Провеждане на насилствената възродителна
кампания срещу турското
национално малцинство в България
(23 декември 1984-31 март 1985 г.)
Документи
№ 41
Секретно!
Министерство
на вътрешните работи
№ 643. Екз. № 3
10.6.1985 г.
ИНФОРМАЦИЯ
Относно:
Бягствата през граница на лица с възстановени имена през първите пет месеца на
1985 г.
Независимо че приобщаването на турцизираните българи
започна да се възприема от тях като необратим процес, мероприятието по
възстановяването на имената, въпреки тежките зимни условия, бе съпроводено с
опити на отделни преименувани лица да избягат през границата.
Засилващата се масирана подривно-пропагандна дейност
на външния противник и активността на протурските националистически елементи в
страната предизвикаха в последните месеци известно увеличаване на бягствата.
Данните за първите пет месеца на текущата година показват,
че общо 94 лица с възстановени имена са извършили подготовка за бягство,
направили са опити да преминат нелегално държавната граница на НРБ или са успели
да избягат от страната.
Двадесет и едно от тези лица са жители на Кърджалийски
окръг, 12 - на Силистренски окръг, осем - на Русенски окръг, по пет - на
столицата и Смолянски окръг. Останалите са от други райони на страната. Сред
тези лица са и 30 войници от поделения на БНА и Строителни войски.
Основната част от всичките 94 лица са на възраст до 30
г. (72 души), като от тях непълнолетни са 21, предимно ученици.
По-голямата част от лицата – 54, не са успели да
предприемат опити за бягство вследствие ефективната намеса и предотвратяването
им от органите на МВР.
Осемнадесет от всички лица са задържани при опит за
бягство. Отбелязан е само един случай, при който нарушителят след съответно предупреждение
от граничния наряд е бил застрелян при опита му да преодолее съоръженията по
границата с Турция. Следва да се отбележи, че през разглеждания период не е
допуснат нито един случай преименувано лице да избяга през границата с Турция.
Останалите 22 лица реално са осъществили бягство, като
от тях 13 са проникнали в Гърция и други 9 - в Румъния. Всички бегълци в CPР са
върнати от нейните гранични органи.
След периода, за който се отнася настоящата информация,
на 3 юни т. г. през нощта е осъществено групово бягство през
българо-румънската граница до с. Северняк, Толбухински окръг, от 17
преименувани лица - четири семейства с подготовка за бягство, направили са
опити да преминат нелегално държавната граница на НРБ или са успели да избягат
от страната.
Успелите да осъществят бягство през границата преименувани
български граждани са само от четири окръга: Кърджалийски - 13, Русенски -
четири, Силистренски - три и Толбухински - две лица. Двадесет души са до З0-годиша
възраст, като от тях осем са непълнолетни.
По-характерни са следните случаи:
- На 12.IV. т.г. през нощта а района на с. Ерма река, Смолянски окръг,
са бягали групово в Гърция 12 лица - три семейства с по две деца от
Кърджалийски окръг. Същите са работници - двама шофьори и един булдозерист.
Преминаването на границата е станало чрез прерязване на оградната мрежа и прекъсване
проводниците на специалното съоръжение.
- На 13.V.т.г.
редник Шибил Минчев Шибилев, 18-годишен, от под. 22290 на МНО - Ямбол,
носещ 10 ръчни бойни гранати, при опит да избяга в Турция е бил задържан.
- На 22.IV.т.г. преплавайки
река Дунав с лодка, успели да избягат в Румъния двама ученика от с. Батин, Русенски
окръг - Николай Митков Матев, 16-годишен, и Илиан Великов Христов - 16-годишен.
На следния ден били върнати от румънските гранични власти.
Министерството на вътрешните работи осъществява
целенасочени оперативни и охранителни мерки за недопускане бягства през
границата на лица от средите на преименуваното население.
Министър: без
подпис
Отп. в 3 екз.
№ 1 -
П. Кубадински
№ 2 – к. д.
№ 3 - памет
Размн. в 3 екз.
№ 4 - Г. Атанасов
№ 5 - Ст. Михайлов
№ 6 - Ст. Шопова
Изп.: В. Борлаков
Нап.: СА-1102
07.06.85 г.
АМВР, ф.
1, оп. 12, а. е. 690, л. 160-162. Оригинал. Машинопис.
№ 42
СТРОГО СЕКРЕТНО!
Министерство на вътрешните работи
ГЛАВНО СЛЕДСТВЕНО У-НИЕ
Рег. № И-236 № 2
17.09.1986 г.
1040 – СОФИЯ
ИНФОРМАЦИЯ
Относно:
Дейността на следствения апарат по възродителния процес.
Мероприятията на партията и правителството за възстановяване
имената на насилствено преименуваните в миналото българи предизвикаха
активизиране на националистическите и враждебните сили вътре и вън от страната.
Поради своята социално-политическа значимост този процес срещна очакван отпор
от страна на протурски националисти, религиозни фанатици, криминално изявени
или осъждани и други недоволни от народната власт лица.
Активна роля, с враждебна насоченост през този период,
изиграха турските специални служби, официалната пропаганда, дипломатическите
служители на турските представителства у нас, противниковите разузнавателни
служби и българската вражеска емиграция.
В резултат на тези фактори се
създаде сложна оперативна обстановка, в която органите на МВР, в тясно
взаимодействие с държавните, партийните и обществените органи и организации,
бяха призвани да съдействуват за изпълнение на партийно-правителствените
решения.
Проведоха се активни разузнавателни,
контраразузнавателни, издирвателни и следствени мероприятия за разкриване, предотвратяване,
пресичане и разобличаване на националистически и престъпни прояви, замислени от
различни лица и групи. Към тях, в съответствие с политическия
подход и съобразно характера и вида на извършените деяния, се прилагаха две
основни форми на репресия:
- мярката по чл. 39 от Закона за Народната милиция - „Поставяне
под административен надзор” с принудително заселване в Белене, и привличане към
наказателна отговорност.
През периода м. декември 1984 г. - м. август 1986 г.
общият брой на турчеещите се лица, към които са приложени тези мерки за
въздействие, достигна 851. В това число не са включени лицата с
националистически и престъпни изяви, към които е взето оперативно отношение и
са привлечени за сътрудничество с органите на МВР.
Следва да се отбележи обстоятелството, че по-често и
по-широко бе прилагана мярката по чл. 39 от ЗНМ (към 452 лица), отколкото
привличането към наказателна отговорност (399 лица).
В хода на възродителния процес работата на следствения
апарат бе пренасочена своевременно към разкриване, предотвратяване и пресичане
на всякакви опити за противодействие на провежданите партийно-политически
мероприятия. Създаде се необходимата организация за бързо реагиране на постъпващите
оперативни сигнали за вражеска дейност и разследване на извършени
противодържавни престъпления. Организира се конкретна методическа и практическа
помощ на някои окръжни следствени отдели и бяха командировани следствени
работници от центъра, които непосредствено участвуваха в провежданите
комплексни мероприятия.
Набелязаха се мерки за подобряване взаимодействието с
другите поделения на МВР, партийните и държавни органи и организации за
осъществяване на широкомащабна, масово-политическа и разяснителна работа по
приобщаване на доброволно преименуваното население. Проведени бяха стотици общи
и индивидуални превантивно-профилактични мероприятия, в резултат на които бяха
парирани сериозни противообществени прояви на протурска основа и неутрализирано
настъпването на други последици, застрашаващи сигурността и обществения ред в
страната.
През периода следствените органи разкриха и
разследваха редица тежки противодържавни и общоопасни престъпления, извършителите
на които бяха привлечени към наказателна отговорност.
Установиха се и някои тенденции в развитието на
престъпността, различни от предхождащите процеса години. Така например през
1985 г. са образувани близо три пъти повече предварителни следствия (114), а
броят на разследваните лица (276) е нараснал над четири пъти в сравнение с тези
от 1984 г (съответно 41 следствени дела срещу 65 лица).
Увеличеният брой на извършителите е за сметка на такива
особено опасни престъпления като:
- диверсионно-терористични престъпления - 74 лица, съответно
3 за 1984 г.;
- шпионство - 15 спрямо 2 лица;
- противодържавна агитация и пропаганда - 31 срещу 9 лица;
- приготовления, опити и бягства
от страната - 113 срещу 44 лица;
- неподчинение и участие в масови безредици - 32 лица.
Докато за 1984 г. за това престъпление от средите на
турчеещите се българи не са привличани към наказателна отговорност.
Статистическите данни от осемте месеца на 1986 г.
показват връщане на количествените показатели за посочените видове престъпления
на нивото от 1984 г., с изключение на противодържавната агитация и пропаганда,
чийто брой не бележи снижение.
Извършителите на тези престъпления са предимно
протурски националисти, силно фанатизирани или религиозни, криминално изявени
или осъждани, както и други вражески настроени към народната власт лица.
Преобладаващото мнозинство от тях са млади хора с авантюристични и
изселнически настроения, поддаващи се на враждебно влияние. Значителна част от
тези лица потенциално са били готови, подготвяли са се или са извършили дръзки
противодържавни деяния, включително и най-тежките - шпионаж, диверсии,
създаване на нелегални групи и организации за отвличане на заложници и
поставяне условия на властта, противодържавна агитация и пропаганда, набавяне
на оръжие и боеприпаси и други.
Анализът на следствените данни сочи нарастване на
груповата и организираната престъпност. Близо половината от приключените през
1985 г. предварителни следствия са срещу две или повече лица, организирали
групи или организации с престъпна цел.
През периода бяха разследвани най-остри форми на
подривна дейност, като:
- група от 7 лица от Кърджалийски
окръг, които набавили оръжие и взривни материали, подготвяли и извършили
неуспешни опити за отвличане на автобуси със заложници, с цел да поставят
условия на властта и да напуснат незаконно страната;
- две групи от общо 9 лица от селата Ябланово и
Филаретово, Сливенски окръг, подготвили и
извършили неуспешни опити за взривяване на шосейни мостове, събирали
клеветническа информация по възродителния процес, организирали масови
безредици в населени места, с
цел да подбудят чужда организация в Турция към враждебни действия срещу HP
България;
- две лица от с. Бенковски, Кърджалийски окръг, за
извършено взривяване на православната църква в същото село;
- две лица от Кърджалийски окръг, извършили подготовка
за взривяване на пътни и водоснабдителни съоръжения;
- лице от с. Патица, Кърджалийски окръг, извършило
палеж на училище в селото;
- 16 лица от Кърджалийски и Бургаски окръзи, създали
конспиративна организация с многобройни връзки за събиране и предаване на
шпионски сведения и клеветническа информация за възродителния процес на
турските специални служби, извършили умишлени палежи и опити за диверсионни
действия.
2. Противодържавна агитация и пропаганда:
- нелегалната организация на Пасаджов, Харалампи
Йорданов и съучастниците им - общо 7 лица от София, които изготвили програмен
документ за активно противодействие на възродителния процес, разпространили
устни и писмени клеветнически твърдения и незаконно придобили оръжие.
3. Шпионство:
- от приключените за периода 12 дела срещу 18 турчеещи
се лица по-характерно е това срещу изградената резидентурна група в Търговищки
окръг начело с д-р Белчинов. При разследването бяха установени и доказани
класически форми на шпионска дейност - поставяне на задачи, конспиративни
начини на връзка, събиране на сведения от най-различно естество, съставляващи
държавна тайна, предаване на такава информация на МИТ. Участниците в резидентурната
група са били вербувани по различно време в страната и в Турция и са били
ръководени от установения сътрудник на турските специални служби Сабри Туна.
4. Подготовка, опити и бягства от страната:
- две лица от Варна извършили опит за отвличане на
кораб с цел бягство от страната;
- три семейства от селищна система Бенковски,
Кърджалийски окръг, осъществили незаконно преминаване в Гърция и използвани от
турската пропаганда за раздухване на антибългарска кампания.
Независимо от значителното увеличение на престъпността
сред насилствено преименуваните в миналото българи, следствените органи,
съгласувано със съответните оперативни поделения, ръководейки се от принципите
на политическия и диференцирания подходи и оперативната целесъобразност
решаваха въпроса, кои от тях следва да бъдат предадени на съд и към кои да се
приложат други мерки за репресия и въздействие.
От разследваните през 1985 г. 276 лица, на съд са предадени
67,4% (186 лица), а към останалите, поради различни правни основания или
оперативни съображения, наказателното производство е прекратено в стадия на
предварителното разследване.
Така се процедираше и когато, макар да бяха налице
признаците на извършено престъпление, обществената опасност на деянието бе
явно незначителна. При тези случаи задълбочено и всестранно се преценяваше
освен обществената опасност и другите фактори от конкретната обстановка -
влияние на околната среда, обществения резонанс на деянието, възможностите за
превъзпитание на извършителя и др. Внимание изискваше обстоятелството да не се
пресилват изкуствено отделни случаи, за да не се допусне създаване на „герои-мъченици”
и отявлени врагове на народната власт.
Поради тези съображения в такива случаи се прилагаха
съществуващите в закона правни възможности и редица лица бяха освобождавани от
наказателна отговорност.
В началния период на възродителния процес в някои
райони на страната се създаде особено напрегната и сложна оперативна
обстановка. Прилагайки гъвкаво всички възможности на закона, следствените
органи, съвместно с другите поделения на МВР, реагираха бързо, настъпателно и
ефикасно, по начини и със средства, които създадоха условия за локализиране и
ликвидиране на огнищата на масови безредици в редица места на Кърджалийски,
Пловдивски, Търговищки, Сливенски, Разградски, Шуменски, Бургаски и други
окръзи.
Напоследък обаче в тактиката на противопоставяне на
възродителния процес се наблюдава значителна промяна. Новото в нея се изразява
преди всичко в стремежа на противника да организира широкомащабно, дълбоко
законспирирано антисоциално движение, привличане на недоволни лица от
интелигенцията, заемащи сравнително високо обществено положение. Целта е чрез
разпространяване на пропагандни материали с клеветническо съдържание и извършване
на диверсионни действия да бъде злепоставен възродителният процес пред
международната общественост, с оглед да се предизвика нейната намеса. Пример в
това отношение е разкритата и разобличена наскоро противодържавна организация,
осъществявала дейност на териториите на Толбухински, Шуменски и Варненски
окръзи.
Изложените констатации за характера и вида на някои
противодържавни прояви на протурска националистическа основа през възродителния
процес дават основание да бъдат направени следните по-важни изводи:
1. Провеждането на историческия по своето значение и
характер възродителен процес раздвижи и мотивира част от изявения и потенциално
престъпен националистически контингент да извърши тежки престъпления против Народната
република, социалистическата собственост, обществения ред и други противообществени
прояви и деяния като опит за противодействие на процеса;
2. Преобладаващата част от националистическите
престъпни деяния бяха осъществени на протурска основа под влияние на действуващите
вътре и вън от страната враждебни сили, чиято подривна насоченост ще продължи
да намира почва сред различни категории лица - фанатизирани и силно религиозни,
криминално изявени, осъждани или други недоволни от народната власт;
3. Независимо от рязко
усложнената оперативна обстановка по време на възродителния процес,
следствените органи в тясно взаимодействие с другите поделения на МВР и
партийните и държавни органи и обществени организации действуваха от позициите
на социалистическата законност и политическия подход, в резултат на което
противникът бе лишен от възможността да атакува от международни позиции
установения в страната правов ред и обществен строй.
На базата на констатациите и изводите и твърдото разбиране
за необходимостта от утвърждаването на възродителния процес в Главно
следствено управление - МВР са
разработени и приети мероприятия за по-нататъшната дейност на следствения
апарат в следните насоки:
- техническо окомплектоване, специализиране и
усъвършенстване на звеното по терора при отдел 02, с цел своевременно
разследване на приготовления, опити и извършени диверсионно-терористични
актове, включително и от протурски, националистически лица;
- активизиране и усъвършенстване на следствената работа
при разследване на противодържавни групи и организации, шпионство и други тежки
противодържавни престъпления, извършени от преименувани лица, с търсене на възможности
и създаване на условия за оперативни игри, подстави, вербовки и други;
- усъвършенстване на сигнало-профилактичната дейност с
методите на следствието;
- подобряване на работата с камерната агентура;
- подобряване на взаимодействието с другите поделения на
МВР;
- редовно и своевременно информиране ръководството на
Министерството за оперативната обстановка по възродителния процес;
- издигане нивото на партийно-политическата и
организаторска работа на партийната организация на ГСУ - МВР, с оглед подпомагане
изпълнението на служебните задачи по възродителния процес.
ЗАМ.-НАЧАЛНИК НА
ГЛАВНО СЛЕДСТВЕНО УПРАВЛЕНИЕ-МВР
Полковник: (п) Ан. Трендафилов
Написано в 2 екз.:
№ 1 - др. Министър
№ 2 – ГСУ - МВР
Изпълнил: Д. Савов
Написала: М. Георгиева - 1425
АНСл.С,
Дело 137/1986, т. 2, с. 14-23. Оригинал. Машинопис.
№ 43
СЕКРЕТНО!
МИНИСТЕPCТВО НА
ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
№ 718. Екз. № 6
30 юни 1985 г.
ОЦЕНКА
на обстановката в страната по възродителния
процес към 28.06.1985 г.
Под ръководството на партийните комитети и органи в цялата страна е
разгърната широка дейност за задълбочаване и утвърждаване на възродителния
процес. Преодолява се първоначалното раздвоение в поведението на голяма част от
лицата с възстановени имена. Преобразителният ефект от този революционен акт е
най-осезателен сред младите хора, у които се наблюдава и едно ново
самочувствие, макар и с по-бавни темпове, развитие бележи и процесът на
възприемане и утвърждаване на елементите на социалистическия бит и култура.
Политическата обстановка в
страната е ведра и спокойна. В районите
с компактни маси лица с възстановени имена трудовият
и обществено-политическият живот протича нормално. Налице е известно
преориентиране, осмисляне на новото положение и стремеж към окончателно
устройване в страната, изразен в строеж на нови къщи, закупуване на автомобили
и други стоки с трайно предназначение.
Сред част от преименуваните се наблюдава преоценка на
позицията на Турция, на възможностите й да спре възродителния процес и да окаже
натиск за възстановяване на турско-арабските имена. Все по-често се долавят
критични оценки по отношение на твърденията на турските и западни пропагандни
централи, а някои открито изявяват своето недоверие към поднасяната
информация.
Отделни представители на интелигенцията с възстановени
имена в началото на процеса (м. декември – март) реагираха остро на
провежданото мероприятие. Сега по-голямата част от тях се въздържат от открити
изяви и ангажиране с националистическа дейност. У много лица от тези среди съществува
убеденост, че процесът е необратим и че въпросът с изселването няма да има ново
решение.
Немалка част от лицата с по-нисък образователен ценз
все още се поддават на изселнически настроения, на някои места достигащи висока
интензивност.
Данните показват, че сега учащите се младежи под
влиянието на училището и останалите обществено-държавни институти и
организации приемат възстановяването на имената и подлагат на оценка в
светлината на този процес възможностите, които се откриват за собственото им
бъдеще. Над 50% от въпросите, които учащите се от Силистренски окръг са задавали
на класните ръководители по време на възстановяване на имената, са свързани с
прогнози и очаквания за бъдещето.
Добре приемат възродителния процес младите хора, които
са в смесени колективи и са откъснати от семейната среда. В същото време следва
да се има предвид, че там, където тези условия не са налице, върху тях силно
влияние оказва и семейната среда, консервативните, а в редица случаи и
националистически възгледи в семейството.
Най-интензивно сега възродителният процес протича в районите,
в които лицата с възстановени имена не живеят на компактни маси. Това е
характерно за редица общини и райони в Пловдивски, Пазарджишки, Плевенски,
Русенски и Великотърновски окръзи. Този опит показва, че следва да се насърчават
и подпомагат семействата от Кърджалийски и други окръзи, които желаят да сменят
своето местожителство и да се заселят в големи градове като Пловдив, Бургас и
др.
Проведените пленуми и съвещания от национален и окръжен
мащаб и предприетите допълнителни мерки допринесоха осезателно за
по-нататъшното укрепване на реда и спокойствието в районите с преобладаващо
население от лица с възстановени имена. В резултат на тези мероприятия, все
по-отчетливо се чувствува изявилата се още при възстановяването на имената
тенденция за поляризация на силите на базата на отношението към възродителния
процес.
Независимо от постигнатите
положителни резултати досега, новият етап, в който навлизаме, изисква насочване
на вниманието към преодоляване на проявите на турцизирано съзнание, ислямски фанатизъм
и битов консерватизъм, които оказват силно отрицателно въздействие върху
настъпателното развитие на възродителния процес.
Наред с това следва да отчитаме и съобразяваме нашата
работа с обстоятелството, че населението с възстановени имена е подложено на
непозната по своята интензивност и целенасоченост, настъпателна антибългарска
пропаганда. За първите пет месеца на т. г. в турския печат са публикувани над
3000 материала с антибългарско съдържание, насочени непосредствено срещу
възродителния процес. С всеки изминат ден турската страна увеличава не само
интензивността, но и времетраенето и клеветническия характер на своята пропаганда.
Турското правителство използва както целия свои пропаганден идеологически
потенциал от собствена територия, така и възможностите на своите съюзници и
техните идеологически централи като „Свободна Европа”, „Гласът на Америка”, „Дойче
веле” и др.
Само предаванията на турските радиостанции срещу
България надхвърлят 15 часа в денонощието.
В резултат на тези клеветнически предавания се разпространяват
най-провокационни, подстрекателски и агресивни слухове и клевети: за външна
намеса на Турция и другите империалистически сили; за наличието на съветски
войски в България; за подписване на нова спогодба за масово изселване от
България; за скъсване на дипломатическите отношения; за предстоящо
възстановяване на турско-арабските имена под диктата на външните сили; за
подготвяни погроми над вярващи мюсюлмани; за изпращане на преименувани деца от
3 до 13-годишна възраст в специализирани интернати; за разселвания в други
райони на страната; за хиляди ранени, убити и безследно изчезнали; за различни
издевателства и жестокости и др. Чрез разпространяването на тези слухове се
правят опити да бъдат дискредитирани мероприятията по преименуването и да се
задържи възродителният процес. Цели се да се поддържа турско националистическо съзнание,
да се поддържат надеждите за изселване и да се призовава и тласка населението
към враждебно-терористични актове, саботажни действия и въоръжена борба.
Политическата и разяснителната работа за неутрализиране
на разпространяваните слухове от страна на държавните и обществените органи и
организации е все още незадоволителна и неефективна.
Последните месеци населението с възстановени имена
постепенно се освобождава от напрежението и смущението, което се създаде по
време на преименуването и под влиянието на масираната протурска и западна
пропаганда се активизират протурските националистически елементи. В редица села
и цели общини демонстративно се говори на турски език. Използват се старите
турско-арабски имена. На редица места е налице връщане към турското облекло и
ритуали. С това се цели възстановяване на положението от преди преименуването.
Голяма част от административните,
стопанските ръководни кадри и ръководителите на обществените организации не
изпълняват указанията на ЦК на БКП за пресичане на тези явления. В отделни
окръзи, в отделни селищни системи критериите и отношението към тях е различно,
което дава обективна възможност да се правят пробиви в единната политика на
партията и държавата. Това може да създаде у лицата с възстановени имена
впечатление, че на места се отстъпва под натиска на протурската пропаганда и
националистическите елементи. Това може да окуражи още повече отделни фанатизирани
националисти и да пристъпят към остри враждебни действия.
Сериозно се активизира в последните месеци, във връзка
с възродителния процес, дейността на специалните служби на Турция и на редица
вражески подривни организации. От наши източници на Запад са получени сигнали
за конкретни опити за внасяне на оръжие и взривни материали на територията на
страната. В последно време има данни, че специалните служби на Турция се
опитват да използват за подривната си дейност и международния автомобилен транспорт
на някои други европейски страни, чийто трафик минава през НРБ.
Анализът на данните показва, че се активизират
националистическите протурски елементи за подготовка и извършване на
противодържавна дейност. Докато през 1984 г. в органите на МВР са постъпили по
линия на протурския национализъм 39 сигнала за противодържавни прояви сред
това население, от началото на 1935 г. досега са получени 1666 сигнала.
Увеличават се сигналите за подготовка и опити за извършване на терористично-диверсионни
действия (от началото на годината досега са получени 223 сигнала).
Неколкократно се увеличиха и сигналите за подготовка и опити за нелегално
преминаване на границата. За изминалите шест месеца са получени 176 сигнала и
са осъществени 50 бягства главно през границата с Румъния, която съвсем слабо
се охранява. Румънските гранични органи връщат преминалите на тяхна територия
бегълци.
Под влиянието на анкарската пропаганда протурски
националисти подготвят и извършват някои много остри и опасни противодържавни
престъпления.
На 26 т.м. по време на естраден концерт в Кърджали до
оградата на спортния комплекс е било възпламенено взривно устройство, при което
бе ранен един гражданин. Води се активна издирвателна работа за разкриване на
автора.
По изключително дързък начин бе осъществено бягство
на три лица с възстановени имена, които преминаха металните заграждания с
камион на ГКПП - Капитан Андреево.
В Търговище служащ от Строителни войски с възстановено
име е направил опит да предизвика тежка авария, заварявайки метална скоба
върху релсите на действащ кулокран. Лицето е задържано и му се води следствие.
На 27 т.м. в Кърджали, след свършване на смяната,
преименуван е оставил крана на поверения му резервоар с бензин отворен, в
резултат на което през нощта са изтекли около 40 тона бензин. Евентуалното
възпламеняване на това количество бензин щеше да предизвика разрушения в
диаметър от седем километра. След разкриването и задържането му от органите на
МBP извършителят е признал, че е осъществил деянието умишлено.
В резултат на активната оперативно-издирвателна и
следствена дейност на органите на ДС на територията на Шуменски, Търговищки,
Разградски, Русенски и Силистренски окръзи бяха разкрити и разобличени 16
агента на турското разузнаване, вербувани в периода, когато са разрешаваха свободно
гостуванията в Турция. Разследването на тези лица показва, че те са били
ангажирани и са предавали на турските специални служби информация от военен,
политически и икономически характер.
Наред с активната индивидуална престъпна дейност се
наблюдава и стремеж към консолидирана на националистически настроени и
фанатизирани лица. От началото на годината в Министерството на вътрешните
работи са постъпили данни за съществуването на 31 противодържавни групи и
организации. Особено показателна е обезвредената тези дни нелегална
организация, поставила си за цел да проведе учредителен конгрес и да
организира извършването на остри действия като: масово разпространявана на
листовки с вражеско съдържание; палежи; диверсии; терор и в крайна сметка въоръжено
въстание. Организацията е подготвяла устав и програма и е приела призив, който
свидетелствува за нейните подривни цели. (Приложение: Справка и „Призив-обръщение”
- в превод на български език. Ръководителят на организацията е бивш журналист,
изключен от БКП, с висше гражданско и висше партийно образование.)
По отношение на лицата, извършили остри противодържавни
и политически вредни действия, органите на МВР предприемат безкомпромисни
репресивно-респектиращи мерки. Към днешна дата в Белене са въдворени 413
граждани. Осъдени са 39 протурски националисти, а 83 са подследствени.
В съответствие с указанията на Централния комитет на
Българската комунистическа партия основно направление в
дейността на органите на МВР за задълбочаване на възродителния процес е
профилактиката.
Анализът на данните показва недостатъчната ангажираност
на обществените и държавните органи към лицата от средите на преименуваните,
профилактирани от органите на МВР за политически вредни прояви. От общо 897 профилактирани
лица само в 12 случая отношение са взели и други държавни и обществени органи и
организации.
Като изхождам от необходимостта и занапред да се
осигурява пълно участие и еднопосочност в дейността на цялата наша
обществено-политическа система за ускоряване на обновителния процес сред
населението с възстановени имена,
ПРЕДЛАГАМ:
1. Да се разширяват и обогатяват аргументите в
подкрепа на възродителния процес сред лицата с възстановени имена с оглед
повишаване ефективността на идейно-политическата и възпитателна работа сред
населението. В тази връзка да се разработят тематични планове и програма за
подготовка и издаване на нови материали за окръжните и общинските комитети на
БКП и обществените организации.
2. Да се окаже осезателна помощ
на редакцията на в. „Нова светлина”, сп. „Нов живот” и редакцията към Радио
София за по-пълното отразяване възродителния процес и по-нататъшното
приобщаване на населението с възстановени имена около политиката на
Българската комунистическа партия в изграждането на развито социалистическо
общество. За целта:
а/ Широко да се отразяват положителните процеси и опит
с конкретни пример, които имаме в кметствата, общините и окръзите, като се популяризира
личният пример на първенците в материалното производство, селското стопанство,
духовната сфера и техният български социалистически патриотизъм.
Такива подходящи материали могат да се изготвят с
помощта на представители от централните ръководства на обществените
организации, от окръжните ръководства, от редакциите на окръжните вестници и
да се предоставят на вестник „Нова светлина” и сп. „Нов живот” и редакцията
към Радио София за публикуване;
б/ Вестниците „Отечествен фронт”, „Труд”,
„Народна младеж”, „Земеделско знаме”, „Кооперативно село” да публикуват
повече подходящи материали, подкрепящи възродителния процес;
в/ Да продължи още по-широко използването на окръжните вестници
за отразяване на положителните аспекти на възродителния процес. За целта да се
използват по-широко материали от краеведчески изследвания, архивни и други
източници;
г/ Да се дава по-широка гласност на борбите на
кюрдското националноосвободително движение и се разобличават действията на
турското правителство и армията, геноцидът, издевателствата над това
население;
д/ Да се възобнови издаването на
бюлетина на Централния комитет, който ще се подхранва от материали на Министерството
на външните работи, Министерството на вътрешните работи, БТА, Института за съвременни социални
теории, Софияпрес. Част от тези материали, по преценката се публикуват и в нашия централен и местен печат.
3. Да се използват възможностите на Информационно-социологическия
център на централния комитет на БКП, на П на
БКП - София, на ЦК на Комсомола, възможностите на окръжните комитети на БКП,
института по социология и др. за изучаване на общественото мнение сред лицата
с възстановени имена за отделни райони на страната, възрастови групи, социални
слоеве, с оглед да се внесе по-голяма конкретност в идейно-възпитателната и
обществена дейност.
а/ Да се активизира още повече работата по своевременното
разобличаване и противодействие на турската радиопропаганда, вражески
националистически слухове и клевети, за изолиране на техните носители и
търсенето на обществена отговорност от тях. Да се засили обществената
непримиримост към такива прояви, задържащи възродителния процес, като
демонстративното говорене на турски език на обществени места, обрязването,
облеклото и извършването на старите ритуали.
б/ Периодически да се поставя на оценка в партийните,
държавните и стопанските ръководства дейността на ръководния състав в
материалното производство и духовната сфера за участието и помощта, която
оказват на лицата с възстановени имена, за тяхното приобщаване към
възродителния процес.
Да се внесе в Секретариата на ЦК
на БКП дългосрочна програма за обединяване усилията на БАН и останалите научни
институти за извършване научноизследователска работа за подкрепа на
обновителния процес на базата на историческите извори и факти, с които
разполага нашата страна, а също така и като се използват източници от чужбина.
Като противодействие на множеството инициативи, които
се провеждат в Турция, в това число и с чуждестранни учени - симпозиуми,
семинари и конференции, организиране на такива конференции и симпозиуми с
участието на чуждестранни специалисти.
5. Дa се окаже съдействие на Министерството на външните
работи за подготовката и изпращането на нови пропагандни материали, които да
се разпространяват от посолствата на НPБ в чужбина. (Турското Министерство на
външните работи вече неколкократно разпространява такива материали.)
6. Да се организират срещи с първенци в материалното
производство, духовната сфера, активисти, народни представители, съветници в
окръжните и общински народни съвети, изтъкнати спортисти, на които същите да
изразяват своята пълна подкрепа на мероприятието за възстановяване на имената,
да аргументират своето отношение и виждане. Материалите да се публикуват както
от нашите средства за масова информация, така и в чужбина. (Другарят Тодор Живков
беше утвърдил такива предложения, но още не са изпълнени.)
7. Във връзка с подготовката на
турската страна да издаде „Бяла книга”, която да използва на заседанието на ООН през м. септември и да води антибългарска
пропаганда, Министерството на външните работи с помощта на отделите на ЦК, БАН, Министерството на вътрешните
работи да подготвят предложение за позициите на България и материал, аргументиращ
тези позиции, които да се обсъди най-късно до 15 август т. г.
8. Чрез отдел „Външна политика и международни връзки”
на ЦК на БКП да се използват възможностите на турските прогресивни и
демократични организации в западноевропейските страни за подкрепа на
възродителния процес в нашата страна и за разобличаване на турските спекулации
и даване отпор на клеветническата кампания срещу нашата страна.
9. Отдел „Външна политика и международни връзки” на ЦК
на БКП, Министерството на външните работи и Министерството на вътрешните работи
да предложат мероприятия за по-нататъшно интернационализиране на въпроса за
националноосвободителната борба на кюрдите и асимилаторската, терористична
политика на турското правителство и турската армия и полиция срещу кюрдите.
Министерството на външните работи и Министерството на
вътрешните работи да обсъдят възможностите за популяризиране на изявления и действия
на ръководители и политически дейци от арабските страни, обявяващи се в
подкрепа на каузата на кюрдите в Турция.
10. Във връзка със зачестилите опити
на лица с възстановени имена да преминават незаконно границата на Народна
република България (особено северната) Министерството на вътрешните работи да
заселва в други населени места всички лица, извършили такива престъпления и
техните семейства.
Във връзка с измененията в оперативната обстановка
сред населението с възстановени имена Министерството на вътрешните работи
разработва и провежда свои мероприятия за изолиране, разобличаване,
респектиране и наказване на протурските националистически и враждебно-престъпни
елементи.
Министър: /без подпис/ Д. Стоянов
Отп. в 2 екз.
1 - П. Кубадински
6 -
к. д.
Размножена в 9 екз. и изпратена по списък.
Изп.: Д. Стоянов
Haп.: Д. Христова-1341
30.06.1985 г.
2 - Г. Атанасов
3 - Ст. Михайлов
4 - Ив. Ганев
5 - Д. Стоянов
7 - Аначков
8 - Ив. Димитров
9 - Коцев
10 - Чергиланов
11 - А. Мусаков
АМВР, ф. 1, оп. 12, а. е. 694 л.
96-109. Оригинал. Машинопис.
№ 44
СЕКРЕТНО!
Министерство
на вътрешните работи
Централно
инф. орг. у-ние
Рег. № 1
– 1338, екз. № 20
24.03.1986
г.
СОФИЯ
СТЕНОГРАМА
от оперативката на ръководството на МВР, която се проведе на 13.03.1986 г. от
17,00 ч. в заседателната зала.
ДР. МИНИСТЪР:
Другари, др. К. Масленков ще докладва предложение за
награждаване на наши служители във връзка с възродителния процес. Др. Т. Живков
е поръчал да наградим тези другари партийни работници и служители на МВР за
възродителния процес, за преименуването. Това минава в общата бройка награда за
петилетката.
Извършиха се две промени, като бяха дадени 80
бройки, но след нашата намеса, общо бройките за окръзите и центъра общо (Не е посочена – б. съст.)[…] бройки. (За награждаването е издаден специален указ № 1313 на Държавния
съвет на НРБ. Оповестен е в Държавен
вестник от април 1986 г. В интернет – виж статията на Христо
Тенев, Исмаил Муса. Виж имената на генерали и полковници, обявени от
Живков за отличници на възродителния процес.)
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
Другарю Министър,
За награждаване за
петилетката са предложени 174 служители, от тях с орден „Георги Димитров”
тримата служители Ст. Савов, В. Коцев и Г. Манчев.
За „Заслужил деятел на техниката” - Георги Димитров Георгиев,
Любчо Димитров Михайлов, Стефан Василев Василев и Стоян Ефтимов Евтимов.
За „Заслужил лекар” - предложени са проф. Ставри Стоянов
и проф. Димитър Нинов.
От ВСШ „Г. Димитров” за „Заслужил деятел на науката”
има предложение за проф. Ангел Диков.
Сега са постъпили предложения за „3аслужил деятел на
техниката” за Петър Барбалов и Найден Кадийски от ВГУ-ДС. Предложенията са тук,
др. Аначков може да каже, това е във връзка с внедрено предсрочно уникално
изделие „Еледжик-помпея”. Подробности тук не са разшифровани, но предложението
е подготвено, да обсъдим дали да се приеме.
За всички останали, за които доложих, е подписано, изпратено
в Държавния съвет.
С Орден „Девети септември I степен”:
Полк. Илия Петров Гайдаров
Борис Димитров Иванов
Емил Иванов Кунев
Спас Спасов Спасов
Бончо Маринов Бончев
Славчо Кръстев Михайлов
Любомир Василев Николов
Васил Драганов Михов
Атанас Стоев Гюров
Борис Георгиев Малиновски
Георги Събев Марков
За окръзите са следните 80 души:
С „HP България II степен”
Ген.-майор Никола Дамянов Иванов, ген.-майор Георги
Стефанов Милушев, ген.-майор Атанас Димитров Кадирев, ген.-майор Велико Петров
Станков, полк. Йордан Димитров Касабов, полк. Иван Георгиев Христов, полк. Руси
Георгиев Славов, полк. Андон Анастасов Андонов, полк. Иван Стоянов Наумов. Това
са началниците на деветте окръга, където се проведе възродителният процес.
ДР. МИНИСТЪР:
Дали да бъде „HP България II степен”. Това са началниците
на окръжни управления, които бяха начело на нашите органи. Не може ли да им се
даде 1-ва степен. Помислете!
ДР. МАСЛЕНКОВ:
Искам да доложа, другарю Министър, че това не са
предложения на окръзите. Това са предложения от у-ние „Кадри” по отношение
ордена и каква степен да бъде, а за останалите са предложения за съответните
окръжни управления за техните подчинени.
ДР.ИЛ. КАШЕВ:
Ако някой от тях беше
загинал, много по-високи награди щеше да получи. Дайте да се наградят с „НРБ I
степен”.
ДР. МИНИСТЪР:
Да се включи окръжният началник на МВР Сливен Ганев
наравно с другите.
Началниците на ОУ на МВР Русе, Ст. Загора, Пловдив и
Смолян да бъдат наградени с „HP България II степен”
Началниците на ОУ на МВР Габрово, Благоевград, Плевен,
В. Търново, Ловеч и Пазарджик да бъдат наградени с „HP България III степен”
Допълнително и Мартинов и Вълчо Пеев с „HP България II степен”.
От ОУ на МВР - Кърджали – Щерев - „HP България III
степен”.
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
Орден „Девети септември I степен с мечове” – 10
души:
Христо Григоров Колев - Разград
Полк. Желязко Ефтимов Хараланов - Шумен
Полк. Йордан Петров Йорданов - Силистра
Полк. Щерю Димитров Щерев - Кърджали
Подп. Кирил Георгиев Караиванов - Кърджали
Полк. Янко Петров Янчев - Варна
Полк. Ангел Петров Синков - Айтос
Полк. Спас Стоянов Василев - Варна
Полк. Завчо Вълчанов Завчев - Варна
Майор Димитър Ангелов Желев - Бургас
Това са хората, предложени от окръжните началници.
ДР. Г. АHAЧK0B:
Вълчо Пеев от Кърджали
много добре работи с нас в комбинации и преди този процес - също, досега никъде
не се предлага.
C
Орден „Девети септември II степен c мечове”
Желязко Николаев Желев - Разград - Исперих
Петър Пенев Колев
Иван Кръстев Иванов - Сливен
Димитър Николов Ракшиев
Анастас Христов Димитров
Трою Тодоров Троев
Тоню Илиев Димитров
Цеко Георгиев Мишев
Веско Илиев Иванов
Тоньо Златев Тончев
Митко Петров Гергинов
Вангел Григоров Иванов
Емил Драгостинов Трендафилов
Лалю Маринов Иванов
Стоян Иванов Стоянов
Др. Иван Димов Иванов от Хасково да се включи за
награждаване „HP България III степен”
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
Другарю Министър, ние сме изхождали и от това, че за
една година не може да се получат два ордена.
С Орден „Червено знаме”:
Полк. Иван Кръстев Кръстев
Другарю Министър, в този списък са включени повече работници
от управленията. Те са 29 служител на ОУ, съгласувано с ОК на БКП.
Н. МИНКОВ:
Разрешете, за Гранични войски поставихме двама души,
командира на IV, смолянския отряд, Атанасов, който много помогна в този процес
и подп. Иванов от Вътрешни войски. Те са офицери, може да им се даде Орден „Червено
знаме”.
ДР.
К. МАСЛЕНКОВ:
„За боева заслуга” има предложение за двама души, работници
капитани.
Всичко, както доложих, 80 души.
За централните поделения: Заместник-министрите -
всички, с изключение на др. Савов, тъй като той е предложен в другия списък.
ДР. МИНИСТЪР:
В този списък трябва да се впише и Д. Стоилов, той
участвува в окръзите, там беше денонощно.
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
В този списък са 8 заместник-министри, от ПГУ - 6
души; ВГУ - 9; Трето у-ние - 3; Шесто у-ние - 8; ОТУ - 6; Инспекторат - 4;
у-ние „Кадри” - 3 (тези, които бяха по 4 месеца в Кърджали, Толбухин и Шумен);
сержантски школи и СМУ - 3; (от трите школи заместниците, които бяха
непрекъснато там) ЦИОУ - 3; СГУ - 5; други трима - др. Гашев, Петър Колев -
ТИЛ, СГУ - секретаря на Комсомола; ДНМ - 8.
С тези от ДНМ бройките
станаха 68, с 8 превишаваме.
По ордени и степени:
Тук трябва да решим, ние предлагахме зам.-министрите „НРБ
I степен”, реши се за окръжните началници - също; освен зам.-министрите „HP
България I степен” предлагаме да бъдат наградени и единоначалниците:
ген.-лейт. П. Чергиланов
ген.-майор А. Мусаков
ген.-майор Н. Черкезов
ген.-майор К. Коцалиев
ген.-лейт. В. Георгиев
ген.-майор П. Барбалов.
Аз считам, че тези единоначалници не по-малки заслуги
имат от другите.
В този списък включете и Стефан Цанов, Георги Младенов,
Сава Джендов.
ДР. МАСЛЕНКОВ:
За „HP България II степен” ген.-лейт. Вл. Тодоров Николов, ген.-лейт. Георги Младенов
Георгиев, ген.-майор Илия Лингурски, ген.-майор Сава Джендов, ген.-майор Георги
Янков Силянов, ген.-майор Страхил Христов Сотиров, полк. Тодор Генов Тодоров,
полк. Васил Гашев Василев.
ДР.МИНИСТЪР:
Тук става дума за самия акт, а не кой сега какво работи.
В огъня в Кърджали, когато започна битката, бяха Иван Димитров, Цанов и
Сотиров, Джендов. Мисля Джендов да остане в I категория, Г. Силянов си вършеше
работата в Русе, който окръг е с по-малко преименувано население.
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
С Орден „HP България III степен”се награждават
следните другари:
ген.-майор Вълко Вълков, полк. Богдан Калчев, полк.
Благой Петров, полк. Красимир Саманджиев, полк. Асен Николов – Инспекторат,
полк. Петър Киров Колев – ТИЛ, полк. Иван Петров Иванов - ВГУ-ДС.
ДP.ИВ.ДИМИТРОВ:
Аз имам предложение. Не че
се срещат някои имена, които дали имат най-голямо участие в този процес, ...но
се изпускат някои в III категория като Тодор Пенев, който отговаря и сега за
цялата охранителна работа във всички райони с придадените сили от първия ден
досега, и другите, които предложихме - Велико Върбанов не го срещам, който щеше
да загине в Кърджали и в болницата престоя около месец, Ганчев, който единствен
от всички, които се биха, претърпя и средна телесна повреда, също го няма тук.
От Благоевград една волнонаемна служителка 4 норми изпълняваше по време на
паспортизацията.
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
Другарю Димитров, вашите предложения получихме със
закъснение, но ще запишем за награда.
С Орден „НР България II степен” Велико
Върбанов, Тодор Пенев.
С Орден „HP България III степен” командирът на
ротата Иван Костадинов Атанасов и полк.Нено Ганчев Ненов.
ДР. ГР. ШОПОВ:
Не ги чухме началниците на двата турски отдела.
ДР. МИНИСТЪР:
Непременно и тях запишете.
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
С Орден „Девети септември I степен” се награждават:
Полк. Веселин Божков Йотов
Полк. Стефан Георгиев Стефанов
Полк. Людмил Асенов Маринчевски - IV отдел
Михаил Костадинов Михайлов
Димо Вангелов Станков
Георги Гочев
Ламбо Пандев - I у-ние
Павел Иванов Иванов
Тодор Иванов Тодоров – ЦИОУ
С Орден”Девети септември II степен” се награждават:
полк. Чавдар Новански - ГСУ
полк. Любомир Тодоров Харалампиев - ОТУ
полк. Георги Пилев Вълков - Инспекторат
полк. Георги Митев Сандев - Шесто у-ние
полк. Димитър Иванов Здравков
подп. Цветан Петков Пеков - Инспекторат
подп. Владимир Николов Божинов - Шесто у-ние
С Орден „Девети септември III степен” се награждават:
полк. Петър Такучев - зам.- СМУ
полк. Руси Денев Русев - зам. на СШ - Варна
майор Владимир Василев Йовчев
майор Владимир Столев Иванов - Шесто у-ние
майор Иван Димитров Димитров - Шесто у-ние.
Другарю Министър, ние по наша инициатива не сме
включвали допълнително хора, освен единоначалниците, само по предложения на
поделенията.
С Орден „Червено знаме” полк. Иван Димитров Стоименов,
полк. Иван Костов Ангелов, подп. Кръстина Господинова Маркова, майор Славчо
Антонов Измерлиев, майор Николай Грозданов Стефчев, майор Тодор Петров Ников –
ЦИОУ, майор Костадин Мивков Костадинов, кап. Владимир Стоянов Владов, кап.
Стефан Петров Йорданов, ст. лейт. Димитър Иванов Раднев , ст. лейт. Генчо
Добрев Генчев.
С тези от ДНМ - 68 души, ако се приеме и за тази
другарка от Благоевград – 69.
ДР. ГР. ШОПОВ:
Другарю Министър, не чухме Боян Велинов и Ангел Ценов.
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
Др. Боян Велинов и Анг. Ценов са в списъка за петилетката.
Не можем да ги представим в един списък и за петилетката, и по възродителния
процес. Това ще трябва да го анализираме и да съберем всички предложения. Но
за днес не бяхме подготвени.
ДР. МИНИСТЪР:
Аз предлагам, ако имате допълнения и съображения,
кажете ги.
ДР. В. КОЦЕВ:
Водещият активните мероприятия против Турция е от
възстановените имена. Той работи дълги години и участвува в много мероприятия,
той ги готви, каквато и награда да е, на нас ни бяха фиксирани точно бройките,
смятам, че ще бъде удачно.
ДР. МИНИСТЪР:
Уточнете с др. Масленков
каква да бъде наградата.
ДР. АНТОН МУСАКОВ:
Не разбрах дали се прие предложението за
Боян Велинов и Ангел Ценов? Дадоха ни само една бройка.
ДР. ИВАН
ДИМИТРОВ:
Другарю Министър, предлагам двама
началници на отделения да се повдигнат - началника на турското отделение
Божиков от Шесто у-ние - ДС и на ВГУ, които в Кърджали изведоха фургоните и
други неща. По-високи награди да получат.
ДР. МИНИСТЪР:
Другари, да възложим на др. Масленков в
делови порядък да доуточним имената и степента на наградите, ордените и да
подготви списъка и ще проведем втори разговор с др. Пеко Таков, защото на много
хора не им е ясно за какво става дума. Ако трябва реално да награждаваме, бихме
наградили още две хиляди души и повече и ще бъде абсолютно справедливо. Аз в
себе си имам страх, че ще наградим макар и цифрата да не е малка, но със същото
основание може да се получи настроение и затова предлагам да възложим на у-ние
„Кадри”, когато се прави до края на годината атестация, там да се предложи и
предсрочно да се произведат такива другари, които активно са участвали, но не
сме ги наградили с ордени и медали, за да се получи една обща относителна
справедливост, защото така ще създадем известно недоволство. В този процес
много участваха. Ще излезе заповед за повишаване в звание, длъжност на тези,
които ги няма в тези списъци, паралелно на един път да се чете.
У-ние „Кадри” трябва да гледа на този
въпрос много сериозно, да отдели още хора и много внимателно с окръжните
началници да се прегледат прецизно хората, кои могат да бъдат повишени и да
кажем - I-та част - с ордени, II-та част в длъжност и звания, за да се получи
справедливо разрешение.
ДР. К. МАСЛЕНКОВ:
Другарю Министър, аз искам да бъда
правилно разбран. Ние срещнахме много трудности, когато на нас ни се каже от
Държавния съвет или от ЦК на БКП, примерно, 80 бройки, и ние да разпределим от
поделенията. Възможно е да сме казали там 2, там 3 бройки.
ДР. МИНИСТЪР:
Между нас казано, тези, които определят
бройките, нямат поглед върху това, което е било. С тази заповед ще
компенсираме.
ДР. К.
МАСЛЕНКОВ:
Не се взе отношение към предложението на
ВГУ-ДС за Петър Барбалов и Кадийски за заслужили деятели на техниката.
ДР. КОЛАР0В:
Ако тук се слага „Еледжик”, другарю Министър,
Барбалов въобще не е участвал. Двама души я създадоха тази система - това са
Кадийски и Владимир Мастиков, който е при др. Кашев. Това са двамата създатели,
други не са работили. Това са творците. Кадийски създаде електрониката, а Мастиков
- автоматиката.
ДР. Г. АНАЧКОВ:
Идеята е на Кадийски, той работи по нея
12-13 години, двамата са създатели.
ДР.
К. МАСЛЕНК0В:
Предложението на ВГУ-ДС е за заслужил
деятел на техниката - Петър Барбалов и Кадийски, с диплом за създаване и
внедряване на научно-технически разработки с високи технико-икономически
показатели - Димитър Колчев, Петко Ангелов, н-к V отдел и Владимир Мастиков.
ДР. К. КОЛАРОВ:
Кадийски и Мастиков са създателите. Те
създадоха един вариант, след това на базата на него развиха втори вариант
заедно със съветските другари, създадоха колектив с тях, раздели се работата на
две и създадоха изделието. Тези двамата другари извършиха работата. Барбалов не
е участвал в тази разработка.
ДР. Г. АНАЧКОВ:
Те създадоха програмирането, а идеята,
разработката, това е работа на Кадийски. Вие си спомняте, когато ни демонстрираха
нещата преди 12 години.
ДР. МИНИСТЪР:
Щом Барбалов не е участвувал, защо трябва
да се включва?
ДР. Г. АНАЧКОВ:
Аз не съм най-компетентен по тези въпроси,
но общо как се развиха нещата? Кадийски работеше, но идеите, разработката,
първите експерименти са негови, никой не спори, но не бива тук да подценяваме и
ролята на началника, защото началникът също му е помагал.
ДР. К. КОЛАРОВ:
Помощта е друго нещо, може и съавторство,
но...
ДР. Г. АНАЧКОВ:
Участието на Петко Ангелов в цялата тази
работа не бива да се подценява.
ДP. К. КОЛАРОВ:
Много са участвували, помагали, но
основните създатели са двамата, аз съм в течение от идеята до завършека.
ДР. Г. АНАЧКОВ:
Идеята беше на отдела, на управлението, да
се включи към НТУ, да се включат и други другари, за да се ускори и
усъвършенствува разработката.
ДР. К. КОЛАРОВ:
Разработката се води от 1980 г., 1979/80
г. До 1981 г. се създаде първият модел от Мастиков и Кадийски, той беше голяма
неудача, проявиха голям интерес към него съветските другари. Към 1982/83 г. се
включиха съветските другари, създадохме 1982 г. съвместен колектив и м. г. 1985
г. сполучливо през август, на много високо ниво.
ДР. ГР. ШОПОВ:
В оценката не бива да влиза само това
изделие. Аз предлагам да натоварим др. К. Коларов, Г. Аначков и др., Н. Лалчев,
спокойно, да седнат да уточнят този въпрос и да кажат как трябва, то има
документация, която трябва да се види. Ако П. Барбалов трябва да се награди,
нека да се награди, ако не е участвувал той, не е в негов интерес да го
награждаваме, няма да се приеме. Защото едно говорим по събранията, по
конференциите, трябва да сме принципни. Ако е участвувал, отразено е в
документацията, да се награди. Той нито страда от липса на ордени, нито на
медали, кандидат е на науките, ако не сега, след 2-3 години пак ще го наградим.
ДР. К. КОЛАРОВ:
Освен това той е включен в списъка за
награждаване като единоначалник „НР България I степен”.
ДР. Г. АНАЧКОВ:
Миналата година пак му дадохме орден.
ДР. МИНИСТЪР:
В тези работи не бива да се увличаме, тъй
като дразним и хората. Уточнете се, съберете се и излезте с предложение.
ДР. ИВАН ДИМИТРОВ:
Другарю Министър, днес ние предвиждаме
предложение за заслужил лекар на д-р Пейчев, единственият съдебен лекар от 23
години, който прави 60 години сега и 24 години е съдебен лекар. До идването му
и работата му в ДНМ тук могат да кажат за него и от ПГУ-ДС, др. Шопов, има
големи заслуги и зад граница.
Да се направи предложение, обосновано, ако
заслужава, да се приеме.
ДР. К. КОЛАРОВ:
Другарю Министър, за тази разработка на
тези двама другари, разработката е на много високо ниво, ние мислехме за
лауреати да ги предложим на Димитровска награда, заслужават си.
Та на Кадийски не обръщахме внимание,
докато не я погледнаха съветските другари.
ДР. Г. АНАЧКОВ:
Истината е такава, че ние 6-7 години на
разработка...
ДР. МИНИСТЪР:
Сега не спорете, съберете се после тримата
и се разберете принципно.
Предлагам въпросите за Плевен, Враца,
Пловдив, случая с предателите, тези кадрови специални въпроси, те са и сложни,
да се занимаем след конгреса на партията.
В понеделник ще проведем съвещанието с
окръжните началници.
Аз бях при др. Т. Живков, доложих му
обстановката в страната, това, което сега правим. И той предполага, че ще се
опитат нещо да направят по време на конгреса, затова трябва да се внимава и
вътре, и вън страната.
Смятам да не си отделяме времето за други
неща, да не си отклоняваме вниманието, да не ги разкарваме и тези другари,
защото едно идване и връщане е два дни, това ще доведе до известно
разстройване на работата в самите окръжни управления.
Вземете Враца, въпросът е сериозен, вие
сте чели материалите, там ще доведат нещата до по-сериозни операции. В Плевен
също са сериозни нещата, също до някои операции.
В Пловдив също се вълнуват. Въпросът е ние
след конгреса ще отделим един ден, ще ги обсъдим, както се полага.
ДР. К.
МАСЛЕНКОВ:
Другарю Министър, аз предлагам към тези
двамата предатели, които сега вие казахте, да сложим и случая с Божко Стоилов,
за него беше отделено много време. Случаят е разгледан и се предлагат
мероприятия. Ние два месеца изучавахме случая.
ДР.МИНИСТЪР:
В понеделник др. Масленков да каже на
окръжните началници, че във връзка с конгреса другарите да не си отклоняват
вниманието по тези въпроси, всеки да се концентрира сега върху подготовката на
окръга за осигуряване сигурността, а след като мине конгресът, изпратим
гостите, успокоим се и ние, ще отделим един ден и ще можем да седнем и ще
обсъдим тези въпроси.
Има ли възражение? Имаме само две седмици
до конгреса.
Другари, ние трябва да осигурим
необходимите сили за Кърджалийски окръг, освен двата батальона на ВВ, още 160
милиционера. За други окръзи можем да правим оценка, но там трябва да държим
барута сух, там могат да ни се сервират изненади.
Пригответе едно предложение, Ив. Димитров
и М. Минков, откъде ще се вземат тези бройки 200 или 160 бройки, разберете се,
дайте да го видим, да съобщим на окръжните началници да знаят, че ще вземаме
милиция за Кърджали, защото обстановката там показва, че са неспокойни, вие
знаете какви оперативни, следствени дела се водят, много хора ще се задържат,
окръгът е неспокоен.
ДР. Г. АНАЧКОВ:
В щаба силно впечатление направи
обстановката по тези преименувани за София. На територията на София се намират
6500 души, половината от тях ние нито паспортно, нито адресно контролираме. Ще
трябва да видим каква е организацията, какъв контрол се упражнява над тях. Фактически
по-голяма част от тях са националистически елементи, избягали от Кърджали.
Правилно е да заделим сили за Кърджали, но според мен най-главното внимание,
нашите сили и средства трябва да съсредоточим около този контингент, който се
намира в София, около София и контингент, който ние не контролираме.
ДР. МИНИСТЪР:
Трябва да се даде срок във всички райони
на София, всички такива
пребиваващи временно, които са без адресна регистрация, да се установят и да
се приковат. Който районен началник тази работа не свърши, тук ще го доведете
на тази маса.
ДР. Г. АНАЧКОВ: Вторият въпрос, който направи много силно
впечатление, е, че в последно време по линия на Трето у-ние се получават много
тревожни сигнали за оръжието, за това, че търсят да установяват контакти с
преименувани, които миналата година навлязоха широко в нашата армия, търсят водачи,
търсят начин да проникват в моторизирани поделения и т. н. Тук се разбрахме да
проведем един специален разговор, да се вземат изключителни мерки, защото един
бронетранспортьор от едно поделение ако излезе, ще ни направят за резил пред
обществеността.
ДР. МИНИСТЪР:
В понеделник да се съберат от Трето у-ние
факти, по-едри, сигнали и др. информация и да ми се даде, аз ще проведа среща с
др. Д. Джуров във вторник, ...и ще искам той да издаде заповед да се разпоредим
по армията за мерки за сигурност. На мен ми трябват данни, материал, може би
ще трябва да се обадите на Сотиров да подготви тази работа. Защото е достатъчно
един танк да изведат, да започнат да стрелят с него и ще се оправим.
В понеделник съвещанието започва в 9,00
часа в ОТУ, другарите ще се отчетат, 4-ма другари от оперативните у-ния ще се
изкажат.
От ПГУ не сме предвидили изказване, но ако
вие преценявате, че трябва да се информират окръжните началници, може.
ДР. КОЦЕВ:
Другарю Министър, засега няма нещо, което
да ни тревожи.
ДР. АНТ. МУСАКОВ :
В изказването на др. С. Джендов отделяме
малко внимание на този въпрос, тъй като знаехме, че от ПГУ не е предвидено
изказване, той кратко ще засегне, обобщено.
Предлагам ръководителите на оперативните
групи към този щаб по терора да присъствуват на съвещанието и н-кът на турския
ни отдел, които имат пряко отношение към проблема.
ДР. МИНИСТЪР:
Другарите са свободни, да останат само
другарите Шопов, Аначков, В. Георгиев и В. Коцев.
Отп. в 1 екз.
Haп: CA-556
14.03.1986 г.
Стенографирал: /п/ Не се чете.
АМВР, ф.
1, оп. 12, а. е. 747, л. 1-21. Оригинал. Машинопис.
№ 45
СЕКРЕТНО!
Министерство на вътрешните работи
ЦЕНТР. ИНФ. ОРГ.
У-НИЕ
Рег. № I 1350. Екз. № 1
253 № 86
СОФИЯ
ПРОТОКОЛ
от оперативната на ръководството на МВР, която се
проведе на 13.03.1986 г. от 17,00 ч. в заседателната зала.
Участвуваха: Д. Стоянов, Гр. Шопов, М.
Минков, Ст. Савов, Ил. Кашев, К. Коларов, Ив. Димитров, Г. Аначков, В. Коцев, В.
Георгиев, К. Масленков, Анг. Мусаков, Н. Черкезов и Н. Далчев.
По обсъдените предложения на управление „Кадри”
за награждаване на служители от МВР, взели най-активно участие през 1984 и
1985 г. в провеждането на мероприятията за възстановяване имената на потомците
на потурчените в миналото българи, министърът на вътрешните работи ген.-полк. Д.
Стоянов даде следните указания:
1. Управление „Кадри” - МВР:
- Да доуточни предложенията за награда с
ордени съобразно бележките и препоръките, които се направиха на оперативката
и да ги представи за подпис.
- Съвместно с началниците на поделенията
да уточнят служителите, взели активно участие в провеждането на мероприятията,
които да се наградят с присвояване на по-високо звание, повишаване в длъжност
или друга награда.
Отговаря: ген.-лейт. К. Масленков
2. К. Коларов, Г. Аначков и Н. Далчев да
прегледат документацията по разработката на изобретението „Еледжик” и да
уточнят кои служители за какви награди да се предложат.
Отг.: ген.-лейт. К. Коларов
Други указания:
3. На районните управления на Софийското
градско управление да се възложи преди провеждането на XIII конгрес на
партията, да установят и поставят под съответен контрол пребиваващите в София
лица с възстановени имена, дошли от други окръзи.
Отг.: ген.-лейт. Ив. Димитров
4. До 17.03.1986 г. от Трето управление ДС
да се събере информация за по-важните сигнали и данни за вражеска и друга
престъпна дейност от военнослужещи от БНА и СВ и да се организира среща с др. Д.
Джуров за вземане на необходимите мерки.
Отговаря: ген.-лейт. В. Георгиев
Отп. в 1 екз.
Размн. в 5 екз.
№ 1 – к.д.
2 - К. Коларов
3 - Ив. Димитров
№ 4 – Г. Аначков
№5 – К. Масленков
№ 6 – Н. Далчев
Изп.: Ив. Печов – м. № 598
НАЧАЛНИК НА ЦИОУ – МВР:
Ген.-лейт. /п/В. Георгиев
АМВР, ф.
1, оп. 12, а. е. 747, л. 22-23. Оригинал. Машинопис.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.