Съпротивата срещу
комунистическия режим в Пиринска
Македония (1944-1948 г.)
Един отчет за "успехите" на "народната"
милиция в Горноджумайска област за периода от 9.IХ.1944 г. до 9.IХ.1948 г.
говори красноречиво за мащабите на съпротивата срещу комунистическия
режим в този край.3
Изброяването на успехите започва с хвалби за
осигурената от милицията подготовка и успешно провеждане на
т. нар. "народен съд". "Затворите бяха пълни с народни
врагове", които успешно и в срок бяха подготвени за народен
съд" - се чете в доклада.
"През 1945 г. започнаха да възникват малки нелегални
фашистки групички, с които ДС успешно се справи" - се чете по-нататък
в доклада. Създадоха се, и то оформени вече, михайловистки групички
най-вече в Светиврачка околия." Това било свързано с обстоятелството,
че Никола Петков е излязъл в опозиция. И въпреки всичко органите
на ДС успявали да разкрият тези "фашистки организации и техните
организатори", да ги изправят пред съда.
Освен опозицията и нейният водач Никола Петков, виновно за
появата на "групичките" според съчинителите на доклада било и чуждото
разузнаване, което "много активно" подпомагало тези "михайловистки
банди". "Но нашите органи на ДС успяха успешно да ги ударят
и унищожат. Чуждото разузнаване - англо-американските империалистически
шефове, не спряха и като резултат от тяхната помощ беше образувана
в Петрич една нелегална шпионска организация, ръководена от долнопробен
селски бабаитин и криминалист Димитър Хаджитрайков, но нашите органи
от ДС успешно разкриха и заловиха организатора Хаджитрайков"
- завършва поредната милиционерска хвалба, без да се дадат конкретни
доказателства.
По-нататък отчетът изброява следващите, редящи
се един след друг "успехи" на ДС от 1945 до 1948 г.: заловена
"една диверсионна група", имаща за задача "да взимат
сведения от наша страна и ги изпращат в Гърция"; ликвидирането
през 1947 г. на нелегалната група на полковник Гологанов в Огражден
и на Иван Дафков в Пирин; ликвидирането на "шпионската група"
на Кара Мустафа през 1948 г.; залавянето на "опасния главорез
и жандармерист Пенкин", на група "гръцки шпиони, готвещи се
да минат в нелегалност и тероризират населението".
За "най-крупен акт" от дейността на ДС през
1948 г. се сочи унищожаването на "бандитите" Ив. Руйчев и Герасим
Тодоров от с. Плоски и с. Влахи. "За последен път всички михайловисти
се бяха насочили точно там" и това се дължало на факта, че населението
на двете села не било просветено. Виновни за това били ОК на БРП(к)
и ОФ. Ликвидирана била "банда" от 30-40 човека.
Задължително е да се подчертае, че десетилетия наред,
включително и до днес, позовавайки се на отчетите на ДС и съдебните
материали, прокомунистическата преса и пропаганда дамгосват
най-безочливо четата, четниците и войводата Герасим Тодоров като
"банда и бандити". Само понякога и без да искат, именити ликвидатори
на това движение ще повдигат завесата за истинския размах и постижения
на "бандитското" движение. Такова например е едно късно
признание на ръководилия операцията по ликвидирането на четата
К. Кюлюмов, в което сочи: "През 1947-1948 г. бандата на Герасим
Тодоров държеше територията на бивша Санданска (Светиврачка)
околия, голяма част от селата в този край, прехвърляше част от Разложко,
дори стигаше до Гоцеделчевско - оттатък през Пирин и част от бившата
Горноджумайска околия. Това беше не само най-голямата банда в България,
но и най-опасната поради това, че тя контролираше територия, в която
почти беше ликвидирана народната власт".4
Оставяме читателите сами да стигнат до извода дали
наистина става въпрос за "банда" и "бандити", при
положение че са факт неоспорими свидетелства, сочещи, че за разлика
от "народните" партизани "бандитите" нямат нито
една регистрирана акция срещу мандри, частно имущество и имоти,
кражби или мародерства; че "бандитите" винаги заплащат
със собствени средства придобитите без насилие стоки (хляб, брашно,
цигари, цървули и др.), винаги дават разписки за всичко, че населението
от много села доброволно ги подпомага и им симпатизира. Подпомагат
ги и голям брой членове на управляващата по това време комунистическа
партия.
Истината изисква да не се подминава фактът, че
по време на дейността на четата и лично от войводата се извършват
и насилия, включително и убийство. Пропагандата извежда на преден
план темата за "побойниците", но скрива факти за неспирния
терор, на които са подложени семействата, близките и помагачите
на четниците и най-вече на войводата. Побоите, над които пропагандата
така силно акцентира, за да очерни четата и нейния войвода, са
най-вече в отговор на издевателствата от страна на видни представители
на местната "народна" власт срещу ятаци и близки на четниците.
Те идват едва след неколкократни, включително и писмени предупреждения
да ги прекратят. Силно преувеличени обаче са твърденията на комунистическото
следствие за размера на "побоите", защото минути след
раздялата с четата "пребитите до смърт" (при това единици)
комунистически агенти и активисти бързат да пишат поредните
си доноси до "народната" милиция и ДС.
Във връзка с твърденията
за "бандитските" прояви на четата е нужно да се каже и истината
за старателно премълчаваните от бившата ДС факти относно извършеното
от войводата убийство. Фактите сочат, че с помощта на известния
в тогавашното село Гара Пирин комунистически кмет Галчо Василев
ДС внедрява в четата свой агент, с основната задача да убие войводата.
Поведението му обаче е твърде съмнително, затова ръководството
на четата решава да го постави на изпитание. Изпраща го да изпълни
уж произнесена смъртна присъда над споменатия кмет.
Връщайки се, лъжечетникът докладва, че не е успяал
да изпълни задачата, защото пистолетът засякъл, а бомбата не избухнала.
Успокояват го, че ще има втора възможност да стори това и го поставят
да пази спящите в зимните преспи четници. Агентът не знаел, че са
го въоръжили с обезвредени бомба, пушка и патрони. Попада в капана
и е заловен в момент, когато се опитва да изпълни поставената от
ДС задача - убийството на войводата. За зла негова участ този път и
пушката, и бомбата отново засекли. Следва произнасянето и изпълнението
на неговата смъртна присъда.
Соловата акция за ликвидирането на войводата, а
с това и на четата пропада. Затова ДС старателно се подготвя за
широкомащабна акция с кодовото название "Елен". Акцията
се провежда през март-април 1948 г. Освен цялата милиция от Горноджумайска
област тук е милицията и от Дупнишко, Кюстендилско, Пернишко и
Софийско, всички военни части от Югозападна България, запасняци.
Блокирани са подстъпите към Пирин от всички места. Населението
от десет села е събрано в специални лагери или блокирано, без право
да напуска къщите. Такъв бил единствено възможният начин за залавяне
или унищожаване на неуловимите и ползващи се с подкрепата и
симпатиите на местното население четници на войводата Герасим
Тодоров. Шести пирински отряд - така се назовава четата по решение
на своето командване. Тях антикомунистически настроената
част от населението в Пиринска Македония никога не нарича
"банда" и "бандити", а чета, горяни или комити.
Блокадата успява. От множеството запазени документи
ясно се вижда, че за нейния успех най-много допринасят предателството
и внедрените секретни сътрудници на ДС. Много от тях са известни,
но някои са все още неизвестни, спотайват се и гузно мълчат. Други
се вживяват все още в ролята си на герои. Най-вече заради това им поведение,
за да понесат заслужена морална
присъда и в интерес на историческата истина, си позволяваме да
публикуваме техните имена.
За да не попадне жив в ръцете на милицията, Герасим
Тодоров се самоубива. Разкъсаното му на парчета от бомбата тяло
е изложено на показ на площада в с. Гара Пирин за поругаване и сплашване
на населението. Без отглас остават молбите на майката на Герасим
да получи и погребе тленните останки на своя любим син. И до днес мястото,
където комунистическите агенти са изхвърлили неговото мъртво
тяло, е неизвестно. За него знаят все още живите "герои"
от областното управление на бившата ДС в Горна Джумая (дн. Благоевград)
и Свети Врач (дн. Сандански), но те мълчат. Защото не "бандитите"
от четата на Герасим Тодоров, а те по време на следствието извършват
седем зверски убийства на четници и ятаци. За да прикрият престъпното
си злодеяние, по-късно вписват убитите в присъдите на провелия се
комунистически съд.
Интересен е фактът, че като ятаци и помагачи на четата
се включват голям брой членове на БРП(к). Това затруднява следствието
и самия процес. Управляващите трябва да съдят членове на партията,
което ги поставя в твърде деликатно положение. В крайна сметка
се решават освен в партийния, да ги съдят заедно с останалите живи
четници и ятаци в съдебния процес, за да ги използват за разобличаване на
"бандитската" дейност на четат.
Следственото дело се поверява на кръвожадния и
компрометиран пред населението в тогавашната Светиврачка околия служител
на ДС Георги Богданов (Графа) - известен със съмнителното си
политическо и криминално минало преди преврата от 1944 г. По спомени на живи
свидетели Графа успява да се присъедини към "народната" милиция,
след като организира и участва в началото на октомври 1944 г. в извършването на
десетки убийства на активни членове и симпатизанти на ВМРО от Светиврачка
и Петричка околия. Познат на всички попаднали в арестите на милицията
е като майстор за изтръгване на всякакви признания. Колкото и да
били твърди, много от попадналите в неговите ръце били принуждавани да пишат
това, което той им диктува, след като ги е подлагал на нечовешки мъчения,
които непрекъснато изобретявал.
Внимателното вглеждане в оригиналите от следствените
дознания показва, че по-голямата част от тях удивително си приличат
- с еднаквия почерк, многократно повтарящата се история за подбудителите,
"зверствата на бандитите", връзките с опозицията, чуждото
разузнаване и т. н.
Освен чрез насила изтръгнатите и диктувани според
предварителните начертания на обвинението показания за успеха
на процеса старателно се подготвят и прокурорските свидетели.
Две секретни донесения на Богданов сочат ясно как предварително
се монтира този процес, но и за това как до известна степен се проваля.
За да доведе поставената му задача докрай, Графа
достига и до това по време на процеса да противопостави брат срещу
брата. Идеята му възниква във връзка с това, че в четата участва
и братът на председателя на градската управа на Свети Врач и член
на ОК на БРП(к) Йордан Ризов. Първоначално Ризов дава съгласието
си да е прокурорски свидетел на започналия на 14.VI.1948 г. в Свети
Врач процес. "За уточняване на показанията му със същия бе проведено
съвещание и той получи съответно инструкции и указания. При самия
процес обаче той даде показания, недопустими за комунист, особено
такъв на отговорна партийна и обществена работа" - се оплаква
Графа в поредния си "строго секретен" доклад до ДС в София.
Като свидетел на обвинението той тръгнал "по линия да се старае
да омаловажава деянията на бандитите и дори да ги оправдава със
специфичните условия, при които те са живеели". Половината
от тези "прости хорица" според Ризов били жертва на тези
условия, били тръгнали по "лошия" път несъзнателно, поради
тяхната "откъснатост и наивност". Ризов се опитал да оправдава
и своя брат, подчертавайки, че той не можел да постъпи другояче, освен
да стане "сътрудник на бандата". Така прокурорският свидетел
се обявил "решително против властта", обвинявайки я, че не
била "на своето място".6
За поведението на споменатия прокурорски свидетел
Графа пише и специално "лично строго поверително донесение"
до помощник-министър Руси Христозов. В него четем: "Отчитайки
сериозността на процеса около ликвидираната банда на Г. Тодоров,
особено обстоятелството, че по същия ще бъдат издадени доста
смъртни присъди, аз се ориентирах, като отговорник на същия процес,
да привлека като прокурорски свидетел освен пострадалите участници
в разгрома на бандата и пр., но и към отговорни фактори и общественици,
и то от всички партии, които да изнесат отражението на съществуващата
банда върху ОФ-мероприятия, инициативи и пр. и въобще върху цялостния
живот на този край
Интересното в случая е, че ударът на ДС се насочва
към известни в отечественофронтовските среди от околията личности,
произлизащи от съюзните на комунистите партии - казионното
БЗНС и НС "Звено", заемали и заемащи отговорните постове
околийски управители. Целта според Графа била да се разобличат
"вдъхновителите на бандата" - Славейко Ангелов и Асен Бояджиев
от "Звено" и Г. Тополигов от БЗНС. Истинската цел обаче е съдебното
дело да се използва и за саморазправа с неудобните личности
в коалиционните на комунистите партии. Затова на съвещание на
бюрото на ОК на ОФ било решено прокурорски свидетели да са Н. Х. Митов
- бивш секретар на ОК на ОФ, В. Тушев от БЗНС и Иван Ибризов от "Звено"
и др. Ризов бил изявил сам желание да свидетелства, за да разобличи
"вдъхновителите на бандата" Г. Тополигов и Асен Бояджиев.
Предложението си да свидетелства Ризов бил подкрепил и с факта,
че е от с. Влахи и че брат му също е замесен и за да не си помислели хората,
че заради брат си "се държи настрана". Освен това по време
на следствието и Асен Бояджиев
като един от главните обвиняеми бил пожелал Ризов да е свидетел.
По-нататък Графа доразкрива: "При тая конкретна обстановка
както аз, така и бюрото се съгласихме Йордан да свидетелствува.
Разпределихме и кой какво ще говори. В предварителен разговор с
Г. Давидов в ДС Й. Ризов дори бил попитал дали ще е удобно да говори
по време на процеса за своя брат, защото дълбоко в себе си бил убеден,
че той е невинен. Давидов го уверил, че "всичко, което може да
каже за брат си, има къде да го каже, а именно - партията, а тук на публично
място не бива, защото това може да ползва не нас. Постарах се да
го убедя, че това не бива да се върши и че случаят ще бъде разгледан
на друго място, където положително няма да се допусне грешка.
Й. Ризов дал да се разбере, че няма да говори (за брат
си) - съобщава Графа. "Когато излезе да говори - продължава
разказа си той - за голяма наша изненада той изнесе едва ли не защитна
реч за обвинението." Като човек от Влахинския край той твърдял,
че "не хората от подсъдимата скамейка са виновни, а условията
и откъснатостта са допринесли най-вече за техните престъпления".
"Когато бе апострофиран от председателя и запитан за по-конкретни
неща - продължава своя разказ Графа, той тръгна по линията да оправдава
брат си, на всеослушание заяви, че брат му донесъл на властта за всичко
чрез самия него и други служебни лица и че той не е виновен... След неговите
изказвания се почувства веднага промяна както в настроението
на подсъдимите, така и всред гражданството. Защитата използва
най-рационално неговото изказване, за да измести центъра на обвинението.
Не биваше да бъде допуснат като свидетел, познавайки чувствата
му към брат си" - завършва с голямо съжаление доклада си Графа
и посочва, че за случая по партийна линия бил направил "достояние
в ЦК".7
Независимо от споменататия свидетелски "провал"
съдебното дело протича по предвидения в ДС и околийския комитет
на БРП(к) сценарий. Инструктираните съдии произнасят предварително
посочените, включително и смъртни присъди.
* * *
Друг не по-малко интересен епизод от дейността на четата
на Герасим Тодоров е отношението му към дошлите в края на 1947 и началото
на 1948 г. стотина македонски учители и книжари с амбицията да
разпространяват новата македонска книжнина, да ограмотяват
подрастващото поколение и населението на новосъздадения
"македонски литературен език". Ще се спрем по-подробно на
този въпрос, защото тъкмо той е обект на фалшификации от страна на
македонистката пропаганда. За жалост основен изразител на тези
фалшификации е Крум Монев - четник в четата на Г. Тодоров. Едва
19-годишен, той престоява в четата около 3 месеца. Пет десетилетия
по-късно той тиражира долнопробната лъжа, че четата е създадена
от "най-будните македонци", за да се борят за "свободна
и независима Македония" на "македонския народ".
Показателни за отношението на Герасим Тодоров
към македонските учители са запазените писмени свидетелства
за една негова среща с македонския учител Петър Макревски в родното
му село Влахи. Най-интересно от тях е едно "Известие за с. Влахи
и случаят на 12.II.1948 г. т. г." на учителя Макревски, написано
до ДС веднага след срещата му с войводата и негови четници на общоселска
седянка в къщата на селския партиен секретар Йордан Руйчев. Той сочи:
"Влязоха с пистолети в ръце трима нелегални, един нисък, а двамата
високи. Единият от тях беше с брада обраснал, като да приличаше на
Хр. Ботев. Същите имаха и пушки, и бомби, а и раници пълни и по едно
кепе отгоре. Ниският, научих, че е бил Герасим. Същият викна веднага,
влизайки: "Горе ръцете" и ние постъпихме така, както ни
заповяда пред оръжието. Герасим запита кой съм и откъде, аз отговорих
истината. Той с остър тон се обърна към неговите и рече: "Той е
нашият седенкар, той е Тито, Титовият агитатор."
Следва разказът му как били малтретирани, след което
Герасим се бил сетил отново за него. "Ми каза - продължава Макревски
- още сутринта да си замина от Влахи. Мене ми говореше: "А ти
бре, заблудено комунисто, знай, че ти си само за пропаганда."
Ме псуваше, но аз си мълчах, се усмири положението и Герасим пак почна
на мен да говори: "Нема да си одиш, но ще си ограничиш дейността".
На всички ни казваше: "Будали едни, зери не сте чули, дека в Украйна
партизаните напредват против комунистите. Слушайте църните радиостанции.
Народното Димитровско правителство, дека има много министерства,
а Англия с толкова колонии има по-малко министерства."
"Мина и това. Руйчев го вързаха. Георги го пуснаха,
а мен ме тръгна Герасим да стана и рече: "Убиен ще беше, но благодарение,
че седеше при сестра ми и си позволил на детето мое да му дадат обувки
на учителския съвет" - продължава показанията си Макревски.
"Потърси ми и пари, аз се колебаех, но му ги дадох
всичките пари, които имах в кисето - 4 500 лева, (ми) ги върна, без да
видат от неговите другари бандити никои. Тогава пак ми заповеда в
срок от три дни да се изсела от Влахи, иначе (и ако) милицията рече да
те чува, пак ке те убия."8
По-нататък Макревски съобщава, че го завели в
квартирата, за да му вземат оръжието, как сестрата на Герасим и нейната
дъщеря, у които живеел, се застъпили за него, свидетелствайки,
че няма оръжие.
Според сведението на другия свидетел - Йордан Руйчев,
по време на седенката нахълтали неочаквано нелегалните Герасим
Тодоров и Петър Гърков (Попето). Още с влизането си Герасим Тодоров
започнал да му нанася удари с пистолета по главата, да го псува и
му се заканва, че ще го убие. След това се обърнал към учителя Макревски,
ударил му няколко плесника и му казал: "Да станеш да си отидеш,
тука не можеш да правиш Титова Македония".9
Македонският учител Петре Макревски дава
показания за случилото се и по време на следствието след ликвидирането на
четата. В тях той не само повтаря написаното за срещата си с Герасим
от 12.II.1948 г., но го и доразвива. Сочи какво му бил поръчал Герасим
и се отчита как е изпълнил неговата заръка: "Мене ми постави
задача - сочи той - да си отидам уште сутринта. Се врати от тоа мнение,
ми постави вака да работам многу ограничено, да не го величам и
спроведувам Димитровското правителство, да не сборувам за съединението
на Македония като федерална еденица во ФНРЮ или во НРБ, а да работам
за аутономна Македония. Да ги хвала и Англия, и Америка, а со масите
да бида строго ограничен за движение... Истиот случай го известив
на властта, разбира се, без да знае никой, а со работата навистина
се ограничив, се дори не дойде блокадата."
По-нататък Макревски говори за това, че имало
"подкрепувачи" на четата, но селяните били "насилувани"
за това. След ликвидирането й всичко си било дошло на мястото.
"И ас сум истиот, како и пред аферата, дури и со по-силен елан во
работата, поставена на мойата специалност и како общественик",
завършва разказа си той.
С големи подробности за срещата и разговора на Герасим
Тодоров с македонския учител П. Макревски разказва и четникът Крум Монев. Не може
да се отрече, че редица от детайлите в описанието му почти се покриват
с тези в показанията на потърпевшите, с изключение само на някои
на пръв поглед маловажни, но според нас много съществени разлики,
изобличаващи Монев в грубо изопачаване на историческите факти.
Явно не знае, че резултатите от тази среднощна среща още тогава подробно са
записани в ДС, та затова пренагажда фактите, ръководен от нескритото си желание
да доказва промакедонистката насоченост в дейността на четата.
От неговия разказ става ясно, че посещението във
Влахи е предизвикано от редица оплаквания на селяни и нуждата
някои от местните управници да бъдат сплашени и предупредени.
Имало оплаквания и срещу македонския учител Макревски.
"Оплакванията срещу него също бяха много и едното от тях бе,
че бързо се "сдушил" с местните големци и заедно с тях дерибействал
наляво и надясно и така превишавал правата си" - сочи Монев.
Монев пояснява каква е била целта на дошлите тук по силата на Бледските
споразумения македонски учители: "Езиково и просветно да
ни подготвят за предстоящото обединение между двете части на
Македония, а подир това и към проектираната Балканска федерация"
- и с известно съжаление сочи, че след скарването между Тито и
Сталин "всичко отиде по дяволите"
След това Монев дава една от най-сполучливите характеристики
за пребиваването на тези учители и поведението на местните комунистически
активисти към тях по време на културно-национална автономия от
края на 1947 и първата половина на 1948 г. Заслужава си тя да бъде цитирана
дословно: "Трябва да се знае и това, че ония учители от Югославия,
пребиваващи тогава в нашия край, се ползваха с твърде големи права,
а пък държанието, поведението на комунистическите ни управници
към тях беше приблизително такова: пълзене и раболепничене, ибрикчийство
и темаанета, само и само да допаднат на бъдещите си господари
от Югославия, да им се харесат с цената на всичко! О, Боже, какви
ли не магарии се правеха тогава, какви ли не подлости се пускаха
в ход, на какви ли не унижения не се подлагаха хората тогава, и то
само и само да се угоди, да се задоволят всички прищевки и капризи
на "скъпите" ни комунистически братя от съседна Югославия,
които по-сетне автоматически станаха "Титови емисари",
та и агенти на УДБ! Времена, от които всеки трябва да се срамува и погнуси!"11
Поднасяйки заключителните си размишления за пребиваването
на македонските учители в Пиринска Македония, Монев сочи:
"Това е всичко, което счетох за необходимо да добавя за ония
"славни" времена и за македонските учители тогава, а пък
що се отнася до всички онези, които се бяха поставили в услуга на
онази тогавашна абсурдна политика, които бяха готови да унизят
себе си и народа, които бяха готови на всякакви падения - за тях
нека други да говорят, други да кажат, каквото трябва
От този обективен анализ личи, че Крум Монев отлично знае
истината за тази много сполучливо наречена от него "абсурдна
политика", но явно "македонското" му чувство не му
позволява да назове простичко и ясно защо е абсурдна. Явно в случая
той е раздвоен между своя антикомунизъм и обзелия го десетилетия
по-късно македонизъм. Тъкмо затова, забравяйки за второто, той
прави вярната си оценка за този абсурден театър, но после, изопачавайки
историческите факти, демонстрира симпатията си към преподавателската
дейност на учителя по македонски език в с. Влахи и допуска груба
фалшификация за поведението на Герасим Тодоров по време на срещата
му с македонския учител.
Връщайки се на посещението във Влахи, Монев разказва
за среднощно влизане в селска къща и нанесен побой над някой си Атанас.
И това е единственият случай, при който авторът на обемистото
промакедонистко съчинение не сочи фамилното име. Това е така, защото в
случая не става въпрос за Атанас, а за познатия ни от цитираните
по-горе документи Йордан Руйчев. Иначе верен е разказът за причината
на "побоя" над Руйчев - упражняваният от негова страна непрестанен
тормоз върху семейството на Герасим. Монев вероятно не е знаел,
че всичко това идва след неколкократни устни и две писмени предупреждения
към управляващите в селото да оставят на мира семейството м
"Втората визита" на Герасим според Монев
била при македонския учител Макревски, който спокойно, без да подозира
нищо, "с още неколцина местни големци спокойно си седяха в
квартирата му, без да са очаквали такива като нас неканени гости,
и то посред нощ". "А единствената причина - допълва Монев
- за онова наше тогавашно посещение при онзи учител беше само неговата
извънучителска дейност там и нищо друго, нищо повече."
Бившият четник не сочи за каква "извънучилищна
дейност" става въпрос, но е факт, че както всички македонски учители и
той се е занимавал само с "просветителска" дейност - разпространяване
на македонска книжнина и вестници и ограмотяване на населението
на "македонски литературен език".
"Квартирата на македонския учител беше много
малка, почти като клетка, та поради тази причина вътре влезнаха
само Герасим и Петър Гърков - Попето". И това, видно от цитираните
по-горе свидетелски показания в ДС, е така. Повече от сигурно е и
другото, че Монев също е бил наблизо, но не за да подслушва разговора
с учителя, а да пази, каквато задача често му била възлагана от Герасим.
И въпреки че не е бил пряк свидетел на разговора между войводата и учителя,
"македонецът" Монев го възпроизвежда най-дословно по следния
начин
- Даскал Макревски, защо си изпратен в с. Влахи
и какви са преките ви задължения?
- Да учим вашите дечиня на македонски език - отвръща
последният съвсем спокойно, та даже и малко предизвикателно.
А на въпроса, поставен от Петър Гърков (той беше застанал
от другата страна), защо даскал Макревски не се занимава само с
даскалската си работа, а се отклонява и навлиза в мръсното тресавище,
откъдето чист не може да се излезне, последният смутолеви нещо
неразбрано, което само той можа да чуе и разбере. Тогава Герасим
му удари два шамара и каза:
- Засега точка на всичко, но ако ни се наложи пак да
дойдеме, тогава, даскале, може да се сърдиш само на себе си, а не
на нас!
А пък Попето побърза да му удари само един тупаник.
Макревски седна (или пък падна) на леглото си, пред което беше
застанал и заоглежда с изненада всичко наоколо, сякаш още не
можеше да разбере напълно какво става в стаята
- Да седам ли овде, или да си одам - што ке ми кажете? -
попита той неочаквано.
- Море, седи си, седи си, никой не те пади за това, дека
си македонски даскал и дека учиш децата на македонски език. Ние не
за това сме дошли тази вечер, не за това ти ударих два шамара, а за
друго! Ти знаеш, че не за твоя даскаллък те бия, а заради престъпната
ти дейност, заради това, че делиш децата на наши и ваши по комунистически,
на приятели и на врагове. При тебе сме дошли, не да ти пречиме да
учиш децата на македонски език - това запомни много добре - а да
ти кажеме повече да не ги занимаваш с Тито, с неговите партизани
и с Югославия, да не ги занимаваш също и с Георги Димитров и с
ОФ-то, със Сталин и Русия, а само с Македония и нейното минало и настояще,
което не е чуждо и на нашата борба. Изпълнявай само учителските
си задължения и това, което ние ти нареждаме, тогава никой от нас
нищо лошо няма да ти направи. Ама ако не се оправиш, ако продължаваш
така и занапред, както досега, ако отново ми се наложи да дойда.
- Море, какво кажете, вакво да биде - едва продума
Макревски, без да дочака до края наставленията на Герасим и наведе
ниско главата си."12
За непредубедения не е трудно да долови неистините,
които тиражира този новопокръстил се "македониц", а те
са: тъй като, както сам признава, не е бил пряк свидетел на срещата,
не е могъл да знае, че учителят е живял при сестрата на Герасим; последният
не е удрял македонския учител, а напротив, е проявил към него благоразположение,
само защото се бил застъпил за детето на войводата, а поради това
и тайно му върнал парите; под ограничаване на неговата дейност войводата
е разбирал само едно - да спре да преподава на македонски, да не се
опитва да ограмотява хората на този изкуствен език, да не разпространява
македонска книжнина и вестници, да не пропагандира комунистическите
идеи за разрешаване на македонския въпрос. Истина е, че Герасим
Тодоров, както много други противници на комунистическия режим
от това време, споделят идеята и се борят за създаване на свободна
и независима Македония, но никога и по никакъв повод не са считали,
че преобладаващата част от живеещите в трите й части са нещо друго,
освен българи. И това по категоричен начин се потвърждава в спомените
и сведенията на все още живите свидетели на тази борба. Потвърждават
го и всички членове на семейството на войводата Герасим Тодоров.
И до днес в родното му село помнят как след предупреждението на
Герасим македонският учител "ограничил", т. е. спрял да
преподава македонски език и история, говорел само на звучен български
език. Не е бил малтретиран, както сочи фалшификаторът Чонев, заради
това, че бил делял децата "на наши и ваши по комунистически,
на приятели и на врагове", а е бил пожален от войводата само защото
се е застъпил за неговото дете.
Други източници сочат, че подобни устни и писмени
предупреждения да си отидат там, откъдето са дошли, четата изпраща
и до другите македонски учители в околията с предупреждението,
че който преподава на "сръбски", ще се наказва със смърт!
Горната истина се изопачава само от Монев. Нещо повече. Като
"македонец" той продължава да се вживява в ролята си на историописец
на "македонската" борба от периода, когато действа Герасимовата
чета. За тази цел старателно е събрал снимки и кратки биографични
данни за четниците и ятаците на четата, които е издал в непретенциозна
брошурка
Брошурата-албумче съдържа снимки и кратки характеристики
на 88 четници и ятаци на четата, на убитите без съд и присъда лагеристи
от Ощава и Влахи. На пръв поглед в споменатото начинание няма нищо
лошо. Много от споменатите в текста отдавна са починали. Прави
впечатление обаче наличието на някои смущаващи, пришити към биографичните
бележки за голяма част от четниците и ятаците авторови оценки. Това са
многократно повтарящите и редуващи се изречения: "Умерен поддръжник
на македонската кауза"; "Пламенен македонски патриот";
"Предан и безкомпромисен борец за свободна и независима Македония";
"Ревностен защитник на македонската кауза"; "Пламенен
радетел за свободна и независима Македония"; "Фанатичен
привърженик на идеята за обединена и независима Македония";
"Фанатичен привърженик на македонската кауза"; "Сериозен
поддръжник на македонската кауза"; "Беше упорит поддръжник
на македонската кауза"; "Македонец-фанатик, стигащ до болезненост";
"Поддръжник на македонската кауза"; "Много сериозен
поддръжник на македонската кауза" и др.
Редуването на определенията "умерени",
"фанатични" и т. н. "поддръжници на македонската
кауза" е най-произволно и се отнася дори и за изявили се като
българи в собственоръчно подписаните си показания още навремето
ятаци и четници. Авторът изпада дори и в смешната ситуация да
произвежда във "фанатични македонци" изявени стари членове
на ВМРО (Ив. Михайлов), някои от които и войводи! Факт е, че дори и посочили се по време на следствието като
"македонци", за Монев не са нито "фанатични", нито
"умерени" привърженици на македонската кауза.
Доколко и войводата Герасим Тодоров е бил "фанатичен"
привърженик на "македонската кауза", какъвто се опитва
да го изкара в писанието си Монев, подсказват показанията на
журналиста Михаил Атанасов Думбалаков, известен още от времето
на войната борец за автономна и независима Македония. По това време
е на 66 години, но още не се е отказал да реализира своята мечта.
Роден е в село Сухо, Солунско и собственоръчно винаги и сега в
показанията се сочи като българин, източноправославен. И никога
не е мислел за Македония без българи, за независима Македония на
някакви си "македонци". Затова не е случаен и фактът, че
говорейки за първата си среща с войводата в София, го характеризира
като "един селянин в полугражданско облекло, който свещеникът
(Ив. Джолев) ми представи като отличен
българин с името Герасим".
* * *
Такава според нас и представените в настоящия
сборник документални източници е истината за характера на въоръжената
съпротива срещу комунистическия режим в Пиринска Македония.
Фактите показват недвусмислено, че тя в никакъв случай не е
"македонска" и антибългарска, а само антикомунистическа,
включително и под лозунга за създаването на обединена, свободна
и независима Македония като единствено възможния за времето си
начин да се разреши македонският въпрос. Няма съмнение, че процесът
на по-нататъшното и цялостно разкриване на секретните доскоро
архиви на ДС ще позволи тази истина да се допълни и докаже още по-
цялостно.
Бележки
1. Виж по-подр.: Мичев, Д. Македонският въпрос и българо-югославските
отношения (9.ІХ.1944 - 1949), С., 1994, 507 с.; Ангелов, В. Хроника на
едно национално предателство. Опитите за насилствено денационализиране
на Пиринска Македония (1944-1949 г.), С., 1999, 313 с; Ангелов, В. Малко
известни и неизвестни протестни документи за денационализаторската
политика на БРП(к) в Пиринска Македония (1946-1948 г.) - в. Минало,
кн. 1 от 1997, с. 59-76 и др.
2. Монев, Крум. Македония. Моята опора, 259 с.
(самиздат, без година на издаване, вероятно 1992 г. - бел. авт.).
3. АМВР, ф. 1, оп. 1, а. е. 613, л. 1-11.
4. Кюлюмов, Константин. Операция "Бор" - в.
Антени от 12.9.1984 г. (наименованието на операцията е "Побойници -
Елен", а не Бор" - бел. авт.).
5. АМВР, Материали за четата на Герасим Тодоров, т.
4, л. 2, 4, 5, 20, 65-66.
6. АМВР, ф.1, оп. 1, а.е. 753, л. 1.
7. Пак там, л. 2-3.
8. АМВР, Досие № 1618 на група "Побойници-Елен",
л. 88-91.
9. Пак там, л. 102. (Герасим Тодоров е роден през 1909
г. в с. Влахи, Светиврачка околия. С гимназиално образование. След
като отбива военната си служба и поради липса на подходяща работа,
приема да стане горски надзирател в с. Ощава. През 1941-1944 г. е в
Беломорието (?), където заема длъжността началник на държавен
разсадник за посадъчни материали.
След 1944 г. се завръща в родното си село Влахи и
със съселяни създават горска промишлена кооперация, а към нея
прикрепят и новосъздадената селска потребителна кооперация,
на която Герасим става касиер-счетоводител.)
10. АМВР, Материали за четата на Герасим Тодоров,
НОХГ № 500/1948 г., л. 669-670.
11. Монев, Крум. Македония. Моята опора, с. 70-72.
12. Пак там, 73-75
13. Монев, Крум. Зловещата 1948 година за Пиринска
Македония, 136 с. (самиздат, без година, вероятно 1993 - бел.
авт.).
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.