3. Македонистката пропаганда в Пиринска Македония
(1945 - август 1946 г.)
Безспорен е фактът, че през есента на 1944 г. българското
комунистическо ръководство се споразумява с ЮКП и МКП да пропагандира
“обединението на македонския народ”, да съдейства за “събуждането
на македонското национално съзнание” в Горноджумайска област, да
я преименува в “македонска”, да признае населението й за “македонско”.
Областната организация на БРП(к) в Горна Джумая е задължена да изпълни
поетите ангажименти. Свидетелство за това е приетата от нейната
първа областна конференция (4-5.ХI.1944 г.) промакедонистка резолюция.126
Подчертан през 1945-1946 г. е стремежът на комунистическата
партия да наложи македонистката си политика в Пиринска Македония.
Ръководните кадри на областната организация на БРП (к) приемат задачите
по македонския въпрос като важно партийно поръчение и работят усърдно
за тяхното изпълнение.
В края на декември 1944 г. делегация на комитета участва
в работата на второто заседание на АСНОМ. Областният секретар Кр.
Стойчев се хвали, че “целият македонски народ от Пиринска Македония
чака колкото се може по-бързо да дойде онзи час, когато ще се съедини
със своите братя от Македония в Титова Югославия...”. А представителят
на ръководството на БРП (к) Д. Терпешев декларира: “Трябва да се върне
на Македония делът, който днес се намира в България.”127
БРП (к) налага македонистките задачи на подчинените
й масово-политически организации. Проведената на 24-25.ХII.1944
г. първа областна конференция на РМС се ангажира да разгърне “широка
работа за издигане националното съзнание на македонската младеж
за популяризиране на новата македонска държава”.128
Определени надежди за “повдигане на македонското
национално съзнание” чрез “изучаване героичното минало на македонския
народ” се възлагат на партийната просвета и печатната пропаганда.
На 29.I.1945 г. излиза първият брой на в. “Пиринско дело” (обещания още
в началото на ноември 1944 г. от Тр. Костов на Тито “македонски вестник”)
като “орган на ОК на ОФ в Македонската област”, за да “изиграе важна
историческа роля като обединително звено между България и Македония
за мечтаната... федерация на братските южнославянски народи”.129
Вестникът изцяло се контролира от БРП(к). ОФ е само
параван, зад който обкомът се прикрива. Затова изданието пропагандира
комунистическата политика по македонския въпрос, претендира, че
е говорител на “македонците” и публикува множество македонистки
и проюгославски материали, преименува областта като “Горноджумайска
македонска област”, а неговото население в “македонско население
в Пиринския край”.130 Македонистки намерения и прояви има и се декларират
през цялата 1945 г., но с тенденция на ограничаване в рамките на вътрешнопартийната
пропаганда, защото БРП(к) е принудена да съобразява действията си
със съюзниците в ОФ и с реакциите
на местната опозиция. А отношението по този въпрос на другите
политически сили както в национален, така и в областен мащаб не съвпадат
с тези на БРП (к). Свои структури в Пиринска Македония през първата
половина на 1945 г. изграждат БЗНС, НС “Звено” и БРСДП. Оформя се и опозиция,
ръководена от земеделския деец от Неврокоп Борис Чанджиев.131
Като характерна тенденция в обществено-политическата
практика на областта през 1945 г. вече се проявява неодобрението
на комунистическата политика по македонския въпрос от страна на
населението и новоизграждащите се други политически организации.
Те не третират този край като небългарски. Единствената политическа
сила, която по един или друг начин се опитва да поставя македонския въпрос
агитационно, е БРП (к). Извършващата се пропаганда от нейна страна
се съпровожда с поклонническо отношение към Югославия, ЮКП, Тито и
неговата “справедлива” национална политика.132 Лансират се твърдения
за македонския характер на населението, неговия език, култура и
др., т. е. механично се преповтарят
тезите на приетата през есента на 1944 г. от Политбюро македонистка
политика. Едновременно с това става по-очевидна неактуалността на
тази продажна антибългарска политика. Показателна е практиката
на младежките, отечественофронтовските и дори на организациите
на БРП (к).
Македонският въпрос не се разисква и не намира място
в приетата резолюция на проведената на 18.II.1945 г. областна конференция
на младежките отечественофронтовски комисии (съвместна организация
на РМС и ЗМС).133 Македонистки задачи не се приемат и от съвместната
областна конференция на РМС и ЗМС от началото на юли 1945 г.134
В младежките прокомунистически среди македонският
въпрос се споменава едва на областната конференция на антифашистката
младеж, проведена на 30.VIII.1945 г. Приетата резолюция препоръчва
“да се разясни становището на партията по македонския въпрос сред
заблудената македонстваща младеж, за да се ликвидира един път завинаги
с михайловщината”.135
Под “македонстваща” младеж се имат предвид всички,
които защитават българския характер на Македония. Ето защо целта
на предвижданото разясняване на македонския въпрос е ликвидирането
на “михайловщината”, т.е. на българщината.
Оформянето на опозицията в национален план и откритото
й противопоставяне срещу македонистката политика на комунистическата
партия е подтик за антимакедонистки изяви и за опозиционните сили
в Пиринска Македония. Основно оръжие на антимакедонистката пропаганда
по това време са слуховете, че “комунистите се готвят да предадат
областта на сърбите”. Заедно с Б. Чанджиев на опозиционни позиции
застават членовете на областното ръководство на БЗНС Н. Хайдуков
и Ст. Кабзималски. Известни опозиционни настроения за “ОФ, но без комунисти”
проникват в БЗНС и НС “Звено” в Разлог, ЗМС - Неврокоп, и др. Отношението
на опозицията в Пиринска Македония към македонистката политика
на комунистическата партия е напълно отрицателно. ОК на БРП(к) окачествява
тази позиция като “михайловистка”, като проява на великобългарски
шовинизъм.136
Към юни 1945 година обкомът е разтревожен от рязкото
спадане на своя авторитет. Основателен е изводът, че причина за това
е становището му по македонския въпрос. Изразява се тревога от появилите
се младежки конспирации, от зачестилите случаи на минаване в нелегалност,
от агитацията за създаване на независима Македония. Тези “върховистки”
според комитета деяния са дело на младежи от 16 до 20-годишна възраст,
които били под влияние на “върховизма”, а причината за тяхната поява
била това, че партията не е направила нищо за “разясняване на македонския
въпрос и разобличаване на върховистите като преден отряд на великобългаризма”.137
Опит да изясни защо македонистката дейност на комунистите
е неефективна, прави Ефтим Георгиев - инструктор при ЦК, обиколил областта
около 21.VII.1945 г. Основен е изводът му, че липсва “широка агитационна
дейност сред народа” за политиката на БРП(к) по македонския въпрос.
“За нацията, националния въпрос, балканския въпрос и македонския -
нищо” - се оплаква Е. Георгиев в отчета си до ЦК на БРП (к), обобщавайки,
че няма резултати по “внедряване на съзнанието”.138
По време на обиколката си Е. Георгиев нарежда на
околийските партийни организации да включват в програмата на
партийните курсове, както и в “просветата на широките народни
маси” “внедряването на македонското съзнание” на основата на
изучаване “македонското национално движение, честването на
дати от това движение”. От партийните комитети се изисква да проведат
спешна разяснителна кампания сред населението за това “какво
представлява днешна федерална Югославия”. Целта на акцията е
да се разсейват “всички зловреди слухове, които разпространява
в областта вражеската михайловистка пропаганда”. “Знайно е -
продължава инструкторът - че настроението на немалка част от
населението през есента (1944 г. - бел. В. А.), пък и сега съвсем не е
било за присъединяване.” За “научното” обезпечаване на пропагандната
акция се препоръчват доклади на Вл. Поптомов, Д. Влахов, Й. Б. Тито
и др.139
Освен признанието, че партийните организации в Пиринска
Македония не правят нищо за практическата реализация на македонистката
политика, съществено е и другото признание, дошло и до знанието на
висшето партийно ръководство, че и в момента населението е против
присъединяването към Югославия и че то е под влиянието на “вражеската
михайловистка пропаганда”.
Неефективната работа по македонския въпрос се потвърждава
и от отчетите за месеците април, май и юни на местните комитети.
Провалът на пропагандата за небългарския характер на населението се
обяснява със “слабата просвета по народностна линия”. Само от ГК на
БРП (к) в Банско предупреждават: “...вината е и другаде. Изглежда,
не, а човек остава с впечатлението, че хората, чиито бащи и деди
сложиха началото на македонското революционно движение, не се
чувстват македонци.”140
Македонистката позиция на БРП (к) е основна причина
за възникване на противоречия в областната организация на ОФ. Опитите
тя да се наложи като агитационна задача и на ОФ комитетите пропадат
заради отказа на БЗНС, НС “Звено” и БРСДП. Поведението им е в съзвучие
с позицията на техните централни ръководства. През юли 1945 г. областната
организация на БРП (к) изпада в изолация заради упорството си да
наложи комунистическата политика по македонския въпрос. В навечерието
на парламентарните избори вече се оформя и местната опозиция. Един
от основните доводи в нейната антикомунистическа пропаганда е
македонистката политика на БРП (к), която се оценява като предателска,
просръбска и антибългарска.
Въпреки очебийния провал на всички планирани пропагандистки
мероприятия и най-вече на демонстрираното от страна на населението
нежелание да приеме натрапваната “македонска” националност и
“обединението”, каквото и да е то, на 3 август 1945 г. Политбюро на
ЦК на БРП(к) приема решение № 50 “В подкрепа културно-националните
искания на македонското население в Горноджумайска област”. То
предвижда “Да се даде подкрепа на искането за предвиждане в учебната
програма за прогимназиалното образование в Горноджумайска област
изучаването “Историята на македонското
национално-освободително движение”, както и даването на елементарни
познания по устройството, политическия, икономическия и културния
живот на федерална Македония”. В посоченото в документа “основание”
се твърди, че това искане “отговаря на чувствата и желанията на населението”.
Напомня се, че то било поставено още на областната партийна конференция
от есента на 1944 г. Въвеждането на новата учебна дисциплина щяло
да подчертае според решението “нашето искрено приятелство към федерална
Македония” и щяло да бъде “нов принос за сближението с Титова Югославия”.
“Задоволяването на това искане засега е единствената мярка, която
отговаря на съществуващото положение в Горноджумайска област,
чието население ние признаваме за македонско, но което не се чувства
национално угнетено” - се сочи в решението, завършващо с убеждението,
че то ще да допринесе и за “още по-широкото обхващане на всички слоеве
от македонското население и спечелването им в предстоящите избори
за програмата на ОФ”. Решението е подписано от членовете на Политбюро
Тр. Костов, Г. Чанков, В. Червенков, Вл. Поптомов, Д. Терпешев, Ц. Драгойчева,
Д. Ганев и Г. Дамянов.141
В навечерието на предизборната кампания в областния
комитет на ОФ избухва скандал. Повод за него е подготовката на общата
проектолиста за народни представители. БРП (к) не крие намерението
си да работи за създаването на “македонска” парламентарна група,
да включи в предизборната подготовка лозунги с македонистко съдържание,
както и да диктува състава на проектолистата. Във връзка с това ОК
на БРП (к) изготвя свое предложение, което се обсъжда в ЦК, а не отдолу.
Това се отнася и за представителите на другите организации.142
Следва остра реакция на Н. Хайдуков - председател на
ОК на ОФ и на областната дружба на БЗНС. На 25.VII.1945 г. той отказва да
подпише отечественофронтовската кандидатска листа и напуска председателския
пост, заявявайки, че минава в опозиция.143
Централното комунистическо ръководство не скрива
тревогата си от развоя на събитията в Пиринска Македония. Засилената
антимакедонистка пропаганда, констатираното неизпълнение на поръченията
за пропагандиране на македонистката партийна политика, рязкото
спадане авторитета на първичните комунистически организации,
разколът в областната организация на ОФ го карат да предприеме мерки.
За тази цел през втората половина на август в областта е изпратен
Владимир Поптомов. Той дава специални, в духа на последното решение
на партийното ръководство напътствия по македонския въпрос и нарежда
да се разглежда само на събрания на организациите на партията.144
Наложеното ограничаване на македонската пропаганда
не е случайно. То е предизвикано от появата на открита съпротива
срещу македонистката политика на комунистите както в национален,
така и в областен мащаб. Най-ярко доказателство за съпротивата
срещу македонизма е създалата се обстановка в Светиврачка околия
и особено в Свети Врач към септември 1945 г.
От масови антимакедонистки настроения е обхваната
почти цялата младеж на града и околията. Недоволството от македонистката
политика на комунистите придобива организиран характер. Недоволни
младежи основават Акционен комитет, който свиква в Свети Врач многолюдна
конференция по македонския въпрос. Намесва се околийският комитет
на БРП(к), който чрез подставени лица овладява конференцията. За да
парират недоволството, функционерите на околийския комитет са
принудени не само да се явят на нея, но полагат значителни усилия за
разсейване на слуховете за предстоящо присъединяване към Югославия.
По оценка на участник в конференцията тази намеса довежда до “известно
облекчение и радост”, внася “успокоение” в града и околията.145
Със случая в Свети Врач се занимава и областният комитет
на БРП (к). На заседание от 4.Х.1945 г. се прави оценка, че болшинството
от младежите са “михайловистки настроени”, че акцията в Свети Врач
и околията е дело на “михайловистки младежи”. Като положително се
оценява поведението на околийския комитет в Свети Врач. Във връзка
със случилото се в Светиврачко областният комитет стига до извода,
че се закъснява с разясняването на македонския въпрос. Започва
търсенето на подходяща форма за “поставянето му навсякъде”, за да
настъпи “необходимо успокоение”.146
За целите на споменатото успокоение и “здраво обвързване
за ОФ” партията възнамерява да проведе предизборната кампания за
депутати в народното събрание (ІХ-Х.1945 г.) в Пиринска Македония под лозунга,
че ако ОФ спечели изборите, ще осъществи планираните най-тесни
връзки с Югославия като единствен път за трайно и окончателно решаване
на македонския въпрос. Изявление в този смисъл пред югославския вестник
“Борба”, прави Тр. Костов. Според него победата на ОФ щяла да отстрани
всички пречки за “националното самоопределение на целокупния македонски
народ и за осъществяване на неговите национални идеали”. Той съобщава
и за намерението по време на предизборната кампания в Пиринска Македония
да се популяризира “утвърждаването и изграждането на федерална
Македония в рамките на Титова Югославия”.147
Скоро БРП (к) се отказва от това си намерение, тъй като
се страхува от загуба в изборите и се натъква на решителен отказ
от страна на съюзниците в ОФ. По тази причина в общата предизборна
кампания не се използват лозунги, свързани с проюгославските македонистки
намерения на комунистическата партия. Доколкото това става, то е
резултат от инерцията или плод на отделни самоинициативи в рамките
на комунистическата пропаганда.148
След изборите (18.ХІ.1945 г.) комунистите отново се
опитват да пропагандират македонистката си политика и намерения. Пример
за това е организираното в областта честване на 29 ноември - националния
празник на Югославия. Желанието да се придаде на мероприятието масов
“всенароден характер” не се постига. Честването има само вътрешнопартиен
обхват - чете се специален доклад, в който се пояснява как БРП(к) и ЮКП в
най-скоро време ще разрешат македонският въпрос. От обявеното за осъществяване
"в най-скоро време" обединение се плашат дори и комунистите.
Причината за този страх по оценка на обкома се дължи да това, че в доклада
имало “несъвпадащи с момента лозунги за южнославянска и балканска
федерация”, “твърде гръмки думи без съдържание”, “противопоставяне
македонския народ на българския”.149
През ноември - декември 1945 г. в опозиционния печат
излизат тревожни съобщения за македонистките намерения на комунистическата
партия. Остро критични срещу ръководството на БРП (к) са предупрежденията,
че то се готви да денационализира населението в Пиринска Македония.150
От това време са и все по-зачестяващите макар и плахи
критики срещу линията по македонския въпрос в средите на низовите
комунистически организации. Иска се яснота по този въпрос. На
2.ХII.1945 г. такива искания се поставят на областно съвещание в Разлог.
Членът на областния комитет Асен Чаръкчиев обещава, че в най-скоро
време ще се изнесе специален доклад. Той напомня за становището на
партията, че “македонският въпрос ще бъде разрешен цялостно и пълно
при пълното демократизиране и изграждане на федерация на южните
славяни”. Спирайки се на въпроса за Пиринска Македония, той посочва,
че “засега едно присъединяване на Пиринска Македония към федерална
Македония на Титова Югославия не би се посрещнало добре нито от населението
на Пиринска Македония, което има вече дългогодишни и тесни политически
и икономически връзки с България, нито от населението на България”.151
Втората околийска отчетно-изборна конференция на
БРП (к) в Разлог, проведена на 13.I.1946 г., дава ясен отговор за причините,
поради които македонистката линия е неактуална. След като изброява
вече познатите партийни трактовки по македонския въпрос и произволно
обявява околията като част от “македонската земя”, а населението
му - като “част от македонския народ”, след познатите изблици на “радост”
и поздрави към “новата македонска държава и Титова Югославия”, в
доклада си пред конференцията секретарят на околийския комитет Г.
Хаджииванов признава: “Обаче македонският въпрос не заема особено
място в живота на населението в околията. То се чувства повече към
България, отколкото към Македония.152
В началото на 1946 г. се провеждат и другите околийски
партийни конференции на БРП (к). И на тях се признава, че отношението
на населението към македонистката политика на партията не се различава
от това в Разложка околия. Антимакедонистките прояви се оценяват
като “фашистки” и “михайловистки”, а “намаленото национално македонско
чувство” се обяснява с “върховисткото влияние”. Затова се предвижда
провеждането на “системна разяснителна работа за изучаване на
революционното македонско минало”, което щяло “да повдигне националното
македонско съзнание”.153
Констатацията, че в цялата област през 1945 г. не се
постига нищо за налагане комунистическите идеи за разрешаване на
македонския въпрос, е безспорна. Затова областният комитет бие тревога,
че “развенчаването на великобългарския шовинизъм” е най-сериозният
недостатък в дейността на отделите “Агитация и пропаганда”.154
Пълно признание за провала на родоотстъпната линия
по македонския въпрос се прави и по време на втората областна конференция
на БРП(к), проведена в Горна Джумая на 16 и 17.II.1946 г. В специален
раздел на доклада "Как стои у нас македонският въпрос?” се напомня,
че на конференцията от 1944 г. са взети “правилни решения” за водене
на просветна работа по македонския въпрос, за изучаване на македонската
история, за популяризиране на македонската държава, за “култивирането
на македонско национално чувство” и др. А на въпроса дали поставените
задачи са изпълнени, се отговаря:”...съвършено малко нещо направихме
в това отношение”.
“Групирането на младежта в михайловистки групи”
се обяснява с недостатъчно изяснения македонски въпрос, което способствало
младежта да се използва от “вражески” елементи. Дори и в пропаганден
аспект на македонския въпрос се гледало формално. На критика се подлагат
делегатите на конференциите в Горна Джумая и Свети Врач, защото в
преобладаващото мнозинство в анкетните си карти са се записали като
българи, а не като “македонци”. Накрая отговорността, че македонският
въпрос не е “широко поставен и разяснен”, се хвърля върху областния
комитет, който не бил дал “достатъчно указания и помощ в това
отношение.155
На македонския въпрос се спира и Вл. Поптомов. Мислите
му се свеждат до следното: исторически факт е, че вече съществува
македонска федерална държава, с която трябвало да се съобразява
политиката по македонския въпрос; “македонският народ” имал свое
правителство и развивал своя култура в рамките на Титова Югославия;
нямало нищо особено в това, тъй като югославските народи първи
вдигнали знамето на борбата срещу хитлерофашизма след СССР, а България
била окупаторка; в тази борба “македонският народ” участвал заедно
с югославските народи, поради което федерална Македония била създадена
в Титова Югославия; включването й в Югославия било справедливо, а
с това бил осъществен лозунгът “Македония - на македонците”, т.е.
“македонците” сами били извоювали правото си да бъдат в Югославия;
налице е перспективата след една-две години Македония да се обедини
в рамките на Югославия; Егейска Македония е славянска и рано или късно
също ще влезе в южнославянската федерация.
Вл. Поптомов се спира и на въпроса за Пиринска Македония:
“Що се отнася до нашата област, ще кажа следното: тук няма национален
гнет. Има македонски традиции. Не се чувства национален гнет нито по
език. Нашият край е по-изостанал и фашистките правителства гледаха
да обират тютюна. По произход населението е македонско, което е искало
самоопределението и обединението. Но необходимо ли е да предпочитаме
обединението пред всички други въпроси?” След като посочва, че националният
въпрос бил подчинен на общия въпрос на революцията, че има по-висши
задачи като изграждането на силна и демократична България и че едно
евентуално обединение” ще подпомогне реакцията в България”, той отговаря:
“Ако ние извършим тая глупост, това значи да налеем вода във воденицата
на врага.”
От по-нататъшните разсъждения на Поптомов се разбира,
че е против обединението в момента, а не изобщо. Той посочва, че в
България има два уклона по македонския въпрос. Първият бил “десен -
великобългарски”. “Зад него стоят онези, които смятат, че в Македония
живеят българи, въобще се застъпват за нейния български характер.
Този десен уклон се проявява и между нас. Казваме, че сме българи” -
признава Поптомов и веднага след това предупреждава, че десните сили
искали по този начин да скарат Пиринска Македония с Югославия и да
я разделят с България. Вторият уклон бил “левосектантският”. Неговите
привърженици смятали, че Пиринска Македония трябва да се обедини
веднага с Вардарска. Несъмнено тук Вл. Поптомов има предвид скопските
ръководители и техните помагачи в България - горещи радетели
на подобно обединение. Говорейки за тях, той предупреждава: “Който
смята, че трябва Пиринска и Вардарска Македония да се съберат, нека
знае, че помага на реакцията. Трябва да знаем, че нито БРП (к), нито ЮКП
в момента не поставят този въпрос, защото това значи да забием нож в
гърба на България. Това значи да помогнем на враговете. Ние трябва
да запазим ОФ България. Що се отнася до съюз и федерация, това може
и трябва да стане. Ние, македонците от Пиринска Македония, ще хванем
за ръка българите, а македонците от Вардарска Македония ще хванат
с другата ръка сърбите и всички заедно ще образуваме федерация
на южните славяни”.156
Както се вижда от изказването на Поптомов, на Пиринска
Македония се отрежда ролята на обединително звено за създаването
на федерация между Югославия и България. Откроява се и схващането,
че в тогавашния момент идеята за присъединяване на този край към
Вардарска Македония и изобщо към Югославия е ненавременна, несъобразена
с текущата вътрешна и международна ситуация. Подчертава се, че такова
присъединяване не е възможно без осъществяване на съюз и федерация
между южните славяни. Явен е опитът комунистическото македонистко
схващане да бъде доказано като най-правилно и да бъде противопоставено
на опозиционното становище за българския характер на Македония.
Признава се, че то се проявява и в редовете на БРП(к), затова категорично
се обръща внимание на факта, че населението отдавна било “македонско”,
било се “самоопределило”.
Противно на нормалната логика конференцията приема
задачите за бъдещата “македонска деятелност”: изучаване историята
на “македонското” националреволюционно движение в “партийната и
широката народна просвета”; изготвяне на “тезиси или учебници” по
история и отправяне искане към Министерството на народната просвета
“македонската” история да бъде включена в програмите на училищата
от областта през учебната 1946-1947 г.; запознаване на младежта с македонския
въпрос, честване на календарните дати, свързани с “историята на
македонското революционно движение”; устройване на крайгранични
срещи, изпращане на писма до НРМ, разпространение на македонски вестници
и др.157
Практиката на организациите на БРП(к) през 1945 г.
изобилства от случаи, в които партийните комитети признават явната
несъстоятелност на македонисткия курс. Много и неприкрити са признанията,
че през тази година те не са работили за неговото практическо реализиране.
Въпреки това, както е видно, не се приемат съобразени с действителните
настроения на населението решения. Независимо от явния провал и
наличието на все по-открита съпротива тази линия с някои нови положения
се вменява като предстояща партийна задача и за 1946 г.
Констатациите на областната и околийските
комунистически организации за “постиженията” в македонистката практика
отговарят на действителните факти. Картината за нея обаче не би била
пълна, ако не се добавят и някои изпуснати нейни прояви. На първо
място това е откритата демонстрация на поклонническо отношение
към Югославия, ЮКП и Тито. Особено старание в това отношение проявява
председателят на областния комитет на ОФ Георги Мадолев.158 Следва
го секретарят на областния комитет на БРП(к) Кръстьо Стойчев. От тяхно
име и от името на областните комитети на БРП(к) и ОФ продължава публичното
преповтаряне на лансирани от МКП и българското комунистическо ръководство
твърдения за “исторически събития от македонската национална история”,
за “македонския” характер на населението, неговия език, култура и
др. Характерен пример за подобно поведение е и статията на Кр. Стойчев
във в. “Пиринско дело” за Илинденското въстание. В нея авторът характеризира
въстанието като въстание на “македонския народ”, твърди, че “македонският
народ” във Вардарска Македония е осъществил заветите на Г. Делчев,
Я. Сандански и др. и недвусмислено намеква за бъдещото място на Пиринска
Македония в Югославия.159
Особено агресивна е македонистката пропаганда
по време на организираното от ОК на БКП(к) през 1945 г. честване на
11 октомври - националния празник на “свободна” федерална Македония
и 29 ноември - годишнината от създаването на ФНРЮ. Ярка проява на
поклонническо отношение и хвалебственост по адрес на ЮКП, Югославия
и Тито са изпратените по тези поводи телеграми.160 За националния
празник на Република Македония в Скопие е изпратена делегация, изразила
за пореден път “желанието” на населението в Пиринска Македония за
“обединение”. Пред нея Михайло Апостолски отново изразява позицията
на югославската страна: “Макар два дни по-рано, но първо трябва да се
присъедини Пиринска Македония, а след туй ще приказваме за федерация”.161
Пристъпва се и към популяризиране на “македонския
литературен език”. В края на годината в. “Пиринско дело” публикува
статия, в която се заявява, че в Македония се творяла нова, “македонска”
по своя характер култура, вестниците там се списвали на “хубав и звучен
македонски език”.162
За да са в унисон с партийната линия, в края на 1945 г.
и началото на 1946 г. редица комунистически активисти предвидливо
променят националността си в “македонска”. Подобна тенденция се забелязва
и сред ремсовия актив, доказателство за което са анкетните ремсови
карти от края на 1945 г., където в графата “народност” вече се появяват
“македонци”.163
От началото на 1946 г. в Пиринска Македония започва
много по-добре организирана и направлявана от скопската агентура
македонистка пропаганда, която има остро настъпателен характер.
Без особени усилия тя намира съюзници в средите на областната организация
на БРП(к) чиито функционери изпадат изцяло под скопско влияние.
Акцията започва с усиленото разпространение на
слуха, че се готви присъединяването. Опозиционната пропаганда
потвърждава това, предупреждавайки, че се готви “присъединяване
към вече посърбената Вардарска Македония”.164 Тези слухове се подсилват
и от вече неприкритата македонистка пропаганда на комунистическите
комитети. Превес се дава на пропагандата на “македонската национална
култура”. Началото й през 1946 г. се поставя с публикуваната в “Пиринско
дело” статия “Първият македонски буквар”. По повод неговото отпечатване
в НРМ се сочи, че това било “крупно културно дело” с голямо историческо
значение за “македонския народ”, че букварът щял да учи децата на
“благозвучен майчин език”, че той е “истинско духовно съкровище”,
което щяло да има голямо значение за възпитанието на “малките македончета”
и пр.165
Във връзка с предстоящото честване годишнината от
гибелта на Яне Сандански на 24 април 1946 г. в Горна Джумая пристигат
министърът на просветата на НРМ Никола Минчев и министърът на труда
- Кирил Петрушев. Заедно с тях идва и оркестърът при Радио Скопие с
народна група “Биляна” и ансамбъл “Велешката четворка”, които изнасят
концерт в горноджумайското читалище. Посещението си македонските
министри използват, за да рекламират постиженията на “македонската
национална култура”. Изнасят се беседи “За положението в НРМ” и
колко справедливо е решен македонският въпрос в Югославия.166
След завръщането си във Вардарска Македония скопската
делегация изпраща телеграма, с която благодари за посрещането и
уверява, че ще стане “верен тълкувател на желанието на народа от Пиринска
Македония за по-скорошното постигане идеала и вековната мечта на
македонския народ - обединението на Македония.167
Отсега нататък все по-често и по-често във всички публични
прояви на дейци от НРМ населението в Пиринска Македония ще се споменава
като “македонско”, като “наше”, т. е. на НРМ, на което БРП(к) не се противопоставя.
Министрите от НРМ не са очаровани от действителното
положение в този край. Те усещат неодобрението на населението
спрямо подхвърляните от тях идеи. Това ги кара да изразят публично
мнението си, че в този край все още има “остатъци от фашизма”, “неприятели
на свободата на македонския народ”. Те се оплакват, че има хора, които
се пишат “приятели” на македонската република, но с всички сили се
стремят “да не позволят на нашия народ от Пиринска Македония да се запознае
с днешните благородни усилия и постижения” на НРМ.168
Само два дни след заминаването на македонската делегация
в. “Пиринско дело” публикува статия на Кр. Стойчев по повод годишнината
от убийството на Яне Сандански. В нея се декларира, че “Македония не
е сръбска, не е гръцка, не е българска”. “Македония е на македонците”
- твърди Стойчев и заявява, че предстояло цялостното разрешаване
на македонския въпрос чрез превръщането на Македония в съединително
звено на южнославянските народи, звено, което в перспектива щяло
да послужи за сближаване на всички балкански народи.169
От югославска страна все по-настоятелно се търси даването
на национално-културни права на “македонското малцинство” в Пиринска
Македония. Очебийно става, че твърде много се разчита на въвеждането
на културната автономия като следваща стъпка към мечтаното присъединяване.
От изявлението на Кр. Стойчев е ясно, че тези внушения не са чужди и
на областното партийно ръководство, което заедно със Скопие прави
всичко възможно да се популяризира югославското виждане за разрешаване
на македонския въпрос. На 6 май 1946 г. при с. Клисура (на българо-югославската
граница) се провежда съвместно честване 43-годишнината от гибелта
на Г. Делчев. В него участват жители на Горноджумайска, Щипска и Царевоселска
околии. И от двете страни се отправят съгласувани приветствия. Изпращат
се идентични телеграми до Тито, Г. Димитров, Лазар Колишевски, К.
Георгиев, възхваляващи “мъдрата” им национална политика.170
Във връзка с годишнината за Скопие заминава и делегация,
ръководена от Георги Мадолев. Посрещанията на делегацията в Струмица,
Скопие, Охрид, Ресен, Битоля и Прилеп са предварително подготвени
и режисирани с явната цел на членовете на делегацията да се внуши
“огромното желание на македонците” от Вардарска Македония да се
обединят с “братята си” от Пиринска Македония. Навсякъде делегацията
е посрещната с възгласите “Некеме
граници!”, “Искаме братство и единство!”. Демонстрират се “голямата
любов към бракята от Пиринска Македония” и забележителните постижения
на “свободния македонски народ” под водачеството на Тито.171
Една от целите на нагласеното посрещане е българската
делегация да се убеди в предимствата на “обединението”. Това се постига.
В края на май 1946 г. от името на ОК на БРП(к) и ОФ до Тито се изпраща телеграма,
възхваляваща “героичната борба на югославските народи”, които под
ръководството на ЮКП и Тито “изгонили окупатора” и изградили
ФНР, в рамките на която “македонският народ от Вардарска Македония
осъществил своя идеал и създал своя собствена държава - основа за обединението
на македонския народ и за осъществяване докрай идеалите на Г. Делчев
и Яне Сандански”. Отправят се пожелания за дружба между България и
Югославия, която щяла да бъде гаранция за “обединението на македонския
народ”.172
Югославската обединистка идея се пропагандира и по
време на посещението на Скопския народен театър в Пиринска Македония
от 10 до 19 януари 1946 г. Пребиваването на театъра се превръща в поредната
шумна акция за пропагандиране “огромния напредък на НРМ” и необходимостта
от присъединяване на Пиринска Македония към нея. Театърът посещава
Свети Врач, Разлог, Якоруда, Неврокоп, Горна Джумая. Преди представленията
в тези градове се организират нарочни комунистически митинги,
пред които началникът на културното отделение при Министерството
на просветата на НРМ Кирил Хадживасилев изнася лекция на тема “Как
доби свободата си Вардарска Македония и нейното вътрешно устройство
в рамките на ФНРЮ”. Лекцията се поднася в хвалебствен тон. Величаят
се измислени успехи на НРМ. Според лектора в републиката имало само
“напредък и творчество”, “македонският народ” там бил не само “национално
освободен, но и напълно равноправен”. Твърди се, че подобен напредък
и свобода ще има и за Пиринска Македония, ако се присъедини към Македонската
република.173
При посещението на театъра в Горна Джумая областният
комунистически секретар Кр. Стойчев отбелязва задоволството си,
че “македонският народ има вече своя държава”, че “македонският народ
от Пиринска Македония в рамките на ОФ България също се чувства напълно
свободен”. Непосредствено след това той обявява: “Предстои по-нататъшната
задача: пълното обединение на македонския народ. Ние сме убедени,
че това скоро ще стане”. И още: “...аз вярвам, че в скоро време ние ще се
поздравим както в Горна Джумая, така и в Скопие с една обединена Народна
република Македония, която ще бъде крачка, решителна крачка за още
по-тясното сближение между ОФ България и Титова Югославия”.174
Турнетата на театъра се отразяват широко от вестник
“Пиринско дело”. Необичайно голям е броят на дописките по този повод.
Техните заглавия - “Посрещането на театъра в Разлог”, “Големият успех
на Скопския народен театър в Неврокоп”, “Голям напредък на демокрацията
в Македония”, “Предстои пълното обединение на македонския народ”,
“Във Вардарска Македония има само напредък и творчество”, са
показателни за характера на извършващата се пропаганда.175 Акцията за популяризиране
на НРМ като образец, около който следва да се “обедини” “македонският
народ”, не спира. Тя се подхранва и от дейността на организациите на
Народния фронт в България. За тази цел те издават свои пропагандни материали,
организират изнасянето на множество лекции в подкрепа на югославската
кауза, отправят все по-открито искането за даване културно-национална
автономия на пиринските “македонци”. Издигат се искания за “македонски”
училища, в които да се въведе “македонската история”, “македонската
граматика и буквар”, откриването на “македонски” културни институти,
организиране на нови организации на Народния фронт.176
Освен че съществува незаконно, организацията на
Народния фронт в Петрич извършва и пряка намеса във вътрешните работи
на страната. В края на юли, без да съгласува това с българските власти,
събира младежи за участие в строителството на жп линията Бръчко -
Банович. Когато събраните в Петрич младежи научават, че се сформира
националната бригада, отказват да заминат за Югославия и са първите,
пристигнали на старопланинския проход Хаинбоаз.177
През юли 1946 г. е регистриран първият опит за използване
на “македонския език” на страниците на “Пиринско дело”. На 29 юли вестникът
публикува дописка на “македонски език”, състояща се само от едно изречение.178
Прокарването на идеята за “обединение” в рамките
на Югославия се прави и по време на първия конгрес на Народния фронт на
НРМ от 2-6 август 1946 г. В работата на конгреса участва и Кръстьо
Стойчев. Изказването му пред конгреса показва, че линията на безкритично
приемане на югославското обединистко становище вече е господстваща
в средите на областния комитет на БРП (к). Стойчев декларира: за година
и осем месеца “македонският народ” е постигнал големи успехи и е доказал,
че стои “начело на борбата за обединението на македонския народ”;
“македонският народ” се е самоопределил и начертал съдбата си, формирал
е своя собствена държава под ръководството на маршал Тито, затова
никой не може да се съмнява в обединението на Македония около “стълба
на новата македонска държава”; Пиринска Македония трябва да има за
пример “Вардарската народна република Македония”; “македонският
народ” не може да бъде български, нито сръбски, нито гръцки, Македония
била на македонския народ. Такова било и разбирането на населението
в Пиринска Македония; трябвало решително да се срази реакцията против
прокламираното схващане за “обединението”, а “в самия ОФ, доколкото
има такива остатъци, трябва да се разчистят”; “македонският народ”
от Пиринска Македония желае обединението на “целокупния македонски
народ”; ръководителите на НРМ трябва да подпомогнат с “всички сили
истинската македонска политика”. Подобно задължение би трябвало
да имат и “прогресивните сили в ОФ България, особено отговорните
фактори, прогресивните отечественофронтовци в Пиринска Македония”.180
Накрая Кр. Стойчев се обръща с призив към НС на ОФ и съставляващите
го партии да “осветлят” повдигнатите въпроси и “да покажат на македонския
народ от Пиринска Македония истинския правилен път за обединението
около стълба, който македонският народ има в лицето на НРМ”.
С речта си пред първия конгрес на Народния фронт в Скопие
Стойчев лансира познатата позиция на БРП(к) по македонския въпрос.
Сигурно е, че той е знаел за готвените решения на Х пленум на ЦК на
БРП(к) по въпроса, приети само четири дни след конгреса в Скопие.
Все по-упоритото ангажиране на българските комунисти
с промакедонистката политика става по време, когато те разполагат
с предостатъчно доказателства за непопулярността й в Пиринска
Македония. И през първата половина на 1946 г. населението продължава
да изразява отрицателното си отношение към идеята за “обединение”.
Освен опозиционните сили срещу линията на БРП(к) се обявяват и нейните
съюзници в ОФ - областните организации на БЗНС, НС “Звено” и БРСДП.
Този факт се признава и от Кр. Стойчев на няколко пъти. На съвещание
на областния актив от 3 и 4 май 1946 г. той
твърди, че народът приемал “радушно” обединението, но се оплаква,
че имало отечественофронтовци, които се противопоставяли, че областната
организация на БРП(к) “не много” е направила за разясняване на въпроса,
че “македонското национално чувство” в Пиринска Македония било
“по-ниско от това във Вардарска Македония”. Тогава той поставя следните
задачи: да се разяснява бъдещата перспектива за разрешаването
на македонския въпрос; партийните комитети да работят за “култивирането
на македонското национално чувство сред населението, за сближението на
България и Югославия.181
Обстановката в Горноджумайска област се разисква
и на заседание на ОК на БРП(к), проведено на 6 юни 1946 г. Този път Кръстьо
Стойчев съвсем открито признава, че “неразбиране съществува и в
средата на нашата партия за обединението на Пиринска с Вардарска
Македония”. Посочва още, че имало и “тревога” сред партийната маса
“какво ще остане за България” след “обединението”. Той се опитва да
разсее нарастващата тревога сред населението и членската маса с
успокоителното изявление, че и “Димитров подкрепя решаването на
македонския въпрос”. Вън от всякакво съмнение според него е, че “Македония
ще бъде обединена в Титова Югославия”. Той пояснява, че обединението
ще бъде стъпка за изграждането на южнославянска федерация и призовава
да се води борба за разсейване на съществуващия страх, че “ако се обединим
с Вардарска Македония, ще скъсаме връзките си с ОФ България”. По-нататък
секретарят разпалено втълпява, че Пиринска Македония щяла да спечели
от присъединяването, тъй като “Титова Югославия и Вардарска Македония
са по-напред с една стъпка”, че “постиженията” за една година и половина
във Вардарска Македония се доближавали до тия в Съветския съюз. Новото
в линията за решаване на македонския въпрос се състояло в това, “че
обединението ще предшества създаването на федерацията”. Накрая
нарежда македонският въпрос да се обясни на събрания на партийните
организации в тази светлина.182Ясно е, че Кр. Стойчев е възприел изцяло
югославското становище за “обединението”, но пък е интересно, че
голяма част от членовете на областния комитет реагират остро срещу
схващането му. Те споделят, че настроението на населението е съвсем
противоположно, че в този край няма македонско съзнание. Информират
за ширещата се паника след изказването на Георги Мадолев по време
на посещението му в НРМ, че границата щяла да се премести при с. Бараково.
Членовете на областния комитет предупреждават, че съществува явна
опасност от смущения, ако тази линия продължи да се следва. В отговор
на тези опасения Кръстьо Стойчев посочва, че присъединяването
трябвало да изиграе ролята на “удар срещу реакцията у нас и у тях” и
за отстъпление и дума не можело да става.183
Проведената след заседанието по нареждане на Стойчев
пропагандна акция се проваля в зародиш. По време на акцията (юли
1946 г.) за кой ли път става ясно, че поставянето на въпроса по подобен
начин се посреща с неодобрение от населението, включително и от
значителен брой членове на БРП(к) и РМС.184
Няколкото поредни публични проюгославски изяви
на ръководните дейци на областните организации на БРП(к) и ОФ относно
пътищата за разрешаването на македонския въпрос са причина между
партиите в областния комитет на ОФ да избухнат сериозни противоречия.
В началото на юли 1946 г. става ясно, че съюзническите организации
не споделят становището на БРП(к) и открито се противопоставят на
нейната македонистка линия и на идеята за присъединяване на Пиринска
към Вардарска Македония в рамките на Югославия.
Сблъсъкът между БРП(к) и другите организации става
на проведеното на 6 юли 1946 г. заседание на областния комитет на
ОФ. Заседанието има за задача да приеме проекторезолюцията на
планираната за следващия ден областна конференция. При обсъждането
й възникват остри спорове по предлагания от БРП(к) текст за присъединяване
на Пиринска Македония към НРМ. Представителите на БЗНС, НС “Звено” и
БРСДП се обявяват открито против подобен текст и настояват той да отпадне.185
Областният комитет на БРП(к) не се отказва от намерението
да наложи своя текст за присъединението. Сериозен опит за това се
прави по време на самата областна конференция на ОФ (7.VII.1946 г.).
Това си намерение ОК на БРП(к) смята да реализира и по време на предстоящите
околийски конференции на ОФ по македонския въпрос.
Доклад пред областната конференция на ОФ изнася Владимир
Поптомов. Акцентът в него по предварителен замисъл е поставен върху
становището на БРП(к) по македонския въпрос. Прави се сериозен опит
комунистическата партия да наложи своята македонистка линия на
съюзните партии - председателят на ОК на ОФ Г. Мадолев прочита пред
конференцията отхвърления предишния ден текст на резолюцията, прокламираща
“обединението” с Вардарска Македония като “решителна крачка за
още по-тясно сближение между ОФ България и Титова Югославия”. Некоректната
му постъпка и предложеният текст за “обединението” са причина за
взривяване на обстановката. Последват енергични реакции на представителите
на БЗНС, НС “Звено” и БРСДП, включително и готовност за напускане на
конференцията. Решителната им съпротива кара представителите
на БРП(к) да оттеглят предложението си относно обединението. Отпадат
и всички текстове, засягащи македонския въпрос.186
Неприятното впечатление от грубия натиск на БРП(к)
не се заличава дори и след завършване на конференцията. За това в
информация на ОК на БРП(к) се съобщава: “Конференцията завърши с
пререкания. Резолюцията, макар че я гласуваха всички, не се яви израз
на истинско обединение на ОФ сили”.187 Потвърждение за истинските
цели на областната конференция на ОФ според замисъла на ОК на БРП(к)
е публикуваната малко по-късно информация във в. “Пиринско дело”,
в която се казва, че на нея е трябвало “да се изнесе доклад по македонския
въпрос и да се уеднаквят гледищата на всички ОФ партии по този въпрос”.188
Резултатите от конференцията още на следващия ден
се обсъждат от Бюрото на ОК на БРП(к). Оценката е, че се е получило
обединение на съюзниците против областната организация на БРП(к),
че най-конкретната проява на това обединение бил отказът да бъде
гласуван предложеният от Г. Мадолев пункт по македонския въпрос.
Кръстьо Стойчев потвърждава, че конференцията е завършила “с недобър
дух”.189
Подобни са констатациите и на останалите членове
на Бюрото на ОК на БРП(к), които обвиняват за това Г. Мадолев и Кр.
Стойчев. “Смятам, че някои наши другари поради това, че отидоха в Македония,
се позапалиха” - сочи Ст. Лисийски. А Минко Попов предупреждава,
че на БРП(к) й предстоят “големи борби” по македонския въпрос с БЗНС,
НС “Звено” и БРСДП. “В каквато и светлина да им се представи, ги е
страх” - завършва той.
Представителят на ЦК на БРП(к) Станчо Катранджиев също
оценява като погрешен и прибързан настоятелния стремеж на комитета
да наложи своите схващания за присъединяването на съюзниците.
Присъстващият Вл. Поптомов се съгласява с него и прави редица съществени
допълнения. Според него конференцията не била изпълнила поставената
цел “да мобилизира трудещите се чрез ОФ против реакцията”. Обвинява
дейците на областния комитет, че са проявили “местен национализъм”,
“нетактичност” и липса на каквато и да е гъвкавост по македонския въпрос,
поради което конференцията се е провалила. Той смята, че е било необходимо
договаряне с централните ръководства на съюзните партии, които
от своя страна да наредят на областните си организации да работят
“по македонска линия” и за “популяризирането на македонската държава”.
Вл. Поптомов критикува позицията на областното ръководство
по македонския въпрос, представена публично по различни поводи от
Г. Мадолев и Кр. Стойчев и повлияна изцяло от югославските схващания.
В завършващата част на заседанието Кр. Стойчев обобщава, че по македонския
въпрос предстои “голяма работа”, от която партията не може да се откаже,
а трябва да започне агитация. Настоява ЦК на БРП(к) да вземе отношение
и въпросът да се разясни на партийните членове. Твърди, че с Г. Мадолев
са поставили “правилно” македонския въпрос, с което отхвърля обвиненията,
че прокарва собствена националистическа политика.190
Липсата на единство в областния комитет на БРП(к) по
въпроса за “обединението” е факт. През юли 1946 г. в него ясно се очертават
две течения. На едната страна са Кръстьо Стойчев, Г. Мадолев и др., дошли
от Разложка околия активисти на организацията, опитващи се да наложат
прокарваната от ЮКП чрез ЦК на МКП линия за “обединението на македонския
народ” като предварително условие за създаването на южнославянската
федерация. Няма съмнение, че тази им позиция е внушена по време на
посещенията им в НРМ.
Против югославското схващане са преобладаващото
мнозинство от членовете на Бюрото на ОК на БРП(к) и неговите активисти,
произхождащи от Горна Джумая. Те стоят на познатата линия на партията
за стриктно спазване на постигнатите договорености и че обединението
би било възможно едва след осъществяването на проектирания съюз
или федерация между България и Югославия. Първото схващане е подложено
от тях на сериозна критика. Тази група се подкрепя от Владимир Поптомов,
в резултат на чиято намеса се налага и становището, че областната
партийна организация трябва да поставя македонския въпрос само
във вътрешнопартийни граници. В крайна сметка БРП(к) си остава единствената
политическа сила в Пиринска Македония, която продължава да раздухва
изкуствено този въпрос по указание на централното партийно ръководство,
без да се съобразява с безспорната реалност, че не е актуален, че македонистката
политика е обречена на провал. Освен партийната комунистическа дисциплинираност
другото обяснение за това поведение е все по-пълното изпадане на
част от актива на организацията под скопско влияние. Пословичното
усърдие на Кр. Стойчев и Г. Мадолев за реализиране на македонистката
просръбска политика в Пиринска Македония през следващите две години
са най-доброто доказателство и за предаността им към новите господари.
Тя може да бъде обяснена и с някои техни кариеристични надежди.
На 11 юли 1946 г. се провежда разширено заседание на
ОК на ОФ. Неговият председател Г. Мадолев се опитва да заличи неприятното
впечатление от скандала по време на неотдавнашната областна конференция.
По настояване на съюзническите организации се прави преценка на
конференцията, търсят се причини за скандала. Всеобщо е мнението на
съюзниците, че въпросът за Пиринска Македония не е трябвало да се
поставя по този начин и че вместо сплотяването на областните отечественофронтовски
организации се е стигнало до тяхното разединение единствено заради
поведението на БРП(к) по македонски въпрос.
Като резултат от това поведение през юли 1946 г. обстановката
в Пиринска Македония продължава да е напрегната. Сред населението
не настъпва очакваното успокоение. Това разбира и областният комитет
на компартията. В края на месеца настоятелно се иска ЦК на БРП(к) да излезе
най-после с ясно становище по въпроса "за" или "против"
обединението с Вардарска Македония. Становище и пълна яснота по
въпроса очаква и населението в цялата област. Засилват се слуховете,
че предстои преместване на границата при с. Бараково, както по време
на турското робство. Вина за това имат областните ръководители на
БРП(к) и ОФ, направили самонадеяни проприсъединистки изказвания
по време на техните посещения в Скопие.
Македонисткото поведение на тези дейци се превръща
в пробен камък за правилността на камунистическата политика по македонския
въпрос. Към август 1946 г. става все по-ясно, че тя не се подкрепя от населението,
от оформилата се опозиция, съюзниците
на БРП(к) в областната организация на ОФ. Областното ръководство на
БРП(к) не се съобразява с тези реални факти и продължава да провежда
наложената от центъра македонистка политика. Всичко това може да
бъде разбрано и обяснено единствено като резултат от поведението
и действията на централното ръководство на партията. През периода
1945 - август 1946 г. то продължава безкритично да приема почти всички
югославски искания, а в началото на август 1946 г. дори се ангажира
с детайлно решение по въпроса за Пиринска Македония, чертаещо безпрепятственото
й македонизиране.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.