скопското ръководство в тогавашния
момент, но видимо доволен от извоюваното, Тито привидно мъмри подчинените
му македонски функционери за тяхната “прибързаност”, оценявайки исканията
им за несвоевременни. Спорът му с Темпо е по-скоро добре изигран театър.
Зад думите му прозират много по-глобални намерения, имащи далечен
прицел - включването не само на Пиринска Македония, но и на България
в рамките на югославската федерация. Само така може да се оценят заключителните
му думи, а и неговото цялостно поведение.
Освен всичко, налице е и опит от страна на Тито българската
страна да бъде заблудена. Тъкмо затова “недоразуменията” за Пиринска
Македония се прехвърлят като персонална вина на М. Апостолски и Бане
Андреев. С това за Тито проблемите се изчерпват. За югославската
страна остава да намери подходящия момент за генерално решаване
на въпроса, като се възползва от постигнатото до момента, отстъпчивостта
на българското ръководство и благосклонността на съветската страна
спрямо югославските искания.
На 20.ХI.1944 г. ПБ на ЦК на БРП(к) обсъжда резултатите
от преговорите с Тито и решава да изпрати Димитър Ганев за постоянен
представител на БРП(к) в Белград. Преди това той трябва да мине през
Скопие, за да изясни пред ЦК на МКП позицията на партийното ръководство
и “становището на Тито” относно “преждевременното присъединяване”.97 По сведение на Д. Терпешев на връщане
от Белград той бил в Скопие. От страна на македонските ръководители
била демонстрирана открита омраза към България и българския народ
и не се криело, че причината за нея е неуспялата акция за присъединяване
на Пиринска Македония. На това той реагирал, като посочил, че последната
не трябва да е причина за раздори, а мост към единството на Югославия
и България.98 Има обаче и други причини, които карат ръководството
на БРП(к) да потърси урегулиране на взаимоотношенията с МКП.
Като цяло след срещата в Белград изглеждало, че спорът
за Пиринска Македония вече е приключил с отлагането му за решаване
в недалечно бъдеще. Това обаче не е така. В дните до края на ноември
1944 г. се налага той да бъде продължен. Скопското ръководство дава
вид, че не знае за постигнатото съгласие в Белград и по един или друг повод
повдига искането за присъединяване. Неочаквано възниква и друг
проблем - ултимативно искане на Скопие българските войски да напуснат
незабавно Вардарска Македония. Искането е съпроводено и с множество
жалби и обвинения, омаловажаващи, а дори и отричащи приноса на
българската армия за освобождаването на Македония. Във връзка с
това в Скопие пристига представител на съветското командване, който
изразява становище, че искането на македонския щаб е неразумно.99
Вследствие нововъзникналата ситуация, с цел изглаждане
на отношенията и избягване на евентуални конфликти, на 17.ХI.1944 г.
Тр. Костов потърсва съдействието на Г. Димитров. Информирайки го,
че маршал Толбухин го викал “по македонския въпрос”, той моли Димитров
да се договори по въпроса с Тито.100 На следващия ден Г. Димитров разговаря
с маршал Толбухин “по македонските дела” и по отношенията между
югославските и българските войски. Последният обещава да предприеме
необходимите мерки за недопускане на стълкновения. Димитров съветва
Тр. Костов да съобщи на Толбухин всички важни факти, по които е възможна
неговата интервенция.101
Нова светлина върху развоя на събитията дава една
радиограма на Тито до ЦК на БРП(к) от 22.ХI.1944 г. С нея той иска в Белград
да бъдат изпратени срочно двама членове на ЦК на БРП(к) за подготовка
на преговори по сключването на “някои договори” за взаимодействие
и сътрудничество. Подчертава се, че подписването на договорите
било желателно да стане на 21.ХII.1944 г. в Белград в присъствието
на по-малко от 11 делегати на българското правителство.102
В отговор на югославското искане Тр. Костов информира
Тито, че в Белград ще бъде изпратен Димитър Ганев, който преди това
ще посети ЦК на МКП за обмен на мнения относно уточняването на някои
“възникнали недоразумения и организирането на бъдещата съвместна
деятелност”. Тр. Костов подчертава, че БРП(к) придава голямо значение
на съвместната борба с КПЮ “против вражеското вмешателство на някои
чужди сили и за обезпечаване свободата и братския съюз между южнославянските
народи, опиращи се на СССР”. В тясното сътрудничество между двете
партии БРП(к) виждала “залога за бъдещето на народите на двете страни”.103
Разменените телеграми бележат съвършено нов момент
в българо-югославските отношения. Те фиксират началото на тайни
междупартийни преговори по всички спорни въпроси, включително и за
създаването на федерация. Инициативата за това принадлежи на
югославската страна. Прави впечатление разпоредителният тон в телеграмата
на Тито, който дори определя датата и мястото за сключване на евентуалните
договорености. Налице е едно от поредните доказателства за характерното
през разглеждания период пренебрежително и попечителско отношение
на ЮКП спрямо “братската” БРП(к), срещу които българското комунистическо
ръководство не смее да реагира. По-късно става ясно, че всички действия
на югославската спрямо българската компартия са били задкулисни,
неискрени и насочени единствено към това да се извлече максимална
изгода от “победената” България за Югославия. Това е ясно още през
есента на 1944 г., но не се вижда само от ръководството на БРП(к). През
следващите няколко години във взаимоотношенията си с ЮКП БРП(к) ще
продължи да робува на идеологическата си обремененост, стремейки
се най-безкритично да се придържа към постулатите на “пролетарския
интернационализъм”, на преданост към “братската” югославска партия,
да слуша и изпълнява най-покорно съветите на Белград и Москва по македонския
въпрос и федерирането.
Стремежът на югославската страна да извлече
най-голяма полза от капитулантското поведение на българските комунисти
и притесненото положение на България, е постоянна нейна линия на
поведение и се проявява още през есента на 1944 г. Следвайки максимата,
че желязото се кове докато е горещо, югославската страна пристъпва
към изпълнение на изказаното от Тито на срещата му с Д. Терпешев
предсказание, че в подходящ момент е възможно и България да влезе в
югославската федерация. Ръководството на ЮКП преценява, че този
момент е дошъл и пристъпва към реални стъпки. За това Тито търси съдействието
и на Г. Димитров. С поредната радиограма до Тр. Костов от 1.ХII.1944
г. Г. Димитров споделя необходимостта до края на войната между България
и Югославия да бъде сключен федеративен договор. По този въпрос при
него бил и Кардел, който отклонява препоръката на Г. Димитров за известяване
на съюзниците, застъпвайки гледището, че те трябва да бъдат поставени
пред свършен факт.104
Преди да пристъпи към желаните от ЮКП преговори, ръководството
на БРП(к) изпълнява намерението за уточняване взаимоотношенията
си с ЦК на МКП. С такава мисия за Скопие заминава Д. Ганев. На разговорите
си с македонското ръководство той набляга на категоричността в
позицията на българското партийно ръководство, че за присъединяването
на Пиринска Македония към македонската държава “сега не може да
става въпрос”. В информацията си за развоя на преговорите той посочва,
че “благодарение интервенцията на Тито почти са убедени, че сега
не бива да става присъединяването”. Всъщност окончателно разговорите
му в Скопие не са съвсем безпроблемни. За да тушира неприятното впечатление
от предприетата съединистка акция, ръководството на МКП се опитва
да го убеди, че те искали да поставят въпроса само “агитационно”.
Оказало се обаче, че в ръководните среди на МКП липсва единство по
този въпрос. Димитър Влахов категорично се обявява против подобна
агитационност и упорито защитава тезата, че обединяването трябва
да стане незабавно и независимо от взаимоотношенията между Югославия
и България.105
Димитър Ганев обръща внимание на македонското ръководство,
че не бива да се подценяват историческите връзки между България и
Македония и че в интерес на двете страни е да засилят братските си
отношения. В отговор последват познатите обвинения, че БРП(к) нямала
правилно отношение към македонския въпрос, срещу българската армия
и генерал Б. Копчев. Спорът за Пиринска Македония завършва с това,
че скопските ръководители “признали някои свои грешки за положението
в Петричко”, като приписват възникналите “недоразумения” на Михайло
Апостолски, което явно става по внушение отгоре, защото такова е и
обяснението на Тито по време на разговорите му с Д. Терпешев. Поведението
на македонското ръководство също е неискрено, то се дължи на предписан
отгоре начин, характеризиран от Д. Ганев като “самокритичен”. С
това се обяснява и фактът, че в завършващата си фаза разговорите
преминават почти безпроблемно.
Д. Ганев излага българската позиция по основните
конфликтни точки, в духа на които предлага да се постигне споразумение.
В крайна сметка двете страни се договарят дословно за следното:
1. БРП(к) по принцип признава правото на македонския
народ да се обедини в една своя държава. Това свое становище тя има
не отсега, а от вчера;
2. Днес по редица причини не бива да се поставя за
практическо разрешаване въпросът за присъединяването на Петричкия
край към македонската федерална държава. Това ще стане с осъществяване
на братския съюз между България и Югославия, за който съюз трябва да се
работи взаимно с всички сили;
3. Дотогава Петричкият край остава в границите на
България и българските власти упражняват там своите суверенни права.
Населението на този край, което ще има същите права, както българския
народ, да се привлече в подкрепа на ОФ власт;
4. Да се изостави създаването на въоръжени групи
македонци на българска територия, което при факт, че Македония е вече
освободена, няма никакъв смисъл и ще служи само за поводи за недоразумения
и конфликти;
5. Да се даде всичката възможност за популяризиране
сред македонската област на македонската държава, нейните културно,
икономическо и държавно-устройствени успехи, да се поддържат тесни
културни връзки между двата съседни братски народа, което ще доведе
от една страна до събуждане националното съзнание сред македонците
и от друга ще заякчи историческите и културни, връзки между двата
народа, създадени във вековните им борби за свобода.
Да се издаде македонски вестник в България за македонската
област и за македонската емиграция, но той да бъде под ръководството
и контрола на БРП(к);
6. Да се поведе широка кампания сред македонската
емиграция за събиране на помощи; помощната кампания да обхване и
целия български народ;
8. Да се излъчва по един час за Македония по Радио София;
9. Двете партии и особено македонската да разгърнат
системна планомерна работа за България, против настроенията, създадени
от “издевателствата на българските фашисти” и срещу “великобългарските
и шовинистичните македонски прояви”.106
Разговорите на Д. Ганев в Скопие са обект на обстойно
обсъждане в ПБ на ЦК на БРП(к) на заседание от 30.ХI.1944 г. Изслушва
се подробна информация от Д. Ганев. Твърде интересни са споделените
от него лични наблюдения и изводи за политиката на МКП и БРП(к) по
македонския въпрос. Очевиден е фактът, че той поставя на известно съмнение
правилността на македонистката политика на партията. Заедно с
Владимир Поптомов, Д. Ганев е вторият член на ПБ, който не само сигнализира,
но се осмелява да изрази и по-различно собствено мнение по проблемите
на Македония. Най-добра илюстрация за това са мислите му в завършващата
част на информацията.
Димитър Ганев е доловил неискреността на македонското
ръководство. Неуспешен е опитът да бъде убеден, че става въпрос само
за някаква “агитационност” по въпроса за присъединяването. Той достига
до извода, че всъщност се касае за такава “агитационност”, в хода на
която “фактически да се получи акционно присъединяване”. “Искали
са да ни изправят пред свършен факт, да създадат държава в държавата,
но отчитат това като грешка на Апостолски, а не като своя грешка” - заключва
той. По-нататък Д. Ганев окачествява положението в Македония като
катастрофално и изтъква необходимостта от предприемане на помощна
акция. “Самата Македония представлява - сочи той - от само себе си
многонационален конгломерат: от самите македонци едни се чувстват
българи, други - сърби, има още албанци, гърци, турци, куцовласи”.
Във връзка с издаденото нареждане да бъдат уволнени всички офицери,
служили в българската армия, той заявява, че “сигурно ще се създадат
търкания между българските и другите влияния” и предупреждава, че
Македония ще има трудности от народностен характер. Твърде важно е
и последвалото друго негово предупреждение. “Ние, българите, не
трябва да смятаме, че македонският въпрос е окончателно разрешен,
макар че още в Югославия считат, да е уреден. Той още ни засяга. Възможно
е, за да отклонят вниманието от вътрешните трудности, да повдигат
постоянно въпроса за обединението. Тая опасност трябва да имаме предвид,
за да не допуснем влошаване на отношенията между България и Югославия”.107
Политбюро не взема под внимание някои от препоръките
на Д. Ганев и одобрява постигнатите в Скопие договорености. Решава
се окончателно споразумение по спорните въпроси да се постигне
между ръководствата на БРП(к) и ЮКП. Дава се съгласие да се удовлетворят
исканията за установяване на културни връзки, изпращане на вестници,
предприемането на помощна акция. Отклонява се искането за изпращане
на кадри под предтекста, че такива трудности има и в България, но се
препоръчва, ако има желаещи, да заминат.108
За резултатите от скопската мисия на Д. Ганев и решенията
на ПБ е информиран Г. Димитров. На 2.ХII.1944 г. той уведомява Тито,
че ЦК на БРП(к) и ЦК на МКП са се договорили по спорните въпроси, както
и за постигнатото съгласие всички проблеми, касаещи Македония, да
се решават между ЦК на БРП(к) и ЦК на ЮКП. Г. Димитров се оплаква от поведението
на Д. Влахов, опитал се “всячески да раздухва разногласие”, и моли Тито
да предприеме необходимите мерки “Влахов да престане да прави това”.109
Оттук нататък нещата се прехвърлят на най-високо ниво.
През декември 1944 г. между представители на двете партийни ръководства
в Белград се водят тайни преговори за създаване на южнославянска
федерация. Разменят се текстове на проектодоговори за взаимодействие
и сътрудничество. В хода на преговорите се открояват две коренно
противоположни становища за характера на бъдещата федерация.
Югославия настоява България да влезе в нея като една от седемте републики,
а българската страна е за федерация на равноправни начала.110
Характерът на споровете по време на преговорите
за федерацията се разкрива ясно от една преписка между Трайчо Костов
и Г. Димитров. На 21.ХII.1944 г. в ЦК пристига писменото мнение на Г.
Димитров по проекта за договора, в което прави конкретни поправки
и предложения по отделните членове. От гледна точка на разглеждания
в настоящата работа проблем интерес представлява предложеният от
Г. Димитров вариант на чл. 6, предназначен да очертае споразумението
по македонския въпрос. Димитров предлага следния текст: “Приветствувайки
решението на Антифашисткото вече на Югославия за признаването на
македонците за равноправен народ наравно с другите народи на Югославия,
двете договарящи се страни признават на македонския народ пълното
право на самоопределение. България се съгласява на присъединяването
на прилежащата й от 1913 г. част от Македония, ако нейното население
пожелае да отиде към Македония в рамките на Югославия, ако в бъдеще
по волята на народите на Югославия и България бъде създадена федеративна
държава, обединена Македония ще влезе като равноправен член на тази
федерация. От своя страна Югославия се съгласява да върне на България
тези части от нейната територия, които са преминали към Югославия
по силата на Ньойския договор от 1912 година. За времето и начина за
провеждане на практика постановлението на този параграф, а също
така и за урегулиране на всички въпроси, свързани с териториалните
изменения, двете правителства ще се договарят взаимно още до завършването
на войната”.111
Два момента правят впечатление в предложения от Г.
Димитров вариант. Като се оставят настрана фактите, свързани и с
по-предишни признания от българска страна на новата македонска република,
на “македонците” като “равноправен народ” и правото им на самоопределение,
се вижда, че отново се дава принципно съгласие за присъединяването
на Пиринска Македония към Югославия, но този път и с още едно допълнително
условие, че това ще стане, ако нейното население пожелае. Не е указано
обаче по какъв начин ще бъде проверено това желание или нежелание.
Освен това обединението на Македония се поставя в зависимост от
създаването на федерация между Югославия и България. За пръв път в
споменатия текст се поставя и трето условие - Югославия да върне на
България Западните покрайнини. Поставят се условия, които, както
става ясно по-нататък, са неприемливи за югославската страна. Няма
доказателства, че те са умишлено заложени като противовес на югославските
претенции спрямо Пиринска Македония.
На 22.ХII.1944 г. ПБ на ЦК на БРП(к) разглежда спешно предложените
от Г. Димитров текстове и поправки към тях. ПБ се съгласява с тях, но
на Димитров се заявява, че партийното ръководство има известни съмнения
“по редактирането на пункт шести за Македония”. Тр. Костов известява
Г. Димитров за становището на ПБ, че “решението за Македония може
да бъде прието както от българския народ, така и от населението на
Българска Македония при незабавното осъществяване на федерация”
и че условия за това в България съществуват. За това не било необходимо
условието да “бъде създадена федеративна държава”. Партийното
ръководство в България отхвърля текста на Г. Димитров и дори смята,
че “по-добре е да се реши веднага или най-малкото да се вземе курс на положителното
му разрешаване в най-близко бъдеще, още преди края на войната, и териториалните
промени да се свързват с това.”112
Откроява се твърдението, че комунистическото решение за Македония
щяло да се приеме от българския народ и населението в Пиринска Македония.
Безспорно е, че предлаганият от ПБ вариант за Македония
по същество обслужва югославските искания в тази насока. Има основание
да се смята, че комунистическото ръководство не е смятало да се съобразява
с препоръките на Г. Димитров, защото още на другия ден (23.ХI.1944 г.)
без да се изчакат исканите от него съображения по становището на
ПБ, Тр. Костов го информира, че вече са се договорили с Е. Кардел по
текстовете на проектодоговора. В тях за Македония бил залегнал
текст, който бил крачка напред в сравнение с неговия текст. Той го информира
и за югославската позиция, че щяло да бъде “съвършено недостатъчно”,
ако двете страни се ограничават само с пакт за взаимопомощ. “Това не
би удовлетворило югославските народи. Ние също смятаме, че въпросът
за федерацията трябва да се постави по-отпред, а не условно” - сочи
Тр. Костов. Все пак и сега се иска мнението на Г. Димитров по новия
текст, тъй като предстояло Вълко Червенков да замине за Белград. Накрая
го уверява, че “съюзниците посрещат общо взето благосклонно текста
на проектодоговора”.113 Последното не отговаря на истината, тъй
като няма доказателства той да е бил съгласуван с тях.
Замисълът и почти ултимативното искане на Тито
подписването на така желаните от югославска страна договорености
да стане на 21.ХII.1944 г. в Белград не се осъществява. Основната причина
за това според София се дължи на “неотстъпчивостта на българската страна”,
довела до влошаване на югославско-българските партийни отношения
в края на 1944 г. Във връзка с това партийното ръководство отново
търси съдействието на Г. Димитров с молба да помогне чрез Тито за тяхното
подобряване.114
За изглаждане на отношенията в края на декември за
Белград заминават Вълко Червенков и Тр. Костов. След връщането си в
София Тр. Костов пише на Г. Димитров: “...и все пак, като че ли съществува
някаква недоговореност и хладнина в отношенията на нашите две
партии”. Тр. Костов говори за “подчертано пренебрежение” от страна
на ЮКП, а споменавайки за разговорите си с Джилас, посочва: “Тонът
му беше нравоучителен, самоуверен, безапелационен”. Изказвайки
увереност, че това щяло да се изживее, той заключава: “Те все още смятат,
че сближението с България е някакво особено благоволение и снизхождение
към нас, което ние винаги трябва да чувстваме и заради което трябва
повече да слушаме и по-малко да бъдеме самостоятелни”. След всичко
това Тр. Костов достига до извода, че при разрешаването на спорните
моменти “...ние ще трябва да намерим подходящ тон, но щадейки порасналото
им национално самочувствие, все пак да защищаваме здравия принцип
на равноправието и другарското зачитане”.115
В крайна сметка двустранните преговори за сключване
на съюзен договор и федериране се провалят. След като двете страни
не се договарят, се търси съдействието на съветската страна. На
25.ХII.1944 г. Г. Димитров изпраща текста за съюзен договор на Молотов
и Сталин, настоявайки за тяхното мнение. Той ги информира, че ЦК на
БРП(к) е твърдо решен да предприеме мерки за конкретно изпълнение на
това мероприятие и по държавна линия. Уверява ги, че по този въпрос
няма да има трудности в Югославия и че съюзниците в ОФ също се отнасят
положително към подобен договор. Подчертава, че моментът е напълно
благоприятен за установяването на “най-близки съюзни отношения
между Югославия и България с перспектива - тяхното обединение в обща
федеративна държава” и че този благоприятен момент не трябва да се
изпуска. Сочейки, че проектодоговорът е правилен, ги моли за мнение,
обосновавайки молбата си с евентуални затруднения от външнополитически
характер, които биха попречили на реализацията на съюзния договор.116
Налице са доказателства за позицията на Сталин.
За нея В. Коларов е оставил своите записки “Няколко Сталинови схващания”
по мнението му за Балканска федерация, за стремежа на Тито да господства
на Балканите, за отношенията между България, Югославия и Гърция и
др. От тях се разбира, че Сталин оценил като “нелепа идеята за включване
на България в балканска федерация”. Той се изказва за съюзен договор
между България и Югославия (митнически, политически, военен, културен),
който в течение на времето, когато условията позволят, да прерасне
във федерация на южните славяни. Остава неразрешен въпросът за
формата на федерацията. Сочейки, че очевидно тя трябва да бъде федеративна
държава между България и Югославия (българското разбиране) или федеративна
държавност, южнославянска общност между България, Сърбия, Македония,
Черна гора, Хърватско, Босна и Херцеговина и Словения (югославското
разбиране), Сталин казва: “Не бива да се използва тежкото положение,
в което е изпаднала България, за да бъде погълната” и допълва: “България
има да играе важна роля на Балканите. По отношение на нея не бива да
се хитрува, нужна е пълна искреност и от двете страни”.117
От някои български публикации се разбира, че след намесата
на съветското ръководство преговорите продължават и едва към април
1945 г. между двете страни се постига известна договореност за степенуване
и преминаване през няколко етапа при изграждането на федерация, а
именно: възстановяване на дипломатическите отношения; сключване
на договор за сътрудничество и взаимопомощ и накрая - създаване
на обща федеративна държава.118
Такива според запазените български и югославски
(македонски) свидетелства са картината на взаимоотношенията и същността
на спора между БРП(к) и ЮКП относно бъдещето на Пиринска Македония
през октомври-ноември 1944 г. Доскоро историографиите в двете страни
ги интерпретираха едностранчиво, търсейки оправдание за позициите
и правотата на своята страна. За югославските историци виновниците
за провала на “обединението” бяха в България, за българските - в
Югославия. Казионната историопис и в двете страни отбягваше да коментира
известни и имащи решително значение
за крайния изход на спора им по македонския въпрос и федерирането факти
за двуличната политика на Москва по т. нар. българо-югославско сближаване и обединение,
за ролята и намесата на Великите сили, а най-вече на английската страна.
Както вече споменахме, от Англия се интересуват и
имат ежедневна информация за намеренията на двете балкански страни
да разрешат македонския въпрос.
Българо-югославските преговори за разрешаване на македонския
въпрос се провеждат при пълна секретност. Стремежът всичко да се запази
в тайна, докато съюзниците се поставят пред свършен факт, обаче се
съпътства от съвсем непредпазливите изявления и категорични деклерации
от страна на видни представители на управляващите среди в България
и Югославия. Те засилват подозрителността и заострят вниманието
на английската дипломация и разузнаване към това, което става на
Балканите без английско участие и с явната тенденция да накърни доста
сериозно английските интереси в този възлов регион. Сигнал за повишаване
на интереса и последвалата активна английска намеса е пристигналата
на 16 ноември 1944 г. в британското външно министерство информация,
че “неотдавна е сключен таен договор между Тито и българското правителство,
според който Пирин, македонската провинция на България, ще бъде върната
на Югославия”.
В отговор на тревожното за английската дипломация
известие последват незабавни указания до представителя в София.
Изрично се споменава, че областта Пирин е в границите на България
още преди войната и поради това “не трябва да се поставя искане за
нейното “връщане” на Югославия, защото в най-новата история никога
не е принадлежала на Сърбия”. Оценява се, че склонността на българското
правителство да договаря отделянето на “такъв важен дял” от българската
територия говорело за “неговата склонност да загуби своята суверенност
в голямата южнославянска федерация”, макар че от друга страна, било
“тежко да се повярва, че българският народ би толерирал намаляването
на своята територия”. Трудно е да се повярва, сочат от Лондон в указанието
си до софийския си представител, че българските и югославските федералисти
ще се отклонят от правия път, за да предизвикат британската съпротива
за създаване на южнославянска федерация с “неоправданото предявяване
на права над Солун и други безспорни гръцки територии”. “Забързаното
отваряне на картите” се обяснява с това, че те явно разчитат на съветска
помощ, че става въпрос за предявяване на максимални териториални
претенции, с надеждата по-късно да се постигне желаното.
От изпратената до София инструкция става ясно, че
англичаните все още нямат пълна информация за развоя на събитията
и крайните намерения на договарящите се страни. Вече е ясно само
едно, че става въпрос за разговори между тайна македонска делегация
и членове на българския кабинет, за “типична македонска заговорническа
интрига, отколкото за някакъв договор” между българското правителство
и македонските партизански власти.
Опасенията на Лондон, че между Югославия и България
се готви тайна сделка в ущърб на Гърция, се подсилват още повече от някои
официални изявления на югославски и български ръководни дейци. В
реч по повод 7 ноември, в присъствието на Тито генерал Джилас протестира
остро против “жестокия терор над нашето македонско население” в
Гърция и заявява, че този терор бил неоправдан, защото “македонците”
в Гърция освен че искали да се организират за борба срещу германците,
искали да говорят на своя език и се сдобият със свои “национални права”.
Джилас говори и за задълбочаването на “приятелството и братството
с България”. Два дни след това в Белград се открива първото заседание
на Антифашисткото събрание за народно освобождаване на Събрия
(9-13.ХI.1944 г.). Както вече бе посочено по-горе, от българска страна
събранието приветстват Терпешев и генерал Иванов, които открито
говорят за това, че българската политика е насочена към братска
дружба и съюз с Югославия и че се признава
“правото на народа от Пирин да се присъедини към Вардар като част от
югославската федерация”. В речта си пред събранието Темпо известява,
че “целокупният македонски народ иска да постигне цялостно обединение:
егейската провинция под Гръцко и българската под Българско да се обединят
с македонската федерална държава”. Той се хвали, че е обиколил Пиринска
и Егейска Македония и че населението искало да се присъедини към
“майката земя”.
На 13-14 ноември 1944 г. ТАНЮГ оповестява, а югославски
вестници публикуват протестно писмо до гръцкия премиер Папандреу на
бившия член на БРП(к) и вече подпредседател на югославското народно
събрание Димитър Влахов. В писмото си Влахов протестира против
“гръцките терлиториални аспирации на север за сметка на Пирин”. Подобни
спирации, според него били в противоречие с правото на самоопределяне
и Атлантическата харта. “Народът на Пирин изрази своето желание
да се обедини със своите братя във федерална Югославия” - сочи той и
протестира против гръцкия терор над “македонците” в Егейска Македония.
Англичаните посрещат Влаховото изявление крайно
неприязнено, доказателство за което е острата им реакция. Те искат
да се обърне внимание на Тито, че споменаването на гръцка територия
в този документ от името на Влахов е недопустимо и че не биха приели
от негово име като извинение дори и обяснението, че Влахов е действал
от свое име като “македонец”, а не като подпредседател на АВНОЮ.
Притеснени от неясната обстановка, фрагментарните
и объркани известия, на 22.ХI. 1944 г. от Лондон искат спешно британският
политически представител в София да изясни незабавно дали наистина
е постигнат таен договор между Тито и българското правителство по
отношение на Македония. Още сега изрично се сочи, че “македонската
делегация, която преговаря за Македония с членове на българското
правителство и чертае границите на федералната македонска държава
в рамките на нова федерална Югославия, е едно неофициално тяло и
нейните инициативи са по същество типичен македонски заговор”.
Поставя се задачата да се изясни какъв е истинският статус на
споменатата делегация.119
Английският политически представител в България
Хъстон Босвил следи ежедневно за поведението на управляващите в
София относно македонския въпрос. Тревогата му, че се върши нещо
без знанието на Англия, че английските интереси на Балканите са застрашени,
се подсилва и от факта, че в българския печат все по-често се пише по
македонския въпрос. На 12 ноември 1944 г. статия по този проблем публикува
и органът на НС “Звено” в. “Изгрев”.120 С това се подклаждат още повече
английските опасения, че в тайните сделки за прекрояване границите
на Балканите е замесено и българското правителство начело с министър-председателя
Кимон Георгиев, който е и лидер на звенарите.
Допълнително изостряне на английското внимание
предизвиква и появила се статия за македонския въпрос от лидера на
БЗНС Г. М. Димитров. От статията личи, че той и ръководената от него
втора политическа сила в България подкрепя оформянето на Македония
като автономна единица. Българска Македония можела според Г. М.
Димитров да бъде включена във всякаква македонска автономна общност,
но това трябвало да следва, а не да предхожда формирането на южнославянска
федерация. Димитров предупреждава, че предварителното включване
на тази територия във федерална Македония е опасно, защото Югославия
ще има възможност да наложи своите условия на България, когато се постави
въпросът за нейното включване във федерацията.121
За да получат точна представа за нещата, англичаните
притискат министъра на външните работи Петко Стайнов.
На 28 ноември разговор по темата с него провежда самият
Босвил. Стайнов отрича, че съществува таен договор за “връщането
на Пиринския дял на Югославия”. На въпрос относно идеята за създаване
на южнославянска федерация министърът заявява, че преди това да
се случи, трябва да се види кой с кого ще се федерира, а това в момента
не било ясно, както още не е ясно и каква ще бъде бъдещата уредба на
самата Югославия, какво представлява самият Тито и какво влияние може
да има. “Няма пушек без огън” - го провокира Босвил, намеквайки за македонистката
агитация в България, в отговор на което министърът не разкрива нищо
за истинските намерения на българското правителство. Той заявява,
че още не било дошло времето за решаването на македонския въпрос.
Англичаните оценяват отговорите на Стайнов като неискрени и неубедителни.
Позицията на Англия по бъдещото уреждане на Балканите,
а най-вече за начина, по който трябва да се решава македонският въпрос,
са ясно дефинирани. Тя е кагегорично против създаването на голяма
славянска федерация, а най-вече срещу евентуалното отнемане на
Егейска Македония от Гърция и доброволното предаване на Пиринска
Македония на Югославия.
Преценява се, че сближаването на двете славянски
държави Югославия и България, а впоследствие и евентуалното им обединение
е голяма опасност за Гърция. Заплахата за английските интереси е
осезаема, защото се отчита, че съюзилите се държави ще са под силното
влияние на Москва и ще имат руската поддръжка за техните аспирации.
Другата опасност за гърците, респективно и за англичаните е и наличието
там на над 120 000 души славянофилско малцинство, поведението на което
в условията на очертаващия се спор е непредвидимо. Гърция дава ясно
да се разбере, че не иска славянско малцинство. Решава се английското
правителство да третира Гърция като “най-важната балканска страна
от британска гледна точка и да подпомага ония елементи от Гърция, който
са твърдо пробритански”. Анексирането на Егейска Македония от бъдещата
славянска федерация се оценява като практически невъзможно и недопустимо,
което би било икономическа катастрофа за Гърция.
В края на 1944 г. и първите два месеца на 1945 г. активността
на английската дипломация за предотвратяване на проектите за създаване
на южнославянска федерация, против създаването на каквато и да е
обединена и голяма Македония се засилва особено много. За премахване
на тази застрашаваща английските интереси на Балканите опасност
се предприемат категорични мерки, включително със съдействието на
САЩ и не без участието на СССР. Конкретните стъпки на английската дипломация
в тази насока могат да бъдат обект на отделно разглеждане във връзка
с опита за създаване на споменатата федерация и предотвратяването
му. Тук ще споменем само онези моменти от английската намеса, касаещи
съпротивата срещу евентуалното създаване на обединена македонска
държава и включването в нея на Пиринска Македония.
В меморандум по македонския въпрос и идеята за обединение
на България и Югославия (5.ХII.1944 г.) на министъра на външните работи
на Великобритания Антони Идън до колегите си от военния кабинет се
очертава каква трябва да бъде английската политика по тези въпроси.
Ясно се сочи, че Англия не трябва да допусне създаването на подобна
македонска държава, че правителството няма да остане пасивно и
индиферентно с оглед на политиката да изгради Гърция и подпомогне
Турция като балкански сили. Дава се да се разбере, че се знае за “тайните
договорки, според които Пирин, българската провинция от Македония,
ще бъде обединена с българско съгласие към югославска Македония”.
Сочи се, че ако Англия е склонна да подкрепи създаването на македонска
държава в бъдещата югославска федерация, в замяна на това ще държи
тази държава да не анексира или да предявява претенции над каквито и
да са територии, принадлежащи на Гърция и България под предлог, че
тези територии са “Македония”. Предлага се с английската позиция
по въпроса да бъде запознато съветското правителство.
За да предотврати създаването на обединена македонска
държава, английската дипломация развива енергична дейност. По решение
на правителството се предприема специална акция. За това как да бъде
проведена, се изпращат точни инструкции до дипломатическите представители
на Великобритания в Москва и Вашингтон. На 28 декември 1944 г. на споменатите
дипломатически представители са дадени и инструкции да уведомят
правителствата на САЩ и СССР за английската позиция по отношение
на т. нар. “голяма Македония”. Предвижда се да бъдат предупредени
след това и югославското, и българското правителство за това, че Англия
няма да позволи федериране и създаване на обединена Македония
под каквато и да е форма. Засилващата се пропаганда за създаването
на обединена Македония и зачестилите преминавания на югославски
и български партизани на гръцка територия, участието им в боеве на
страната на ЕАМ, индикациите, че ЕАМ е в непосредствена връзка със
славянските сили, кара англичаните да побързат с решаването на
проблема, защото разбират, че има опасност да бъдат поставени пред
свършен факт.
На 1.I.1945 г. писмо на английския посланник в Москва
запознава министъра на външните работи на СССР Вячеслав Молотов с
английската позиция по българо-югославското сближение и македонския
въпрос и се иска от Москва да изложи своята. На 3.I. с.г. спешно се търси
и американската позиция по въпроса. На 7 януари с. г. шефът на британската военна мисия в
Югославия Фицрой Маклин се среща с Тито и го запознава с позицията
на Форин офис, иска от него да каже ясно подготвя ли се федериране,
присъединяване на други територии. Тито не изключва възможността
за евентуално разширяване на федерацията в бъдеще, но отрича в момента
да се водели такива преговори! Подобни разговори с българския министър
на външните работи провежда и английският представител в България
Хъстон Босвил. Основна тема е дали декларацията от Д. Терпешев на
Второто заседание на АСНОМ, че България е готова да върне на Югославия
Пиринска Македония, е официална позиция на българското правителство.
Първият български дипломат уточнява, че Терпешев е говорил като представител
на БРП(к), а не на правителството, че то за разлика от англичаните
не е изпращало на споменатото заседание официален представител.
Сигурните сведения за тайните българо-югославски
преговори опровергават напълно югославско-българските уверения,
че английските опасения са безпочвени. В прокомунистическия български
печат излизат достатъчно съобщения, от които ясно се разбира в каква
насока се движи т.нар. българо-югославско приятелство. Вече не са
тайна и действията на двете страни за подготовката на Пиринска Македония
за предстоящото обединение. Успоредно с провалилата се акция за
незабавно присъединяване на Пиринска Македония югославяните
правят опит да присъединят и Егейска Македония. Като в Пиринска Македония,
на 18 ноември 1944 г. в гр. Битоля се
обявява създаването на македонска освободителна бригада с участието
на бежанци от Гръцка Македония, обявила, че ще се бори за правоата на
егейските македонци да живеят във федерална Югославия. Установява
се, че бригадата е създадена от бежанци - жители на България. Все
по-открито в Югославия изтъкват, че в България живеели около 700 000
македонци, че желанието им за обединение със своите братя в Югославия
било огромно, че за тази цел във всяко българско село и град, където
живеели македонци, били формирани македонски комитети. На 3 декември
1944 г. в Битоля се сформира политическа комисия, която да води
“борбите на македонския народ” в Гръцка Македония. Комисията избира
Филип Велков за неин представител в Президиума на АСНОМ. Пред Второто
заседание на АСНОМ Велков обявява, че предстои “голяма борба, за да
се реализира дългогодишният идеал на нашия народ, освобождаването
на нашия дял от Македония, който е още под чуждо робство”. А Атанас
Атанасовски, говорейки пред същото заседание от името на “българските
македонци”, обявява, че “Цялото население на Пиринска Македония
очаква щастливия час, в който ние ще бъдем включени с нашите братя в
Македония, в Титова демократична федерална Югославия”. Подобни
искания за "обединение на македонците" вече открито са
предявени от видни югославски лидери като Джилас, Темпо и Влахов. Затова
англичаните не вярват на Титовите уверения, че нямал намерение да
предприема акция по македонския въпрос. Смята се, че неговите истински
намерения са планомерно да присъедини македонските провинции на
България и Гърция към Югославска Македония и че този проект среща подкрепата
на Москва.122
В потвърждение на тревожните съобщения, идващи от
всички части на Македония, в средата на януари 1945 г. шефът на британската
военна мисия в Белград Фицрой Маклин в дискретен разговор с югославския
комисар на външните работи научава, че българското правителство
дефинитивно вече се е съгласило да отстъпи Българска Македония
на Югославия.123
Междувруменно постъпва и информация, че придружен
от съветски офицери, българският министър-председател е напуснал
тайно София с цел да преговаря с Тито за формирането на южнославянска
конфедерация. Твърди се, че министърът щял да се върне след два дена,
когато щяла да бъде оповестена и някаква декларация по този въпрос.
Това щяло да съвпадне с предстоящата среща на тримата "големи"
в Крим. Смята се още, че съветските власти поддържат тези намерения.
Разтревожени от подобни съобщения, от Лондон предприемат категорични
действия. На 26.I.1945 г. на английския представител в София е наредено
да информира българското правителство, че британското правителство
е склонно да одобри конфедерация между всички балкански страни, но
то няма да одобри една ексклузивна уния или федерация между Югославия
и България. “Освен това - се сочи по-нататък в инструкцията, доколкото
правителството на Негово Височество се съгласява с формирането
на македонска държава в бъдещата федерална Югославия, то със всички
възможни средства ще се възпротиви на формирането на голяма македонска
държава, която включва и аспирации към гръцки територии. Затова то
гледа с неодобрение на активизирането на македонските пропагандисти
в България, която, изглежда, ги подкрепя, и не признаваме правото
на българското правителство да отстъпи какъвто и да е дял от българската
територия на македонската югославска федерална държава без съгласието
на Обединените нации.” Същия ден от британското външно министерство
се нарежда недвусмислено предупреждение в този смисъл да бъде направено
от Маклин на Тито в Белград.124
На 29.I. с.г. Маклин разговаря с Тито, който потвърждава
дадените неотдавна уверения, че сега не е време за встъпване във федерация
с България или с някои от другите нейни съседи и че той няма намерение
да се опитва да стори това сега. Още веднъж Тито потвърждава, че няма
намерение да анексира територии от Гърция или България преди мирната
конференция, където щял да постави своите искания по официален път.
Предавайки разговора си с Тито, Маклин заключава, че фактически
въпросът вече бил решен заедно с Москва и поради това Тито само изчаква
удобния момент. Дали става въпрос за някакъв вид балканска федерация,
или само по-малки връзки с България в съветска орбита, оставало да
се види. Според Маклин Тито не бил обезпокоен и се смеел от все сърце на
последните вести от Лондон...125
Към края на януари 1945 г. в Лондон вече са убедени, че
е предотвратена опасността от създаването на "голяма Македония",
че македонската държава остава ограничена в рамките на югославската
федерация, за което получават достатъчно уверения от съветската,
югославската и българската страна, но не смятат, че опасността от създаването
на славянска федерация е отминала. В рамките на тази федерация съществува
опасност от създаването на подобна обединена Македония, затова
те с всички сили в навечерието на Кримската конференция и на самата
конференция търсят гаранции, че такава федерация няма да се създава.
Съветският външен министър В. Молотов потвърждава, че българо-югославската
федерация не е актуална. При обсъждането на въпроса за българо-югославския
договор за приятелство и взаимопомощ САЩ и Англия се обявяват категорично
против подписването на такъв договор. Страните се договарят въпросът да
се обсъди от американския и английския посланици с В. Молотов в
Москва след конференцията. Като цяло английските усилия за предотвратяване
създаването на южнославянска федерация са успешни. Те са друга
интересна тема и могат да бъдат обстойно разгледани при изясняването
на въпроса, касаещ опитите за създаване на подобна федерация
през 1944 - 1948 г. и ролята на британската дипломация за предотвратяването
й.
В крайна сметка първият опит за заграбването на Пиринска
Македония се проваля. Остават обаче допуснатите отстъпки и щедри
обещания от страна на българското комунистическо ръководство за
македонизирането на този край и неговото присъединяване към
проектираната обединена голяма македонска държава в рамките на
бъдещата федерация на южните славяни. Тях югославската страна се
стреми всячески да използва през 1945 - 1948 г. Крайната цел на югославските
домогвания и след декември 1944 г. остава една и съща - да заграби
тази българска територия, прикривайки се зад “загрижеността” си за
“обединението на македонския народ”. В тези си усилия, приели през
посочените години всевъзможни измерения, Югославия, ЮКП, МКП и Тито
намират в лицето на българските комунистически ръководители
възможно най-послушните си помагачи и подгласници.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.