Глава осма
КРАЯТ НА МЮСЮЛМАНСКАТА ЗЕМЯ
След свършека на войните мюсюлманските
общности на територия, равна по площ на цяла Западна Европа,[1]
са свити до минимум или напълно изтребени. Големите турски общности на
Балканите са сведени до малка част от предишния им обем. В Кавказ черкезите,
лазите, абхазците, турците и много други от по-малките мюсюлмански групи са
заставени да се изтеглят. Анадола, единственият регион, където турците успяват
да се задържат, претърпява пълна промяна, християнските малцинства изчезват, а
както източната, така и западната му част са почти напълно разрушени. Завесата
на една от най-великите трагедии в историята е спусната.
ПОСЛЕДСТВИЯТА
Както би могло да се
очаква, въпреки че рядко се признава в учебниците по история, смъртността и
миграцията на милиони мюсюлмани представлява тежък удар за политическата,
икономическата и социалната система на Османската империя и наследилите я
държави. Главните последици са очевидни. Етническата и религиозната
хомогенност на обширния регион от Сърбия до Кавказ се постига вследствие
експулсирането на мюсюлманите. Размерът и мощта на Русия (по-късно СССР) също е
пряко следствие от руската експанзия за сметка на мюсюлманите в Южна Русия,
Крим и Кавказ. Но има и последици, които не са толкова очевидни и се нуждаят от
изясняване. Между тях са последиците от турската национална катастрофа
за политиката на османските и турските национални правителства и за състава на
турското население.
Източният въпрос
поколения наред е на дневен ред в европейската дипломатическа история.
Представена спокойно чрез скучната учебникарска проза и придружена от карти,
показващи последователното намаляване на османските територии, хиляди томове
до последни подробности разкриват хода на войните и дипломатическите
машинации, довели до падането на Османската империя. Загубите на човешки живот,
които съпровождат разрешаването на Източния въпрос, не се споменават. Но за
турците и другите мюсюлмани Източният въпрос означава доста повече от загуба
на територия, много повече от увреждането на имперския престиж на „Болния
човек на Европа”; той се изразява в мащабни загуби на човешки живот. Ако се
съди по съотношението между смъртните случаи и бежанците спрямо цялото
население, никоя друга европейска страна не е претърпявала такива загуби от
Тридесетгодишната война насам.
ПОЛИТИКАТА НА ОСМАНСКАТА ДЪРЖАВА
И УРОЦИТЕ НА ИСТОРИЯТА
Историците могат да
пренебрегнат последиците от демографските събития върху политическите решения,
но тогавашните правителства не могат да си позволят подобен лукс. Когато
османците се сражават с революционерите в Гърция, те се опитват да компенсират
убийствата на хиляди техни турски сънародници и да избегнат подобна съдба да
сполети останалите европейски турци, а не само да вдъхнат сила на умиращата
империя. След 1878 г. опасността за турците и другите европейски мюсюлмани се
промъква в самия дом на османците чрез присъствието на стотици хиляди бежанци
пред портите. Следователно когато турците се опитват да задържат Македония или
Източен Анадол, те просто защитават своите от единственото, което може да
очакват – изгнание и клане. Това не е просто политически проблем от типа, който
би обезпокоил всяка друга страна. Когато Франция загубва Елзас-Лотарингия в
полза на Германия, тя не очаква, че французите в тези области ще бъдат избивани
или пратени в изгнание. Австрия не очаква такава съдба да заплаши германците
от Тирол след италианската окупация. А тъкмо такива мрачни перспективи
надвисват над турците след завоюването на техните територии. Рядко някой се е
замислял за последиците от подобни рационални опасения за османската политика и
подобен анализ не е предприеман. Естествено, отбраната на османската територия
често изглежда като акт на западаща империя, която се опитва неправомерно да
задържи земите си противно на стремежите на християнското население и пред
лицето на неминуемо поражение. Остава впечатлението за една жестока или
оглупяла империя, а не за империя, която напразно се опитва да запази живота на
народа си. Да се разглежда късната Османска империя само като благородна защита
на османските поданици, би било неправдоподобно прикриване на много други
фактори, които оказват влияние върху османските политически решения. Но и
игнорирането на усилията на империята да защити народа си, е също така
неоправдано.
Най-добрият пример за
историческата заблуда може да бъде традиционната трактовка, давана за Първата
световна война в съвременните исторически книги. Повечето историци само
споменават за османските депортирания на арменци. Лишено от своя исторически
контекст, османското решение да бъдат депортирани арменците, изглежда
ирационално, мотивирано главно от омраза към едно малцинство. Всъщност уроците
от събитията на Балканите и Кавказ дават ясна представа на османците какво могат
да очакват от националистическите революции и руското нашествие в Източен
Анадол. В България, Гърция и Македония същите процеси водят до клането над
турци. Защо османците трябва да очакват нещо друго да се случи в Анадола? В
течение на сто години Русия се разширява, като непрекъснато изтласква
мюсюлманите. Кримските татари и черкезите са прогонени от руснаците. В Южен
Кавказ те заменят турците с арменци. През 1915 г. руснаците се готвят отново да
се придвижат напред. Арменските революционни групи вече са започнали въстанието
си, обхванало цял Източен Анадол, избивайки селяни мюсюлмани и дори завземайки
град Ван. Каква съдба могат да очакват мюсюлманите от Изтока, щом руснаците се
намесят? Едва ли нещо по-различно от това, което се случва на турците в
България или Македония.
Османските управници не
могат да си позволят да пренебрегват уроците от османската история. В своя
исторически контекст депортирането на османските арменци е напълно логично.
Това не означава, че разсъждаваме за депортациите от морална гледна точка –
действията на всички участници в Първата световна война са толкова оцветени от
нехуманност, че никой не може да разбере кой е хвърлил първия камък. Обаче ако
се изследва историята на насилствената миграция и смъртността, жертва на които
са турците и другите мюсюлмани, няма да е трудно да се намери обяснение за
арменските депортации като част от историческия процес. Това при всички случаи
е за предпочитане пред теориите, които обясняват историческите събития просто
като поредица от ирационални действия.
СЪСТАВЪТ НА НАСЕЛЕНИЕТО НА ТУРЦИЯ
Миграциите през ХІХ в.
водят към значително нарастване на мюсюлманите в Османската империя. Тъй като
сега не е възможно да се даде що-годе точна оценка за броя на населението в
по-голямата част от Османска Европа в началото на ХІХ в., само Източна Тракия,
Истанбул и Анадола могат да се използват с цел съпоставка. В тази зона,
приблизително обхващаща територията на днешна Турция, делът на мюсюлманското
население нараства заради миграцията от приблизително 70 на 80 процента от
цялото население за периода от 1800 г. до 1912 г., непосредствено преди
Балканските войни. Арменското и гръцкото население, въпреки че бележи значително
увеличение поради естествения прираст, като относителен дял спада от 21
процента до 17 процента от цялото население. Имиграцията на над 400 000
турци по време и след Балканските войни води до още по-голямо нарастване на
мюсюлманското мнозинство, но тези демографски промени, които настъпват през
1912-1913 г., са нищо пред промените по време и непосредствено след Първата световна
война, в резултат на което възниква демографски мюсюлманската Турска република.
След войните новата
Турска република е страна, силно засегната от имиграцията през последните сто
години. Повечето историци признават голямото въздействие, което емиграцията на
християнски малцинства оказва върху Турция, но не обелва дума за последиците
от милионите мюсюлмански емигранти и техните потомци. Няма начин да се проследи
с точност мястото на бежанците сред населението на Турция. Възможно е обаче да
се направи приблизителен модел на мястото на бежанците и техните потомци в
населението на Турция. Ако бежанците бяха поставени при същите демографски
условия като останалото мюсюлманско население на Анадола и Тракия, те и
техните потомци биха били почти три милиона през 1923 г. или приблизително една
пета от цялото мюсюлманско население на Турция. Бежанците се заселват главно в
Западен Анадол, Истанбул, Източна Тракия и отчасти в Североизточен и Южен
Анадол. Потомците на бежанците биха съставлявали почти една трета от
населението на тези „целеви” райони[2].
ПОЛИТИКАТА НА ТУРСКАТА РЕПУБЛИКА
След поражението на
гърците в Анадола Мустафа Кемал Ататюрк и неговите съратници турски националисти
предприемат радикално преустройство на османската държава, икономика и
общество и пристъпват към създаването на Турската република. Един от социалните
и политическите темели на новата република е катастрофалният опит от
изминалите сто години, особено загубите от войните през 1912-22 г. Последиците
от големите загуби на мюсюлманите и турците тегнат и през следвоенните години,
засягайки както външната, така и вътрешната политика на новата Република
Турция.
Външната политика на
Турската република се характеризира с пацифизъм и неутралитет. Дори през
тридесетте години на ХХ в., когато национализмът и иредентизмът отново са във
възход в по-голямата част от Европа, Турция остава официално удовлетворена от
териториите си, които запазва в Анадола и Източна Тракия. За да се разбере
турската външна политика, трябва да се възприеме Турция като страна на
скорошна бежанска имиграция и много висока смъртност. Ататюрк и неговите
последователи никога не биха допуснали да се изличи от паметта, че значителен
дял от турците са били заставени да напуснат Балканите. Нито пък биха могли да
игнорират омразата, породена от гръцкото нашествие в Анадола. Естествено, не
би имало нещо по-лесно от това да се раздухат пламъците в иредентизма и да се
подведат по виковете „Напред към Солун!” в периода след войната в Анадола. Но
това би означавало да се възкреси старият идеал за военната държава. Това би
могло да доведе до разширяване на Турция, макар и обратният резултат да не е
изключен, но при всички случаи би означавало възраждане на реваншистката и
експанзионистката държава и смъртен удар за съсредоточената върху вътрешните
си проблеми реформистка държава, какъвто е замисълът на Ататюрк. Като отхвърля
всеки уклон към иредентизъм, Ататюрк насочва цялата енергия на гражданството и
държавата към реформите. С други думи, опитът от бежанската емиграция и
високата смъртност заставя турската държава да следва пасивна външна политика.
Всяка друга политика би означавала бедствие за така жадните за реформа
икономика и общество. Това в никакъв случай не омаловажава мъдростта на
водачите, които насочват турската външна политика. По-елементарните личности
биха избрали „славата” пред трудната задача за преобразуване на обществото.
Би ли могъл някой да
повярва, че радикални реформи от типа на предприетите от Ататюрк биха успели
през ХІХ в.? Ататюрк променя езика, мястото на религията, формата на
управление, образованието, обществото, дори самоидентификацията на хората (от
„мюсюлманин” в „турчин”). Никой друг близкоизточен водач не е успял за извърши
толкова радикална реформа, въпреки че мнозина са опитвали. Дали народ, твърдо
вплетен в „старите традиции” и дълбоко убеден в правилността на неговия
консервативен „жизнен стил” би приел такива реформи? Почти сигурно отговорът е не.
Но турците от 1923 г. не са такъв народ. Те са изпитали върху гърба си, при
това по най-ужасния и впечатляващ начин, че старите традиции не работят. Почти
една четвърт от техните сънародници са убити. Стотици хиляди поданици на
султана са загубили родните си места и водят изпълнен с рискове живот в новите
земи. Страната се нуждаеше от лидер с необикновена сила и визия, за да
предприеме такава реформа, но собствената история трябваше да убеди самите
турци, че тази реформа е жизнено необходима.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ – СМЪРТНОСТ И МИГРАЦИЯ
Цифрите в Таблица 30
представляват занижени преценки за смъртността сред мюсюлманите.
ТАБЛИЦА 30
Смъртност
и миграция на мюсюлманите
Смъртни
случаи Бежанци
Гръцка
революция
|
25 000*
|
10 000* (отпътували)
|
Кавказки
войни, 1827-1829
|
неизвестно
|
26 000 (оцелели)
|
Кримско
експулсиране
|
75 000*
|
300 000 (отпътували)
|
Кавказко
експулсиране
|
400 000*
|
1
200 000 (отпътували)
|
България,
1877-1878 г.
|
260 000
|
515 000 (отпътували)
|
Източна
война,1877-1878 г.
|
неизвестно
|
70 000 (оцелели)
|
Балкански
войни
|
1 450 000
|
410 000
(отпътували)
|
Кавказ,
1905 г.
|
неизвестно
|
–
|
Източен
Анадол, 1914-1921 г.
|
1 190 000
|
900 000 (вътрешни бежанци)
|
Кавказ,
1914-1921 г.
|
410 000
|
270 000
(отпътували)
|
Западен
Анадол, 1914-1921 г.
|
1 250 000
|
480 000†
(отпътували)
|
|
|
1 200 000 (вътрешни бежанци)
|
_______________________________________________________
ОБЩО: 5 060 000 5 381 000
*Приблизителна оценка
†Гръцко-турски обмен на население
Заб.: По-голямата част от загиналите на фронта войници
и част от смъртните случаи сред цивилните не се включват.
Статистиката е
неадекватен показател, когато става дума за ужасяващи загуби. Те могат само
бегло да очертаят чудовищността на човешкото страдание. Бройките на умрелите,
достигнали милиони, притъпяват човешките усещания. Наистина е странно, че подробностите
за смъртта на един човек ни карат да страдаме повече, отколкото като разберем,
че милиони са починали. Въпреки това статистиката трябва да се прегледа, за да
се прецени мащабът на мюсюлманските жертви.
Много смъртни случаи сред
мюсюлманите са останали извън архивите и не е правен дори опит за преценка.
Нещо повече, при изчисляването на цифрите в таблицата винаги са предпочитани
по-ниските стойности. Ако бяха взети предвид високите стойности, крайните
цифри както за смъртността, така и за миграцията биха се увеличили с милиони.
(Например Кемал Карпат преценява, че два милиона кавказки мюсюлмани са прогонени,
от които 1,5 милиона оцеляват.)[3]
Смъртните случаи сред мюсюлманските
бойци и цивилни извън зоната на военните действия (от предизвикани от войната
глад, болести и т. н.) не са взети предвид, въпреки че с пълна сигурност може
да се каже, че те са причинени от същите фактори, които са предизвикали
смъртта на включените в таблицата. (Например загубите на мюсюлманското
население в Анадола от 1914 до 1922 г. всъщност възлизат на почти три милиона;
от тях само 2,4 милиона са показани в таблицата, тъй като централните и
северните области на Анадола, които не се счита за част от военната зона, са
били изключени). С изключение на данните
за периода от 1914 до 1922 г. повечето загинали във войните турски войници също
не са взети предвид. Войниците от Анадола например се сражават във всички
османо-турски войни и дават изключително много жертви.
Ако се вземат предвид и
оценките зад „няма данни”, резултатът е приблизително 5,5 милиона умрели
мюсюлмани. Повече от пет милиона[4]
бежанци са принудени да напуснат домовете си, много от които в крайна сметка
трябва да бъдат отнесени към мъртвите.
Когато се извършат
анализите и пресметнат бежанците и смъртните случаи и се установи вината,
това, което остава, е скръб за всички несъзнателно въвлечени в трагедията
актьори. Количественият подход на демографа и категоризирането, което прави
историкът, може много лесно да замени ужаса с абстрактни идеи. Концепции като
„империализъм” и „национализъм” предлагат необходими и ценни обяснения за
историческите явления, но те са недостатъчни сами по себе си. Въпреки че
симпатията и емпатията рядко намират място в книгите по история, те съвсем не
са излишни, ако искаме да вникнем в съдбата на мюсюлманите на Балканите, Крим,
Кавказ и Анадола. Нека се опитаме да осъзнаем какво означава смъртта на над пет
милиона човешки същества и разрушаването на нормалния живот на милиони други
личности – милиони разкази за преживения личен ужас. Задачата надхвърля
човешките възможности. Затова сме принудени да анализираме статистиката и да
разсъждаваме за мащабни премествания на хора, подход, който по същество е
твърде отдалечен от страданията, които са в основата на сухите данни.
Какво наистина са
преживели тези мюсюлмани, са разбрали само онези техни съвременници, които са
видели с очите си смъртта и умиращите, подобно на онзи чиновник от железниците
в Османска България през 1878 г., който намерил едно малко турско
момиченце останало живо сред замръзналите трупове на 400 бежанци, сред които
със сигурност и нейните родители и близки. Участта на тези мюсюлмани – това е
участта на това семейство, изтръгнато от дома и обречено на смърт. Това е и
участта на малкото момиченце, спасено от чужди хора. Потомците на това
момиченце и на останалите оцелели са тези, които израстват, за да се превърнат
в мнозинството граждани на съвременната Турска република.
[1] Към
Западна Европа отнасяме Франция, Испания, Португалия, Германия и Италия без
Британските острови.
2 Това са много приблизителни оценки, но като
цяло могат да се приемат за верни. За да се стигне до общия сбор, бежанците и
техните потомци са разглеждани като постоянно население до 1878 г., след това
приемаме, че са нараствали с 0,013 годишно до 1922 г. Изваждаме 20
процента за сметка на естествената
смъртност през този период. Тези индикатори отговарят на обичайното за
мюсюлманското население в „целевите” райони на имиграцията. Не сме правили
допълнителни допускания за случаи като бракове между бежанците и за цялото
население. Действителният дял на потомците на бежанците очевидно надхвърля
цифрата, която посочваме тук и много повече от една пета от мюсюлманското
население на Турция са потомци поне на един бежанец, но като цяло прирастът на
населението остава незасегнат; т. е., ако бежанците не бяха придошли, местните
жители биха се женили и имали деца. (Появата на още „n” брой лица означава, че
като умножим тази величина по коефициента за фертилност, получаваме колко деца
са се родили).
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.